-
YH-utbildningen ”Affärsutvecklare Besöksnäring & Turism” i Uddevalla
Turism- och besöksnäringen är en av Sveriges snabbast växande näringar. För att skapa lönsamhet och locka fler besökare behövs duktiga affärsutvecklare, projektledare och destinationsutvecklare.
YH-utbildningen ”Affärsutvecklare Besöksnäring & Turism” startade 2014 i Uddevalla och har utvecklats med åren i samverkan med branschen.
”Jag hade tidigt ett tydligt mål med utbildningen, att få arbeta med att utveckla besöksnäringen i Uddevalla.” Säger Nathalie Kereki Bohlin som tog examen maj 2019 och nu arbetar som projektledare på Destination Uddevalla. ”Jag ångrar inte ett ögonblick att jag studerade till Affärsutvecklare inom besöksnäring och turism, utbildningen har gett mig mer än ny kunskap, den har även öppnat dörren för ny vänskap och ett större nätverk.”
En tydlig koppling till arbetslivet
Utbildningen ges i Uddevalla med direktsändning till Lidköping och Borås. Lärare finns i Uddevalla och undervisar två till fyra dagar i veckan.
Utbildningen ges på heltid där föreläsningar varvas med projekt, eget arbete, inlämningsuppgifter och workshops. Den har en tydlig koppling till arbetslivet då en stor och viktig del av utbildningstiden består av lärande i arbete (LIA) på en arbetsplats.
”Då utbildningen involverade så många moment som kan tänkas behövas i form av destinationsutveckling, marknadsföring, affärsekonomi, service och liknande så var utbildningen perfekt för min del. För min del gick det att applicera alla kurser vi läste till andra branscher och inte bara turism – vilket öppnade dörren för mig på ett annat sätt.” Berättar Jonathan Larsson som också tog examen förra året och nu arbetar som Koordinator på Brewhouse.
Utbildningen ger en bred bild
Efter utbildningen har den studerande kompetens att arbeta strategiskt, affärsmässigt och digitalt med hållbar besöksnäringsutveckling.
”Utbildningen gav mig en bred bild av vilka kompetenser man behöver i arbetslivet som projektledare/koordinator. Det var ingen roll jag kände till innan utbildningen och min praktik på Brewhouse. Men tack vare utbildningen har jag verkligen hittat hem i vilken roll jag ska jobba med i framtiden.” Säger Jonathan Larsson.
Läs mer om YH-utbildningen i Uddevalla här!
- Text: Uddevalla kommun
- Foto: Uddevalla kommun
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-