Trendspaning

Turismnytts trendspaning

Just nu kretsar mycket kring digitalisering. Hur kommer det att påverka oss som arbetar med besöksnäring.

AI – Artificiell intelligens

AI – Artificiell intelligens – är ett omdiskuterat område. En del ser framemot att kanske kunna delegera till robotar andra ser det som ett hot mot antal arbetstillfällen. Har ni börjat planera för AI eller tror ni att det är en trend som dör ut?!

Facebook eller inte

Efter avslöjandet om att informationen som Facebook samlar in om sina användare sprids vidare så är det alltfler konsumenter som väljer att avsluta sina facebookkonton. Detta betyder att besöksnäringsföretag (och givetvis andra företag) tappar en marknadskanal. Hur bemöter ditt företag detta? Om man väljer bort Facebook vad använder man istället för marknadskanal?

GDPR

Överallt pratas det nu om GDPR, det nya direktivet som kommer. Alarmerande är att många företag, speciellt småföretag, inte har börjat att förbereda sig än. Snart är det kunden som bestämmer vilken information ett företag får lagra… Vill du veta mer om GDRP så läs på verksamt.se genom att klicka här.

Möjligheter till dig som erbjuder nedkoppling

Parallellt med digitaliseringen så tror de flesta att behovet av att vara ostörd öka. Här finns det möjligheter för bland annat naturturismföretag att erbjuda en nedkopplad miljö. En målgrupp som kommer att öka är personer som är utbrända.

 

 

Uppdaterad 17 maj 2018