-
Leader Höga Kustens nya landsbygdsstrategi har blivit godkänd
Den 2 juni 2022 kom beskedet från Jordbruksverket. Leader Höga Kustens nya landsbygdsstrategi har blivit godkänd och tilldelas en budget på 44,7 miljoner för programperioden 2023-2027.
“Beskedet är efterlängtat och nu kan vi äntligen börja planera framåt tillsammans med alla våra utvecklingsnätverk.” Säger Jenny Edvinsson, verksamhetsledare för Leader Höga Kusten. “Pengarna ska användas för att genomföra den strategi som vi jobbade fram tillsammans med många engagerade personer, företagare och organisationer under 2021. Målen i strategin ska nås genom att finansiera lokalt viktiga utvecklingsprojekt. Vår förhoppning är att kunna öppna för ansökningar kopplade till den nya strategin och budgeten i början av nästa år.”
Leader är en metod för landsbygdsutveckling
Totalt omfattar programmet Leader 2023-2027 i Sverige 40 områden med en total budget på 1,7 miljarder. Av den budgeten tilldelades Leader Höga Kusten 44 734 870 SEK, vilket medfinansieras av kommunerna och regionen med 33%.
Leader är en metod för landsbygdsutveckling inom EU där de offentliga parterna, näringslivet och de ideella organisationer i ett leaderområde, jobbar tillsammans för att nå lokala mål utifrån lokala behov.
Leaderområdet Höga Kusten innefattar kommunerna Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsvik.
“Vi är nöjda över den utvecklingsbudget vi blivit tilldelade. Vi har kunnat ta höjd i vårt äskande då våra medfinansiärer, kommunerna och Regionen ser den utveckling som blir möjlig och att Leaderarbetet ger stora uppväxlingseffekter. Detta går hand i hand med de mål och strategier som är satta för Höga Kusten som helhet – och tillsammans jobbar vi mot visionen: Alltid en nivå till!” Säger Mia Karlsson, VD för Höga Kusten Destinationsutveckling, som är ordförande för Leader Höga Kusten.
Kommer kunna fortsätta bevilja bra projekt
Utvecklingsbudgeten innebär att Leader Höga Kusten kommer kunna fortsätta bevilja bra projekt för utveckling inom bygder. Med fokus på tre mål i den nya landsbygdsstrategin:
- Stärka Höga Kusten som attraktiv plats
- Främja omställning till ett hållbart Höga Kusten
- Förbättra inkludering och mångfald
Läs mer om Leader Höga Kusten här.- Text: Höga Kusten
- Foto: Höga Kusten
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer och sysselsätter drygt 600 årsanställda och 3000 säsongsans...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
Man kan ju inte hinna med riktigt allt. Turismnytt fokuserade därför förra veckan på GSTCs hållbarhetskonferens, ...
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Svedest samlade representanter för tre Europeiska destinationer och andra intresserade till en innehållsrik kunsk...
-
-
Gästbloggare
-