-
Cityfiske ska ge fler gästnätter
Sveg lanserar snart en ny produkt – Cityfiske. Syftet med den nya produkten är att öka livskvalitén bland invånarna samt att locka fler besökare. Produkten väntas ge ringar på vattnet i form av ökad fiskekortsförsäljning och fler gästnätter.
”- Produkten Cityfiske i Sveg skapar många positiva effekter som fler besök, ökad fiskekortsförsäljning, möjlighet till fler gästnätter men också ökad livskvalité för dem som bor här”, säger Niklas Ohlson, destinationschef på Destination Sveg.
Bakom det långsiktiga projektet ”Cityfiske i Sveg” står Destination Sveg och Svegs företag- och utvecklingsförening, SFU, i samarbete med Sveg-Herrö FVO och partners.
Kombinerar Härjedalen Expo och Cityfiske
I projektet kommer man att plantera ut öring i Ljusnan. Ett större släpp av öring görs i samband med Härjedalen Expo som pågår 16-17 juni 2018. Fisket kommer att vara gratis under den helgen och en fisketävling kommer då att hållas.
”- Ett bra sätt att kombinera två för Sveg stora projekt att tillsammans bli ännu större och få starkt avstamp. Ett sätt att locka en större målgrupp till Sveg just för denna helg men också då möjligt att få upp ögonen för Cityfiske som aktivitet hela sommaren. Vill också skicka ett speciellt tack till Sveg-Herrö FVO som tillåter SFU genom Destination Sveg att plantera Öring”, fortsätter Niklas Ohlson.
Finansieras av näringslivet
Det är främst vid broarna i de centrala delarna av Sveg som man kommer att erbjuda Cityfiske. Projektet och inköpskostnaden för öringen står partners för.
”- För oss inom Härjeåns koncernen var det självklart att delta som partner i cityfiskeprojektet, vi ser det som ett väldigt bra koncept som bidrar till att stärka attraktionskraften av Sveg, Vi behöver få ännu fler människor utifrån som får upp ögonen för vår region, vi ser också ett stort värdeskapande för oss som redan bor här, genom projektet bidrar vi till att utveckla fritidsaktiviteter för våra kunder och våra anställda”, säger Anders Wiklund, VD Härjeåns Energi, ett av de företag som ingått partnerskap till Cityfiske.
Vill du läsa om fler turismprojekt? Klicka här!- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Destination Sveg
-
Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april
Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.
-
Strömma – Våren spirar på historiska Birka
Våren är här, och det är dags att upptäcka Birka. Strömmas turbåtar tar besökare till ön som bjuder in till upptäcktsfärder och evenemang.
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-