-
Avis stärker sitt erbjudande med nationell utrullning av en ny elbilslösning
Sommaren 2022 påbörjade Avis Sverige sitt samarbete med Northe, en svensk startup som erbjuder en integrerad lösning för enkel laddning av elbilar med hjälp av bl.a laddbrickor.
Nu stärker hyrbilsföretaget sitt hållbarhetserbjudande ytterligare genom att expandera samarbetet med Northe och lansera tjänsten på stationer i hela landet. Detta för att göra valet av elbil ännu lättare för svenska kunder.
Stärker sitt erbjudande med en nationell lansering
År 2020 lanserade Avis Sverige initiativet GoGreen som garanterar hyrbilskunder en miljöbil vid bokningstillfället. För att möta kundernas växande intresse för elbilar samt uppfylla behovet av smidigare elbilskörning, påbörjade bolaget ett samarbete med den svenska startupen Northe i juni 2022. Partnerskapet gör det möjligt att på ett effektivt sätt ladda elbilen och betala för laddningen under resan.
Pilotprojektet under 2022 har gett goda resultat. Nu introducerar hyrbilsföretaget den innovativa lösningen på alla egna stationer med elbilar i hela Sverige. Under våren 2023 påbörjas även ett liknande samarbetsprojekt mellan Northe och Avis i Danmark.
”Tillsammans med Northe vässar vi vårt gröna erbjudande ytterligare med hjälp av denna nationella lansering. Det här är ett starkt bevis på Avis roll som en ledande aktör inom hyrbilsbranschens gröna omställning. Det är vi mycket stolta över.” Säger Donald Hayes, chef för Avis i Sverige, Norge och Danmark.
Nya och effektiva laddlösningar för kunder
Avis har länge investerat i minskandet av koldioxidutsläpp inom sin verksamhet. Bland annat genom att ställa om hyrbilsflottan till att bestå av en majoritet av laddbara bilar, antingen rena elbilar eller laddhybrider. Det är därför bolaget har valt att även investera i nya, effektiva laddlösningar för kunderna som hyr dessa bilar.
Tack vare samarbetet med Northe får kunder som hyr en elbil från en av hyrbilsföretagets svenska stationer nu en så kallad RFID-bricka på nyckelknippan. Det är en laddbricka framtagen av Northe, som kan användas till att ladda bilen på samtliga anslutna laddstationer. Oavsett leverantör.
Kostnaden för laddningen läggs sedan på slutfakturan för hyrperioden hos Avis. Vilket smidigt integrerar laddningen med den övriga hyrbilserfarenheten.
”Avis är en av Northes viktigaste samarbetspartner. Vi är stolta över att med hjälp av detta samarbete bidra till att sänka tröskeln för svenskar eller turister som intresserar sig för att köra elbil men ännu inte riktigt har vågat sig på att testa. Laddbrickorna vi har tagit fram för Avis är en innovativ lösning för alla som har tvekat kring att välja en elbil på grund av osäkerheter kring hur man laddar och betalar. Nu löser vi på Northe det, så kan kunderna fokusera på resan och destinationen.” Säger David Fauné, VD och medgrundare på Northe.
- Text: Avis Sverige
- Foto: Avis Sverige
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-