-
Så har vi gjort för att locka fler besökare
I Värmland har man arbetat hårt med att få fler besökare. Nu ser man resultatet.
Under perioden januari-juli 2017 har man ökat antal gästnätter med 2%. Totalt gjordes 1.448.000 övernattningar enligt SCB.
Antal övernattningar från svenska besökare ökade med 6%, från övriga Europa med 5% och från övriga världen med 9%. Den största ökningen ser man från Tyskland som ökade sina gästnätter med 22%. Norrmännen har minskat sitt turistande i Värmland. Utanför Europa är det sydkoreanerna som ökade sina gästnätter med 60%.
Satsat på marknadsföring och mer trafik till webbportalen
”- Det är glädjande att se att Värmlands besöksnäring är fortsatt attraktiv bland både svenska och utländska besökare”, säger Jonas Jacobsson, vd Visit Värmland.
Han fortsätter: ”- Det är också väldigt roligt att se att det arbete vi lagt ner det senaste året på att marknadsföra Värmland som besöksdestination on- och offline och att driva mer trafik till Visit Värmlands webbportal, och därigenom mer trafik till våra medlemsföretag, bär frukt”.
Mer information om besöksmålen
Populärast på webbportalen visitvarmland.se är sidorna för evenemang, sevärdheter och aktiviteter. Bland de enskilda företagen är:
- Putte i Parken
- Antik och samlarmässa
- Värmskogs Café
- Tossebergsklätten
- Ekenäs Gästhamn och Camping
- gårdsbutiken och glasscafét Just a Farm
- Skutberget.
”- En stor del av den positiva utvecklingen på besöksportalen är en effekt av att vi lagt både tid och resurser på att optimera webbplatsen, tillgängliggöra information och att vi jobbar kontinuerligt med innehållet. Vi i Värmland har en unik gemensam databas tillsammans med de värmländska kommunerna där vi samlar innehåll om våra besöksmål och aktiviteter, vi har helt enkelt blivit bättre på att synas och bli hittade digitalt och arbetar långsiktigt med att bygga upp vår digitala närvaro”, säger Jonas.
Så vill man locka ännu fler besökare
”- De flesta besökare på visitvarmland.se kommer idag från Sverige och det är än så länge där det stora strategiska arbetet och resurserna lagts för att bygga upp innehåll till besöksnäringens produkter. Framöver kommer vi att arbeta ännu mer med att översätta och optimera innehållet så att vi kan locka ännu fler utländska besökare till Värmland”, avslutar Jonas.
Källa: Visit Värmland
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Øivind Lund
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling på gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har i samarbete med de lokala destinationsorganisationerna Visit Umeå...
-
-
Gästbloggare
-