-
FlixTrain kommer till Sverige år 2020
Nu står det klart att FlixTrain blir en ny tågaktör 2020. Sverige blir den första marknaden som bolaget expanderar till efter lanseringen i Tyskland.
“FlixTrain lanserades för ca 1,5 år sedan i Tyskland. Inspirerade av framgången vi har nått där, utvärderade vi möjligheten att trafikera tåg även i andra länder. Nu står det klart att bolaget blir en ny tågaktör i Sverige, vilket är oerhört roligt och spännande.” Säger Peter Ahlgren, VD för Norden på FlixBus.
Ökande efterfrågan på tågtjänster
FlixTrain kommer att trafikera sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Sträckan mellan Stockholm och Göteborg stannar även i Falköping, Hallsberg och Södertälje. Sträckan mellan Stockholm och Malmö stannar i Lund, Alvesta, Nässjö, Linköping och Norrköping.
“Vi ser en stor och ökande efterfrågan på tågtjänster i Sverige och bolaget kommer att vara marknadens mest prisvärda tågalternativ som inte tummar på kvalitén och bekvämlighet. Planen är nu att ha tåg rullande i första halvan av 2020.” Säger Peter Ahlgren.
Hållbart kollektivresande
FlixBus och därmed FlixTrains, affärsidé bygger på att erbjuda klimatsmarta alternativ till flyg och bil och att uppmuntra fler människor att byta till kollektivtrafik.
“FlixTrain kommer integreras med våra busslinjer och vi kommer att kunna erbjuda en smidig bokningsprocess med både buss och tåg på en och samma plats. På så vis kommer vi även att nå personer som inte bor nära järnvägen.” Avslutar Peter Ahlgren.
Liksom FlixBus, bygger FlixTrains affärsmodell på partnerskap med transportbolag. FlixBus/FlixTrain har sedan starten 2013 blivit en ledande aktör inom långdistansmobilitet. Företaget har 1300 anställda och har bidragit till över 7000 förarjobb.
- Text: FlixBus
- Foto: FlixBus
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Allt fler resenärer söker, jämför och bokar digitalt. Med Visit Swedens nya guide lär du dig steg för steg hur du stärker din digitala närvaro – och får fler bokningar på köpet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö S...
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandef...
-
-
Gästbloggare
-