-
Arbetslöshet i hotell, restaurang och kulturbranschen slår hårt mot Stockholm
Stockholms Handelskammare har analyserat data från Arbetsförmedlingen som visar utvecklingen av arbetslöshet efter yrkesområde.
Hårdast har anställda inom hotell-, restaurang- och kulturbranschen drabbats – i synnerhet i Stockholms län.
”Stockholm är en stad där en viktig del i attraktionskraften är att uppleva kultur, musik eller idrottsevenemang. När restriktionerna stänger ner evenemangen så dras även hotell, restauranger och taxibranschen med i fallet.” Säger Stefan Westerberg, chefsekonom på Stockholms Handelskammare.
Restriktionerna har slagit hårt
Antalet arbetslösa i Sverige inom yrkesområdet hotell, restaurang och storhushåll har ökat med 44 procent under en tidsperiod från 1 mars till sista juli jämfört med nivåerna som förelåg i februari.
Andra stora sektorer som är relevanta för besöksnäringen är kultur och transport. Där noteras arbetslöshet ökningar på 33 procent för transportsektorn och hela 80 procent för kultur, media och design.
”Restriktionerna har slagit stenhårt mot verksamheter som är beroende av publik. Där är kultur- och nöjesevenemang en väldigt tydlig illustration av problematiken. Det är ganska uppenbart att en sektor som stått stilla sedan i mars får väldigt många arbetslösa.” Säger Stefan Westerberg.
Besöksnäringen är ett ekosystem
I Stockholms Handelskammares analys finns en fördjupad analys av hur arbetslösheten inom hotell och restaurang, transport och kultur, media och design utvecklats i alla Sveriges län.
Stockholms län sticker ut med 118 procent fler arbetslösa inom kultur, media och design. 72 procent fler arbetslösa inom hotell och restaurang samt 59 procent fler arbetslösa inom transport.
”Besöksnäringen är ett ekosystem. Stockholm är en väldigt spännande evenemangsstad, men när evenemangen stannar så minskar intresset för att resa och bo i staden också. Kultur, nöje och idrott är helt enkelt en vital del av huvudstadens dragningskraft som just nu är stängd.” Säger Stefan Westerberg. ”Det är stora volymer människor som blivit arbetslösa och därför har det varit nödvändigt att skjuta till omställningsstöd och riktade kulturstöd. Det kan för stunden bevara företagen, alltså infrastrukturen för jobben, men jag tror att det är först när restriktionerna lättar som folk kan komma tillbaka i arbete.”
- Text: Stockholms Handelskammare
- Foto: Stockholms Handelskammare
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Nu lanserar Visit Sweden ett nationellt API som samlar Sveriges turistiska utbud. Det framtidssäkrar besöksnäringens synlighet digitalt.
-
Visita – ökad hotellbeläggning i augusti gav rekordsommar
Hotellsommaren 2025 slår rekord med knappt 6 procent fler belagda hotellrum än 2024. Detta enligt statistik från Visita.
-
Andreas Cederlund är Head of Promotion & PR på Swedish Lapland Visitors Board
Andreas Cederlund klev nyligen in i teamet och kommer att ha en viktig roll i att positionera Swedish Lapland i världen.
-
Att låna pengar för att resa – dröm eller dyrköpt nöje?
För många av oss är resor givetvis årets höjdpunkt. Det är då vi släpper vardagen, världen öppnar sig och nya intryck får fylla både sinne och kamera. Att uppleva andra kulturer, smaker och miljöer är...
-
Kalmar Water Expo tillbaka 2026 – med Allsvenskan i segling
Den 8–10 maj 2026 kommer Kalmar Water Expo tillbaka – och får den här gången sällskap av Allsvenskan i segling.
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Mellan den 12 och 21 september är det premiär för Food Fest Gothenburg. En ny matfestival med smakupplevelser i Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Fotografen som lyfter fram besöksnäringen genom bild och film
Christina Uhlin har sina rötter i Sundsvall där hon växte upp. Efter några år i Stockholm, där hon studerade foto...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Ma...
-
Idéer för skiddestinationer som vill tänka nytt i sin marknadsföring
Som en del av ett nyligen genomfört uppdrag för en fjälldestination ville jag (Marcus Ståhl) utmana mig själv lit...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-