-
178 423 upplevelser och evenemang ska locka besökare till huvudstaden
Visit Stockholm, tillsammans med besöksnäringen, lanserar satsningen Stockholm Line-up för att öka antalet besökare i Stockholm. 178 423 evenemang och upplevelser blir den samlande kraften för destinationens aktörer att locka fler besökare till destinationens hela utbud.
Stockholms evenemangsutbud är stort och en tillgång för staden. Den stora omfattningen bidrar till accelererad återstart för hela besöksdestinationen och dess aktörer. Visit Stockholm lanserar tillsammans med besöksnäringen nu en långsiktig satsning, Stockholm Line-up, där stadens mångfacetterade utbud synliggörs.
- Stockholm Line-up är en klockren satsning för destinationen just nu. Vi gör detta tillsammans med besöksnäringen och kulturlivet där vi bjuder in till ett vibrerande Stockholm som aldrig varit så fullt av evenemang och upplevelser som nu. Satsningen ska locka besökare, visa upp Stockholms unika stadspuls och stärka Stockholmarnas stolthet över allt spännande som händer i vår stad. Välkommen till ett pulserande Stockholm i sommar! säger Caroline Strand, VD, Visit Stockholm
Upplevelser och evenemang attraherar
Visit Stockholms undersökningar visar att evenemang och upplevelser är en viktig reseanledning när besökare väljer var de vill förlägga sin resa. Evenemangen skapar därmed ökade intäkter hos destinationens övriga aktörer. Totalt sett bidrog evenemangsnäringen i Stockholm till samhällsekonomin med 36 miljarder SEK och sysselsatte 45 000 personer i regionen innan pandemin.
Fakta om kampanjen
Kampanjen, som är ett nytt marknadsföringskoncept, inleds under vecka 25. Satsningen är en del av Visit Stockholms nationella marknadsföring och kommer synas i traditionella- och sociala mediekanaler i hela landet samt i Finland. Stockholm Line-up nyttjar Visit Stockholms nya evenemangskalender som utvecklats inom bolagets digitala omställningsarbete. En verktygslåda tillgängliggörs för att möjliggöra för fler aktörer att medverka.
Läs mer om Visit Stockholms arbete här
Läs fler artiklar om Visit Stockholm här
- Text: Visit Stockholm
- Foto: Visit Stockholm
-
Charlotta Olsson blir ny Sverigechef för Strömma Turism & Sjöfart
Charlotta vill vidareutveckla Strömmas varumärke och skapa fler attraktiva upplevelser för alla
-
Mötesintensiv höst i Kalmar – viktigt bidrag till staden och näringen
Under några veckor i oktober och november välkomnar Kalmar fem olika möten
-
Efter examen – vad gör turismalumnerna från Mittuniversitetet nu?
JHT har kartlagt de alumner som arbetar inom besöksnäringen och som befinner sig i länet.
-
Fler reste med Finnlines i somras – I höst blir det temakryssningar
Under sommaren reste 14 procent fler privatpassagerare med Finnlines jämfört med 2024
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare
-
Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026
-
Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.
-
Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé
Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer på Tillväxtverkets lista över nominerade till Stora Turismpriset...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Då var det dags för kusliga och busiga evenemang att ta scenen – Halloween kryper närmare. Den 8 oktober va...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Mat och Dryck...
-
-
Gästbloggare
-