-
Visit Värmland – en mycket annorlunda besöksnäringssommar
Statistiska Centralbyrån (SCB) har publicerat de preliminära siffrorna för augusti och Visit Värmland kan nu summera sommaren 2020.
De preliminära siffrorna för kommersiella övernattningarna under juni, juli och augusti 2020 visar en minskning med 47,6 procent i Värmland jämfört med motsvarande period 2019. Sverige som helhet minskar med 36,7 procent.
Svenska gästnätter ökade under juli
Svenska gästnätter i Värmland minskade med 7,4 procent under augusti vilket är bättre än landet som tappar 14 procent på svenska gästnätter.
Karlstad hade en ökning av svenska gästnätter på hotell med 19,5 procent och på de värmländska campingarna ökade svenska gästnätter med 6,3 procent under juli. Under juli 2020 visar de preliminära siffrorna en ökning av svenska gästnätter med 4,5 procent i Värmland jämfört med 2019.
Trots dessa siffror led besöksnäringen i regionen på grund av de utländska besökarna som i stort sett uteblev under sommaren. Värmland har haft 12 procent utländska besökare i år, förra sommaren var andelen utländska besökare nästan 50 procent.
”Det var väntade siffror för sommaren som helhet men ljusglimten är att de svenska gästnätterna har ökat under juli i år. Nöjda besökare från närområdet är det bästa ambassadörskap man kan få inför framtiden.” Säger Mia Landin, VD på Visit Värmland.
Utländska gästnätter uteblev i hög grad
Utländska besökare, främst från Norge, Tyskland och Nederländerna, står vanligtvis för en stor del av övernattningarna på hotell och camping under augusti. Värmlands utländska gästnätter minskade med 77 procent under augusti vilket är i nivå med Sverige.
Att de utländska gästnätterna uteblivit i så pass hög grad har lett till konsekvenser för näringen. Men samma sommartrend hittar man runt om i Sverige som övrigt.
”Sommaren 2020 kan bäst beskrivas som annorlunda. Flera av våra värmländska företag vänder sig i stort mot utländska besökare. För dem har våren och sommaren varit en oerhörd utmaning och omställning mot en ny svensk marknad i kombination med stor ovisshet kring pandemin. Både säljkanaler, marknadsföring och produkter har anpassats och jag är väldigt stolt över den förmåga till omställning som näringen visat.” Fortsätter Mia. ”Det har varit svårt för företagen med planering under pandemin. I många fall har företagen behövt öka personalstyrkan samtidigt som man har haft möjlighet att ta emot färre antal besökare. Säsongsjobb har försvunnit och företagarna har själva ryckt in istället för att anställa. Västanå teater, Gammelvala i Brunskog och Värmlänningarna i Ransäter och deras dragspelsstämma är exempel på evenemang som drar mycket publik men inte kunde genomföras alls. Och ett inställt evenemang ger stora effekter på både boende och restauranger i närheten.”
Behöver utöka utbudet för hemester
Oron kopplat till den pågående situationen kring smittspridningen, reglerade landsgränser och deltagarantal kommer fortsatt att påverka näringen under hösten. Säsongen kommer att bli hård för exempelvis nöjes-, mötesindustrin och hotellbranschen.
Dock ser bokningsläget på de värmländska skidanläggningarna mycket bra ut inför vintersäsongen. Värmlands besöksnäring håller i och håller ut.
”Våra utländska gäster kommer även i framtiden att vara mycket viktiga, inte minst vår närmsta och största marknad Norge, men även i Danmark, Tyskland och Nederländerna finns fortsatt ett stort intresse för Sverige och Värmland. Men vi måste tänka till och utöka utbudet för hemester och svemester för en hållbar och konkurrenskraftig besöksnäring. Naturen med kringliggande kultur, sevärdheter, fikastopp, matställen, gårds- och hantverksbutiker – det har verkligen gått hem i sommar hos våra besökare.” Avslutar Mia Landin.- Text: Visit Värmland & Isa Mörk
- Foto: Øyvind Lund
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Ny VD för besöksnäringsorganisationen Heart of Lapland
Therése Wintervy, 37 år från Övertorneå, tillträder som ny verksamhetsledare för Heart of Lapland...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
-
Gästbloggare
-