-
Visitas nationella råd för besöksservice har lanserat ny digital utbildningsmodul
Värdskapet är en viktig förutsättning för att besökare ska känna sig välkomna och inspirerade till att göra mer inom en destination. Visitas nationella råd för besöksservice har lanserat en anpassningsbar digital utbildningsmodul för att inspirera och boosta det svenska värdskapet.
Modulen lanserades den 6 maj 2020 för auktoriserade Turistinformationer och Turistcenter.
Människor är i grunden nyfikna
Framtiden är oviss för många företag i den bransch som fram till våren 2020 varit den snabbast växande näringen i Sverige, med 200 000 sysselsatta.
I dagsläget vet vi inte när vi kan resa igen som vi tidigare varit vana vid. Situationen kanske gör att helt nya resmönster uppstår, och vi kanske inte ens vill resa i samma utsträckning. Det vi kan vara säkra på är att människor i grunden är nyfikna och gärna ägnar ledig tid åt att upptäcka nya aktiviteter och platser.
Vi hoppas på att vi redan nu i sommar ska kunna göra både hemestrar och Svemestrar. För en lyckad semester oavsett var vi väljer att spendera den krävs ett gott värdskap.
Turism & Värdskap 2.0
Visitas Nationella råd för besöksservice har lanserat en digital värdskapsutbildning för alla auktoriserade Turistcenter och Turistinformationer. Syftet är att ge personal som jobbar med turistinformation kunskaper som gör att gäster får en bättre upplevelse. Genom detta skapas ökad attraktionskraft för destinationer.
Auktoriserade Turistinformationer och Turistcenter får ett inlogg till utbildningsmodulen. Detta gör att de kan friska upp kunskap hos egen personal och introducera nyanställda. Men de kan även använda materialet som underlag för workshops eller möten.
”Rådet ser värdet i professionell besöksservice och hoppas att utbildningen ska bli ett bra verktyg för turistinformatörer som vill välkomna svenskar att semestra på hemmaplan, samtidigt som vi givetvis håller tummarna för att också få ta emot utländska besökare så snart det är möjligt.” Säger Anne Adsten, ordförande i Visitas nationella råd för besöksservice.
Tillsammans verkar vi alla för att göra Sverige till ett attraktivt besöksmål och land att bo och verka i.
- Text: Visitas nationella råd för besöksservice
- Foto: Anne Adsten
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-