-
YH-utbildningen ”Affärsutvecklare Besöksnäring & Turism” i Uddevalla
Turism- och besöksnäringen är en av Sveriges snabbast växande näringar. För att skapa lönsamhet och locka fler besökare behövs duktiga affärsutvecklare, projektledare och destinationsutvecklare.
YH-utbildningen ”Affärsutvecklare Besöksnäring & Turism” startade 2014 i Uddevalla och har utvecklats med åren i samverkan med branschen.
”Jag hade tidigt ett tydligt mål med utbildningen, att få arbeta med att utveckla besöksnäringen i Uddevalla.” Säger Nathalie Kereki Bohlin som tog examen maj 2019 och nu arbetar som projektledare på Destination Uddevalla. ”Jag ångrar inte ett ögonblick att jag studerade till Affärsutvecklare inom besöksnäring och turism, utbildningen har gett mig mer än ny kunskap, den har även öppnat dörren för ny vänskap och ett större nätverk.”
En tydlig koppling till arbetslivet
Utbildningen ges i Uddevalla med direktsändning till Lidköping och Borås. Lärare finns i Uddevalla och undervisar två till fyra dagar i veckan.
Utbildningen ges på heltid där föreläsningar varvas med projekt, eget arbete, inlämningsuppgifter och workshops. Den har en tydlig koppling till arbetslivet då en stor och viktig del av utbildningstiden består av lärande i arbete (LIA) på en arbetsplats.
”Då utbildningen involverade så många moment som kan tänkas behövas i form av destinationsutveckling, marknadsföring, affärsekonomi, service och liknande så var utbildningen perfekt för min del. För min del gick det att applicera alla kurser vi läste till andra branscher och inte bara turism – vilket öppnade dörren för mig på ett annat sätt.” Berättar Jonathan Larsson som också tog examen förra året och nu arbetar som Koordinator på Brewhouse.
Utbildningen ger en bred bild
Efter utbildningen har den studerande kompetens att arbeta strategiskt, affärsmässigt och digitalt med hållbar besöksnäringsutveckling.
”Utbildningen gav mig en bred bild av vilka kompetenser man behöver i arbetslivet som projektledare/koordinator. Det var ingen roll jag kände till innan utbildningen och min praktik på Brewhouse. Men tack vare utbildningen har jag verkligen hittat hem i vilken roll jag ska jobba med i framtiden.” Säger Jonathan Larsson.
Läs mer om YH-utbildningen i Uddevalla här!
- Text: Uddevalla kommun
- Foto: Uddevalla kommun
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-