-
Visitas frukostseminarium på Lounge Summit
Frukostseminarium med branschstatistik
På torsdagen var det så dags för första upplagan av Lounge Summit i Göteborg. Dagen inleddes med Visitas frukostseminarium där Thomas Jakobsson, branschekonomisk ansvarig, presenterade branschstatistik med fokus på hotell. Han analyserar näringen ur ett helikopterperspektiv. Hotellmarknaden växer och växer både när det gäller utbud och efterfrågan och har så gjort under lång tid. I synnerhet under de senaste åtta åren då antalet belagda rum har ökat stort, huvudsakligen i storstäderna men även övriga riket har fått sin del. Intressant att notera är att andelen affärs- och konferensgäster av ”hela kakan” har minskat från 68% 2003 till 55% 2018. Det innebär motsvarande ökning för privatgästerna. Det som är positivt med detta är att privatgästerna inte uppvisar samma konjunkturberoende som den andra gruppen, varför nästa konjunkturnedgång baserat på det inte skulle slå lika hårt som senast. Vid en jämförelse med siffrorna för 2002 ser man också att privatgästernas spridning över året nu är mycket jämnare. Nu är privatbeläggningen bara dubbelt så hög i juli som sämsta månaden jämfört med 2002 då den var fyra gånger högre. Även sett ur ett veckoperspektiv har det skett en utjämning, från högst beläggning mitt i veckan till mer jämn fördelning av beläggningen över alla vardagarna.
De utländska gästnätterna har ökat under lång tid
När man tittar på utländska gästnätter så har även de ökat under lång tid, både i absoluta tal och i andel. Efter 2010 har utvecklingen till och med accelererat och den årliga ökningen i antal är nu 6% i snitt. De utländska ökar också klart mer än de svenska. I statistiken ser det ut som att detta drivs av de utomeuropeiska gästerna. Här påpekade dock Thomas att alternativet ”ingen uppgift” när boendeanläggningarna anger nationalitet redovisas som utomeuropeiska och det är en stor grupp. Visita har tagit upp detta med SCB som förser dem med underlag så det är under utredning. En viktig faktor i denna utveckling är växelkursen som i flera år gjort Sverige till ett intressant/gynnsamt land att besöka ur ett ekonomiskt perspektiv. Andra faktorer som spelar in är budgetflyglinjer, internationell handel och ökat välstånd.
Möjligheter och utmaningar
Dessa trender skapar både möjligheter och utmaningar.
Möjligheter:
- Privatgäster är mer priskänsliga och kan alltså användas för att öka beläggningsgraden med olika erbjudanden.
- Privatgästerna kan tillbringa mer tid på hotellet och därmed spendera mer på spa, fitness, bar, restaurang och barnpassning.
- Utländska gäster stannar i genomsnitt längre än svenska.
Utmaningar:
- Privatgästernas priskänslighet än affärs- och konferensgäster pressar lönsamheten.
- Privatgäster och utländska dito har fler krav och språk vilket ställer andra krav på både kompetens och bemanning.
- Utländska gäster och privatgäster bokar oftare via OTAer vilket också minskar lönsamheten
- Utländska gäster är svårare (och dyrare att locka.
Prisutvecklingen ser också bättre ut bland privatgästerna men det ökar i båda grupperna.
Viss avmattning med valutakursen som airbag
Det finns ett starkt samband mellan hotellbeläggning och BNP över tid och utifrån de bedömningar konjunkturinstitutet gör kan man vänta sig en viss avmattning av efterfrågan på hotellrum. Dock kan valutakursen sägas utgöra en airbag då en svag krona gör semestrande i Sverige billigare för både utländska besökare och svenskar.
I siffror ser prognosen för 2019 ut såhär:
- Disponibla hotellrum – +2%
- Belagda hotellrum – +3%
- Beläggningsgrad – +1%
- Average room rate – +1,5%
- RevPAR – 2,5%
Frukosten avslutades med att Malin Wendt, kommunikationsansvarig Visita Västra, berättade lite kort vad Visita gör just nu. En viktig fråga man jobbar med är den om plattformar och den digitala ekonomin där man just nu bearbetar EU intensivt. De nya tobaksreglerna som träder i kraft den 1 juli innebär en hel del att fundera över och ta tag i både för restauranger och boendeanläggningar. Det är inte bara rökförbud på uteserveringar utan även i entréns närhet (oklart vad det innebär) och tillståndsplikt. En hel del knivigheter är att vänta där, tycks det.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Visita/Jakob Norrby
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-