-
Webbkurser ska hjälpa hotell och restauranger att bli energismarta
Företag kan ofta ha svårt att hitta tid för att samla alla medarbetare och utbilda dem i energifrågor. Därför har Energimyndigheten producerat kostnadsfria webbutbildningar som chefer och medarbetare kan gå när de vill och var de vill. Utbildningarna handlar om hur små och medelstora företag kan använda företagets energi på ett smartare sätt. Idag öppnar de första två kurserna och de riktar sig till hotell och restauranger. Sammanlagt kommer tio kurser till tio olika branscher att produceras.
De två första webbutbildningarna är framtagna tillsammans med besöksnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation Visita och är testade av några företag i branschen. Utbildningarna är därmed specifikt utformade för just hotell och restauranger.
”Det ska vara enkelt och roligt att lära sig mer om energifrågor. Tanken med de utbildningar som vi tagit fram är att man ska kunna gå utbildningen när man har en stund över: Kanske mellan två arbetsmoment, på bussen på väg till jobbet eller gemensamt med kollegorna på arbetsplatsträffar.” Säger Erika Brokvist, projektledare, Energimyndigheten.
Interaktiva utbildningar med unik form
Utbildningarna är interaktiva med filmade inslag, övningar och kompletterande texter. Det ingår även lekfulla inslag i spelform där deltagaren får möta en rad energimonster som man har i uppdrag att fånga. När utbildningen är avslutad ska man ha fått konkreta energitips, förslag på genomförande och handfasta råd, både om vad man som anställd själv kan göra och hur företaget på ett övergripande plan kan arbeta för att minska energianvändningen.
”Jag tycker att utbildningarna är ett lättsamt, konkret och annorlunda sätt att komma igång med sitt hållbarhetsarbete. För mig som chef blir det enklare att skapa engagemang för energifrågorna bland mina medarbetare med hjälp av utbildningarna. De ger en bra introduktion på en grundläggande nivå, men passar även företag som kommit lite längre i sitt energiarbete.” Säger Lotta Boman, VD för Sigtunahöjden Hotell & Konferens och en av dem som testat utbildningarna.
Inte så svårt som många tror
Intresset för hållbarhet ökar stort bland företag inom besöksnäringen. Det handlar inte bara om minska klimatpåverkan i helhet, utan också att visa för kunderna att företaget är villigt att tänka långsiktigt och tar sitt ansvar.
Utbildningen visar på att ett hållbarhetsarbete inte alltid är så kostsamt och svårt att genomföra som många tror. Genom att använda konkreta exempel och erfarenheter, visar utbildningen att enkla metoder kan göra stor skillnad.
”Att öka sitt hållbarhetsarbete blir allt viktigare för företagen inom besöksnäringen, och där är mer effektiv användning av energi centralt. Förutom att ta ansvar för miljön handlar det om att spara pengar och öka sin konkurrenskraft.” Säger Caroline Strindmar, hållbarhets- och livsmedelsstrateg på Visita.
- Text: Energimyndigheten & Isa Mörk
- Foto: Energimyndigheten
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-