-
Visit Sweden vill göra det enklare för resenärer att både äta och göra gott
Allt fler vill äta mer växtbaserat för den egna hälsans och klimatets skull. För att inspirera fler och göra det enkelt för matintresserade turister att hitta både goda och spännande växtbaserade måltidsupplevelser i Sverige, har Visit Sweden initierat influencer-samarbetet “Plant based by Sweden”.
En hållbar och progressiv måltidsdestination
Med Plant based by Sweden vill Visit Swedens Måltidsturismprogram lyfta fram det svenska progressiva köket. Genom goda exempel på växtbaserade upplevelser, hållbart entreprenörskap och spännande besöksmål över hela Sverige.
Initiativet är ett samarbete med influencern och kokboksförfattaren Therese Elgquist, Plant based by Thess, som guidar till ställen med lokala smaker och växtbaserat på menyn. Resultatet är dels en programserie, dels en matguide på engelska, “Plant based food guide”.
Syftet är att få den måltidsintresserade resenären att välja Sverige som resmål genom att visa på dess spännande gröna utbud. Men också att inspirera företag som jobbar med måltidsturism att utveckla sina erbjudanden inom växtbaserat. Så att det blir enklare att göra gott och äta gott på samma gång!
Allt för att stärka Sveriges position som en hållbar och progressiv måltidsdestination.
“Matintresserade internationella resenärer förknippar måltidsdestinationen Sverige med hållbarhet, hälsa och bra utbud av växtbaserad mat. Den bilden vill vi gärna förstärka och samtidigt göra det ännu lättare för resenärerna att hitta till dessa upplevelser. Det finns mycket kvar att göra för att produktion och konsumtion av mat ska vara helt hållbar. Det här blir ett bidrag för att gå i den riktningen.” Berättar Jens Heed som leder Måltidsturismprogrammet på Visit Sweden.
En spännande och inspirerande programserie
I programserien får vi följa Thess med filmare och fotograf Agnes Maltesdotter på en resa genom Sverige till åtta platser från norr till söder, för att djupdyka i unika måltidsupplevelser och träffa människor som på olika sätt verkar för en mer hållbar värld. Under 8 avsnitt träffar de matproducenter, kockar och entreprenörer som alla arbetar med fokus på grön mat och desserter samt dryck som passar till.
Serien omfattar följande destinationer och platser: Gotland – Lilla Bjers, Grebbestad – Catxalot, Järpen – Kolåsens fjällhotell, Malmö – Mat och chokladstudion, Mullhyttan – Restaurang Mull/Jannelunds Gård, Småland – Rudenstams, Stockholm – Växthuset och Sundsvall – Naturaj.
Programserien kommer att börja publiceras med start i februari på Kunskapsbanken Måltid för företagarna och på Visit Swedens YouTubekanal för resenären kort därefter.
I anslutning till varje avsnitt följer även två recept. Så att resenären redan nu kan uppleva svenska smaker hemifrån innan resandet kommer igång igen.
Plant based food guide med matupplevelser
I Plant based food guide tipsar Thess om härliga ställen för goda matupplevelser spridda över Sverige, som Thess upptäckt alldeles själv eller med hjälp av sina följare.
Det handlar både om ställen som enbart erbjuder växtbaserat och ställen som har växtbaserat som en del av sitt utbud. Guiden är redan igång och uppdateras med nya tips veckovis.
“Min dröm är att filmerna och tipsen i guiden ska skapa en nyfikenhet kring växtbaserat – och att fler får upp ögonen för vilket otroligt utbud av medvetna, kreativa och, passionerade entreprenörer vi har i Sverige.” Säger Thess Elgquist.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Agnes Maltesdotter
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
Vad är på gång hos Kairos Future och hur kan det hjälpa er?
Vi på Turismnytt har frågat Kairos Future hur de kan hjälpa företag, organisationer och destinationer i besöksnär...
-
-
Gästbloggare
-