-
Visita – Ytterligare åtgärder krävs för att rädda besöksnäringen
Coronaviruset har slagit skoningslöst mot besöksnäringen. Runt om i hela Sverige varslas medarbetare om uppsägning och många företag har redan gått i konkurs. Minst 30 000 personer har varslats eller förlorat sina anställningar och fler varsel, rekonstruktioner och konkurser kommer varje dag märker Visita.
Behöver ta besöksnäringens situation på allvar
Dagligen pratar Visita med hundratals medlemmar som vittnar om hur extremt allvarlig och akut situationen är. Till exempel har hotellnäringen i praktiken stått helt still i över tre veckor. I stad efter stad över hela Sverige står hotell och restauranger tomma.
Visita har gett en lång rad förslag på åtgärder och regeringen och dess samarbetspartier har till del gått oss till mötes. Men det behövs betydligt mer för att undvika massarbetslöshet.
”Regeringen behöver ta besöksnäringens akuta situation på allvar. Det behövs riktade åtgärder som direkt tar bort kostnaderna för företagen.” Säger Jonas Siljhammar, VD på Visita. ”Besöksnäringen är den näring som har störst andel medarbetare som är unga och utrikesfödda och vi finns i hela landet. Nu riskeras dessa jobb. Det vore förödande för hela samhället om den här utvecklingen tillåts fortsätta.”
Visita begär följande åtgärder:
1. Kompensation för fasta kostnader vid plötsligt intäktsfall
Åtgärder för att exempelvis minska resandet och antalet personer vid möten är viktiga för att minska smittspridningen, men får extremt negativa konsekvenser för besöksnäringen som näringen inte kan påverka.
Staten behöver inrätta ett system liknande det danska där företag kan ansöka om direkt stöd för att täcka sina fasta kostnader i förhållande till de intäktsbortfall man de facto haft. En fördel med ett sådant system är att stödet riktas dit det gör störst nytta. En sådan lösning behöver vara snabb och administrativt enkel.
2. Utökat system för korttidspermittering
Det är positivt att systemet med korttidspermitteringar införts, men det är långtifrån tillräckligt i sin nuvarande utformning.
Minskningen av arbetstiden behöver kunna vara upp till hundra procent (vilket redan är en realitet i stora delar av besöksnäringen). Den totala lönekostnaden behöver självklart minska motsvarande arbetstidsminskningen.
3. Slopa arbetsgivaravgifterna tillfälligt
I detta akuta läge kan besöksnäringen inte betala avgifter för medarbetare som inte arbetar. Därför behöver arbetsgivaravgifterna slopas tillfälligt i åtminstone tre månader.
4. Systemet för hyresreduceringar behöver nyttjas fullt ut
Stöd för att täcka de fasta kostnaderna, till exempel hyra, bör i första hand utformas så att företagen kan täcka sina fasta kostnader i förhållande till de intäktsbortfall man de facto haft (enligt punkt 1).
Utifrån det förslag till hyresreducering som nu ligger är det dock viktigt att regeringens lanserade stödpaket börjar nyttjas direkt.
Trots att detta påpekats även från Fastighetsägarna är det för få fastighetsägare som inser situationens allvar och sitt eget ansvar. Denna brist på ansvarstagande gäller även statliga fastighetsägare, vilket självklart är helt orimligt.
- Text: Visita
- Foto: Visita
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Vasamuseet – tre besöksrekord och en ökning med 9 procent 2024
Tre månatliga besöksrekord kan Vasamuseet stoltsera med från 2024. Museet såg en ökning av besökare med nästan 9 procent jämfört med 2023.
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
Anneli och Göran berättar om Happy Dog 2024 på Clarion Hotel Arlanda
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-