-
Yasuragi erbjuder sina anställda SFI-utbildning på arbetsplatsen
Det japanska bad- och konferenshotellet Yasuragi, i Nacka kommun, erbjuder nu språkundervisning – Svenska för Invandrare – på arbetsplatsen. Undervisningen bedrivs av utbildningsföretaget Omsorgslyftet. För att så många som möjligt ska kunna gå SFI-utbildningen lägger man medarbetares schema så att de ska kunna gå kursen i anslutning till, eller under sin arbetsdag.
”Vi har en grupp medarbetare med hög kompetens inom sina yrkesroller, men som ännu ej fått en ordentlig chans att lära sig det svenska språket. Att arbeta heltid och som inom vår bransch, ofta med arbetstider kvällar och helgdagar, kräver lite extra av dem som även ska lära sig ett nytt språk. Därför har vi startat en SFI-utbildning här på plats. Ett 30-tal medarbetare kommer genomföra utbildningen under hösten.” Säger Madeleine Andersson, Hotell- och HR-chef på Yasuragi.
En plats där kulturer kan mötas och arbeta tillsammans
För Yasuragi handlar det om kompetensförsörjning, men det är även en viktig del i företagets ambition att skapa en tillitskultur och ta ansvar som arbetsgivare. Genom att underlätta språkinlärning kan det i framtiden bli enklare att anställa fler nyanlända och låta dem utvecklas inom företaget. Yasuragi är och vill vara en arbetsplats där många kulturer kan mötas och arbeta tillsammans i harmoni.
”Det är viktigt att vi som arbetsgivare tar vårt ansvar och underlättar integrationen. Vi behöver arbeta nära myndigheter och politiker i kommunerna. Vi har ett nära och bra samarbete med Nacka Kommun, som har engagerat sig och underlättat hela processen för SFI-projektet. Om fler påtalar vad som upplevs som hinder lokalt så har vi större möjlighet att påverka i det stora. Det gynnar företagandet i vårt land och det stärker individer som vill leva i vårt land. Jag hoppas verkligen att fler tar efter vårt exempel, för det finns massor med fantastisk kompetens där ute som bara behöver få en chans och hjälp på traven.” Säger Sunniva Fallan Röd, VD på Yasuragi.
- Text: Yasuragi
- Foto: Yasuragi
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Regionstyrelsen beslutade i förra veckan att gå vidare med arbetet för att etablera Business Region Gotland – en...
-
-
Gästbloggare
-