-
Värmland beviljat finansiering till projekt/Magasin finalist till Publishingpriset
Visit Värmland har blivit beviljade finansiering till ett nytt projekt för att utveckla regionens tre största cykelleder. Det övergripande målet för projektet är att landskapet ska utvecklas till en av Sveriges ledande cykeldestinationer.
Värmlands inspirationsmagasin är utsedd till en av fyra finalister till Publishingpriset i kategorin Destinationsguider. Vem som vinner i respektive kategori kommer att tillkännages under november.
Visit Värmland har beviljats finansiering
Visit Värmland har blivit beviljade finansiering till ett nytt projekt för att utveckla service- och tjänstefunktioner längs regionens tre största cykelleder; Vänerleden, Unionsleden och Klarälvsbanan. Projektet ska även identifiera aktörer som skulle kunna bidra till att förverkliga den turismpotential som finns i Finnskogsområdet.
Det övergripande och långsiktiga målet för projektet är att Värmland ska utvecklas till en av Sveriges ledande cykeldestinationer. Projektet kommer att pågå under perioden 2021-2023.
”Vi är väldigt nöjda med att vår ansökan blev beviljad då vi kan se ett ökat intresse för cykelturism de senaste åren. Genom det här projektet kan vi vara med och utveckla Värmland som en attraktiv destination för cyklister. Och hjälpa besöksnäringsföretagen att skapa nya tjänster som möter besökarnas behov.” Säger Mia Landin, VD på Visit Värmland.
Värmland behöver utveckla nya produkter
Flera kvalitativa cykelleder såsom Vänerleden, Unionsleden och Klarälvsbanan är belägna i Värmland. Men kring lederna saknas en del av de nödvändiga service- och tjänstefunktioner som behövs för att skapa en attraktiv cykeldestination.
På grund av rådande pandemi har Sverige, och i synnerhet Värmland, tappat en stor andel av sina internationella besökare. Många företag har därmed tappat stora delar av sina affärer. Därför är värmländska turistföretag i stort behov av att utveckla nya produkter till sina utbud. För att bli mer aktuella och konkurrenskraftiga på marknaden.
”Ett första steg i projektet är att inom ramen för en förstudie ta fram en investeringsplan där vi kommer att identifiera servicebehov, vilka investeringar som behöver göras och vart längs cykellederna de behövs. Visit Värmland kommer också att kartlägga olika former för samarbete mellan cykelturismens privata, offentliga och ideella aktörer för att få en strukturerad samverkan mellan olika cykelintressenter som ska stärka besöksnäringsföretagens affärsmöjligheter. En viktig del i förstudien är också att identifiera vilka nyckelaktörer som finns i Finnskogsområdet för att kunna utveckla Finnskogen som en attraktiv plats inom temat natur- och kulturturism.” Säger Andreas Norum, projektledare på Visit Värmland.
När investeringsplanen i förstudien blir godkänd ska detta genomföras i det fortsatta projektet. Utvecklingsarbetet ska på lång sikt ge besökare ett mer tillgängligt utbud av cykelprodukter och ett större utbud av natur- och kulturprodukter i Finnskogsområdet.
Magasin Värmland finalist till Publishingpriset
Värmlands inspirationsmagasin är utsedd till en av fyra finalister till Publishingpriset i kategorin Destinationsguider. Publishingpriset är en kommunikationstävling för film, print och webb.
Under september har Publishingprisets 12 juryledamöter granskat, värderat och jämfört alla tävlingsbidrag och nu enats om ett resultat. Vem som vinner i respektive kategori kommer att tillkännages under november.
”Du hittar ett axplock av utflyktstips, intressanta personporträtt och en massa mat, kultur, aktiviteter och annat som bara måste upplevas i magasinet. Vi vet att magasinet är en inspirationskälla för många både inför och under sitt besök i Värmland. Vårt magasin är väldigt populärt, det konsumeras i både tryckt och digital form. Vi har lite olika teman i magasinet och innehållet håller hög kvalitet med många läsvärda artiklar som har varit härlig läsning för många av Värmlands hemestrare och värmestrare i sommar, så det är väldigt roligt att få vara en av finalisterna.” Säger Mia Landin, ansvarig utgivare för magasinet.
Magasinet är framtaget av Visit Värmland och Region Värmland. Magasinet finns i tryckt form men även digitalt på destinationens hemsida här.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Øyvind Lund
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-