Trendspaning

Trendspaning september månad 2017

Både affärsresenärer och turister bokar allt tidigare innan de skall resa inom Sverige. För barnfamiljerna har det blivit svårare att få ledigt från skolan så jul-/nyår- och sportlovsveckan blir fullbokade snabbt. Marknadsföringskampanjerna av skidanläggningarna genomförs också allt tidigare – nu börjar man redan i augusti månad.

Antal resor till Stockholm, Göteborg och Malmö har ökat. Det verkar vara främst par utan barn som vill bo, äta och uppleva storstadspulsen.

Trendspaning

Kvinnlig fiskare
Foto: Stefan Ågren

Hälsotrenden har kommit för att stanna och det är många som har upptäckt att naturen gör en gott i själ och kropp. Satsningarna på naturturism är stora runt om i hela Sverige. Folk reser för att deltaga i olika motionslopp, för att fiska och för att vandra.

När det gäller boende ser vi en trend (som kanske är här för att stanna?!), nämligen att utbudet av boende håller på att breddas. Ett exempel är hotellbranschen där byggs det nu hotell med många olika rumstyper. Ett annat är Airbnb som ökar sin marknadsandel.

Inom branschen pågår många projekt med hållbarhet, digitalisering och tillgänglighet.

När det gäller hållbarhet så ökar frågorna och kraven från besökarna. Ett exempel är att gästerna gärna vill ha lokalproducerad mat. Mat har blivit en reseanledning.

Samma gäller information. Det skall vara lätt att hitta rätt boende, restaurang osv. Här spelar en utveckling av digitalisering en stor roll. Den som lyckas att ha en direktdialog med sina kunder, sälja utan mellanhänder och har kunskapa att använda sin kunddata rätt – den aktören kommer att ta marknadsandelar!

När gästen väl är på plats så vill gästen att det skall vara så smidigt som möjligt. Man vill inte stå i några köer och man vill mötas av ett leende. Här ser vi att många hotell arbetar med att utveckla sina receptionstjänster för att få ett bra flöde av gästerna samtidigt som kvalitén bibehålls eller höjs.

Nu ser vi framemot oktober månads trendspaning!

/Redaktionen