-
YH-utbildningen ”Affärsutvecklare Besöksnäring & Turism” i Uddevalla
Turism- och besöksnäringen är en av Sveriges snabbast växande näringar. För att skapa lönsamhet och locka fler besökare behövs duktiga affärsutvecklare, projektledare och destinationsutvecklare.
YH-utbildningen ”Affärsutvecklare Besöksnäring & Turism” startade 2014 i Uddevalla och har utvecklats med åren i samverkan med branschen.
”Jag hade tidigt ett tydligt mål med utbildningen, att få arbeta med att utveckla besöksnäringen i Uddevalla.” Säger Nathalie Kereki Bohlin som tog examen maj 2019 och nu arbetar som projektledare på Destination Uddevalla. ”Jag ångrar inte ett ögonblick att jag studerade till Affärsutvecklare inom besöksnäring och turism, utbildningen har gett mig mer än ny kunskap, den har även öppnat dörren för ny vänskap och ett större nätverk.”
En tydlig koppling till arbetslivet
Utbildningen ges i Uddevalla med direktsändning till Lidköping och Borås. Lärare finns i Uddevalla och undervisar två till fyra dagar i veckan.
Utbildningen ges på heltid där föreläsningar varvas med projekt, eget arbete, inlämningsuppgifter och workshops. Den har en tydlig koppling till arbetslivet då en stor och viktig del av utbildningstiden består av lärande i arbete (LIA) på en arbetsplats.
”Då utbildningen involverade så många moment som kan tänkas behövas i form av destinationsutveckling, marknadsföring, affärsekonomi, service och liknande så var utbildningen perfekt för min del. För min del gick det att applicera alla kurser vi läste till andra branscher och inte bara turism – vilket öppnade dörren för mig på ett annat sätt.” Berättar Jonathan Larsson som också tog examen förra året och nu arbetar som Koordinator på Brewhouse.
Utbildningen ger en bred bild
Efter utbildningen har den studerande kompetens att arbeta strategiskt, affärsmässigt och digitalt med hållbar besöksnäringsutveckling.
”Utbildningen gav mig en bred bild av vilka kompetenser man behöver i arbetslivet som projektledare/koordinator. Det var ingen roll jag kände till innan utbildningen och min praktik på Brewhouse. Men tack vare utbildningen har jag verkligen hittat hem i vilken roll jag ska jobba med i framtiden.” Säger Jonathan Larsson.
Läs mer om YH-utbildningen i Uddevalla här!
- Text: Uddevalla kommun
- Foto: Uddevalla kommun
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-