-
Visit Värmland – en mycket annorlunda besöksnäringssommar
Statistiska Centralbyrån (SCB) har publicerat de preliminära siffrorna för augusti och Visit Värmland kan nu summera sommaren 2020.
De preliminära siffrorna för kommersiella övernattningarna under juni, juli och augusti 2020 visar en minskning med 47,6 procent i Värmland jämfört med motsvarande period 2019. Sverige som helhet minskar med 36,7 procent.
Svenska gästnätter ökade under juli
Svenska gästnätter i Värmland minskade med 7,4 procent under augusti vilket är bättre än landet som tappar 14 procent på svenska gästnätter.
Karlstad hade en ökning av svenska gästnätter på hotell med 19,5 procent och på de värmländska campingarna ökade svenska gästnätter med 6,3 procent under juli. Under juli 2020 visar de preliminära siffrorna en ökning av svenska gästnätter med 4,5 procent i Värmland jämfört med 2019.
Trots dessa siffror led besöksnäringen i regionen på grund av de utländska besökarna som i stort sett uteblev under sommaren. Värmland har haft 12 procent utländska besökare i år, förra sommaren var andelen utländska besökare nästan 50 procent.
”Det var väntade siffror för sommaren som helhet men ljusglimten är att de svenska gästnätterna har ökat under juli i år. Nöjda besökare från närområdet är det bästa ambassadörskap man kan få inför framtiden.” Säger Mia Landin, VD på Visit Värmland.
Utländska gästnätter uteblev i hög grad
Utländska besökare, främst från Norge, Tyskland och Nederländerna, står vanligtvis för en stor del av övernattningarna på hotell och camping under augusti. Värmlands utländska gästnätter minskade med 77 procent under augusti vilket är i nivå med Sverige.
Att de utländska gästnätterna uteblivit i så pass hög grad har lett till konsekvenser för näringen. Men samma sommartrend hittar man runt om i Sverige som övrigt.
”Sommaren 2020 kan bäst beskrivas som annorlunda. Flera av våra värmländska företag vänder sig i stort mot utländska besökare. För dem har våren och sommaren varit en oerhörd utmaning och omställning mot en ny svensk marknad i kombination med stor ovisshet kring pandemin. Både säljkanaler, marknadsföring och produkter har anpassats och jag är väldigt stolt över den förmåga till omställning som näringen visat.” Fortsätter Mia. ”Det har varit svårt för företagen med planering under pandemin. I många fall har företagen behövt öka personalstyrkan samtidigt som man har haft möjlighet att ta emot färre antal besökare. Säsongsjobb har försvunnit och företagarna har själva ryckt in istället för att anställa. Västanå teater, Gammelvala i Brunskog och Värmlänningarna i Ransäter och deras dragspelsstämma är exempel på evenemang som drar mycket publik men inte kunde genomföras alls. Och ett inställt evenemang ger stora effekter på både boende och restauranger i närheten.”
Behöver utöka utbudet för hemester
Oron kopplat till den pågående situationen kring smittspridningen, reglerade landsgränser och deltagarantal kommer fortsatt att påverka näringen under hösten. Säsongen kommer att bli hård för exempelvis nöjes-, mötesindustrin och hotellbranschen.
Dock ser bokningsläget på de värmländska skidanläggningarna mycket bra ut inför vintersäsongen. Värmlands besöksnäring håller i och håller ut.
”Våra utländska gäster kommer även i framtiden att vara mycket viktiga, inte minst vår närmsta och största marknad Norge, men även i Danmark, Tyskland och Nederländerna finns fortsatt ett stort intresse för Sverige och Värmland. Men vi måste tänka till och utöka utbudet för hemester och svemester för en hållbar och konkurrenskraftig besöksnäring. Naturen med kringliggande kultur, sevärdheter, fikastopp, matställen, gårds- och hantverksbutiker – det har verkligen gått hem i sommar hos våra besökare.” Avslutar Mia Landin.- Text: Visit Värmland & Isa Mörk
- Foto: Øyvind Lund
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
-
Gästbloggare
-