-
Vad gör man i en workshop om naturupplevelser hos Kairos Future?
Turismnytt var med på en workshop om naturupplevelser hos Kairos Future
I onsdags hade jag förmånen att få vara med på den workshop om naturupplevelser som vår partner Kairos Future höll i Stockholm. Vi har ju pushat lite för den och då var det också intressant att vara med. Utgångspunkten var en studie som Kairos Future gjort under förra året där man utforskade de trender som kommer forma framtidens utomhusupplevelser. Bland annat har man tittat på de avtryck som äventyrare och naturturister gjort på nätet i bloggar, bilder och på recensionssidor.
Gruppen på tio personer var från så olika håll som Visit Sweden, Sportfiskarna, Naturvårdsverket, några olika destinationer, en entreprenör med stora naturturismplaner och en tillverkare av saltvattentvål. Även om fokus är på vad man kan göra i sin egen organisation blev det intressanta diskussioner och givande utbyte av erfarenheter och idéer.
Syftet med den här halvdagsworkshopen var att man skulle få insikt i trender kopplat till utomhusupplevelser, få arbeta med konsekvenser av trenderna och få med sig konkreta idéer hem till den egna verksamheten.
Sju trender som påverkar framtidens utomhusupplevelse
Först fick vi en sammanfattning av studien där man fått fram sju trender som påverkar framtidens utomhusupplevelse
- Ökat internationellt resande
- Fler urbana medborgare
- Fler friska och välmående seniorer
- Naturupplevelser i VR blir verkligare
- Utrustning blir smartare och förstärker upplevelsen
- Värdet ökar på det som inte kan digitaliseras
- Naturen ökar i betydelse för återhämtning och hjärnkapaciteten
När de olika trenderna gicks igenom kopplades de också till just naturupplevelser. Som exempel kan nämnas att det ökade internationella resandet innebär att vi får fler besökare i vår natur som inte är bekanta med den och vilka regler och förutsättningar som gäller där. En konsekvens av det kan bli att behovet av naturguider kommer att öka. Ökad urbanisering kan man tänka sig kommer att innebära att fler har en önskan och ett behov att komma ut i naturen. Fler friska och välmående seniorer ser vi redan i olika sammanhang, exempelvis inom vandrings- och cykelturismen. När det gäller naturupplevelser i VR var nog de flesta överens om att det kommer att ta tid innan VR kan förmedla rätt känsla och upplevelse av naturen.
Smart utrustning och skogsbad
Inom området smartare utrustning finns det nästan inga gränser och utvecklingen går snabbt. Här finns alltifrån vandringsleder dokumenterade (som streetview) i Google Maps till wearable robotics som ger extra styrka vid vandring eller klättring vilket vi fick se en film om. Att värdet på det som inte kan digitaliseras ökar råder det inget tvivel om och det ökar helt klart värdet av naturupplevelser.
Att naturen har betydelse för återhämtning finns det numera forskning som visar och det är skogsbad ett bra exempel på hur man kan ”produktifiera”. Ett annat är att Skåneleden har blivit godkänd som något man kan få som Fysisk aktivitet på recept (FAR)
Vad är då natur? Här hade studien delat upp det i Wilderness, Corrected nature, Artificial nature och Virtual nature. Vad wilderness, eller vildmark, innebär visade sig vara väldigt olika. Medan det är en plats för lugn och kontemplation för någon kan det vara miljön för utmaningar och att flytta sina gränser. För många som kommer från en urban miljö kan både korrigerad natur, som parker, och artificiell natur däremot fylla behoven av natur väl så bra. I framtiden kan även virtuell natur vara ett sätt att tillgodose behoven av naturupplevelser.
Fyra grupper med olika drivkrafter
I studien hade man utifrån sökmönster och annat fått fram fyra grupper med olika drivkrafter när det kommer till hur man förhåller sig till naturupplevelser. Det var Kicksökaren, Autenticitetssökaren, Innehållssökaren och Trygghetssökaren. Vi fick sedan beskrivningar av dessa olika typer och exempel på vilka de kan vara. Vi fick också se exempel på vad de ”pratar om” på nätet och vad de gillar och värdesätter. Därefter fick gruppen, individuellt och i mindre grupper, fundera på hur man i sin verksamhet möter och attraherar respektive grupp idag och vad man behöver utveckla för att möta gruppen ännu bättre. Man fick också fundera på vilken grupp som man trodde att man hade störst potential i de närmaste tio åren.
Syftet med workshopen var ju att bland annat att få med sig något till den egna verksamheten så slutsats var individuella. När förmiddagen sammanfattades kunde vi dock göra en del konstateranden som de flesta verkade vara överens om. Det var bland annat att det är viktigt att lära känna sin målgrupp (på djupet) både för att kunna anpassa sitt utbud och bemöta dem på rätt sätt. Att vara ute i naturen ökar i status. Outdoormärken ökar också i status och blir också urbana (hur många ser man inte i storstädernas kollektivtrafik med jackor från märken som Haglöfs, Patagonia och Fjällräven?). Museer (som var mycket sökta på nätet i alla fyra grupper/typer) är viktiga, inte minst som besöksanledningar. Frågan är bara vem som ska betala för dem? Vi konstaterade också att det artificiella kommer att komma mer och mer men det virtuella är de flesta tveksamma till.
En bra investering
Min egen reflektion efter att ha varit med på workshoppen och hört deltagarna är att det här är en bra investering för att inspireras, få insikter och redskap för att utveckla sin verksamhet och även att få omvärldskoll och framtidsspaningar. Det är också ett bra tillfälle att träffa nya bekantskaper med liknande verksamheter, erfarenheter, utmaningar och ambitioner.
Här kan ni läsa mer om nästa workshop som Kairos Future ordnar – Omvärldskoll värdskap i turistnäringen
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Modernisering av hotellets teknik – framtiden för gästfrihet
Med system som Atomize och Mews skapar man förutsättningar för både lönsamhet och bra gästupplevelser
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 2024
Mest i kategorierna Destination, Evenemang, Hållbarhet och Konstateranden, beslut och rapporter
-
Scandic Hotels Group betalar tillbaka skatteskuld i förtid
Scandic Hotels Group har under oktober 2024 förtidsbetalat sin utestående skatteskuld om 631 MSEK till Skatteverket.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Stöten i Sälen & Ramundberget
Sveriges anläggningar i fjällen förbereder sig inför en ny vintersäsong. Här ser ni vad Stöten i Sälen och Ramundberget kommer erbjuda.
-
Satsning på naturturism i Jönköping ger resultat
Jönköping arbetar för att skapa förutsättningar för naturturism. Lokala företagare knyter kontakter och paketerar gemensamma upplevelser.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på preliminär data. Oktober blev en stabil höstmånad.
-
Världsunik vandringsled i Stockholms skärgård invigd
Nu invigs Stockholm Archipelago Trail, en ny vandringsled genom Stockholms skärgård. Den skapar möjligheter för lokal utveckling och turism.
-
Eldsjälar prisades under Värmlands Besöksnäringsdagar
Under Värmlands Besöksnäringsdagar i Sunne den 7-8 november hyllades flera pristagare inom den värmländska besöksnäringen.
-
Evenemangstratten – ett verktyg för att bedöma värdet av evenemang
Destinationsbolagen Läckö-Kinnekulle och Next Skövde står bakom ett innovativt bedömningsverktyg, Evenemangstratten.
-
Nytt samarbete ska stärka Helsingborg som filmstad
Helsingborg och Film i Skåne ingår i ett samarbete som ska stärka staden som inspelningsplats och bidra till lokal talangutveckling.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang o...
-
Sveriges Bussföretag – turismen syns nästan aldrig i infrastrukturplaneringen
Turismen och besöksnäringen har de senaste 25 åren varit en av Sveriges snabbast växande näringar. De bygger defi...
-
Världsunik vandringsled i Stockholms skärgård invigd
Nu invigs Stockholm Archipelago Trail – en ny vandringsled genom Stockholms skärgård. Den ska fö...
-
Evenemangstratten – ett verktyg för att bedöma värdet av evenemang
Destinationsbolagen Läckö-Kinnekulle och Next Skövde står bakom ett innovativt ...
-
-
Gästbloggare
-