-
Fortsatt kraftig nedgång för turistbussföretagen under 2021
Pandemin fortsatte att slå hårt mot den svenska bussbranschen under 2021 och särskilt mot turistbussföretagen och beställningstrafiken. Det visar Sveriges Bussföretags årliga rapport.
Företagen är fortfarande väldigt sårbara
Sveriges Bussföretags årliga rapport över marknadsutvecklingen inom turist- och beställningstrafik visar att bara vart sjunde bussföretag ens nådde upp till hälften av sin omsättning jämfört med 2019.
Rapporten visar på en fortsatt nedgång inom alla segment och på alla geografiska marknader. En viss återhämtning skedde under några månader på hösten innan en ny våg av pandemin kom.
”Turistbussföretagen kastades under två års tid hela tiden mellan hopp och förtvivlan på grund av pandemin och har kämpat otroligt hårt. Trots förutsättningarna finns de allra flesta företagen kvar. Men två år av mycket låg omsättning, obefintliga investeringar, minskning av personalstyrkorna och restriktioner i samhället har satt djupa spår. En liknelse är att ryggsäcken är tung. Det vill säga att företagen fortfarande är väldigt sårbara.” Kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Strukturen i branschen har ändrats
I rapporten går det också att se att strukturen i branschen har ändrats på grund av pandemin. Andelen mikro- respektive småföretag har ökat jämfört med 2019 års siffror. I februari släpptes de flesta restriktionerna i samhället vilket gjort att framtidsutsikterna ser bättre ut.
”Företagen vittnar om en snabb återhämtning på marknaden under våren. Men vi ser ännu inte vad de långsiktiga effekterna av pandemin kommer bli i form av förändrade resmönster. Samtidigt har nya orosmoln i form av bland annat krig i Europa och problem med att förnya pass dykt upp, vilket försvårar återhämtningen.” Avslutar Anna Grönlund.
- Text: Transportföretagen
- Foto: Transportföretagen
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Nu lanserar Visit Sweden ett nationellt API som samlar Sveriges turistiska utbud. Det framtidssäkrar besöksnäringens synlighet digitalt.
-
Visita – ökad hotellbeläggning i augusti gav rekordsommar
Hotellsommaren 2025 slår rekord med knappt 6 procent fler belagda hotellrum än 2024. Detta enligt statistik från Visita.
-
Andreas Cederlund är Head of Promotion & PR på Swedish Lapland Visitors Board
Andreas Cederlund klev nyligen in i teamet och kommer att ha en viktig roll i att positionera Swedish Lapland i världen.
-
Att låna pengar för att resa – dröm eller dyrköpt nöje?
För många av oss är resor givetvis årets höjdpunkt. Det är då vi släpper vardagen, världen öppnar sig och nya intryck får fylla både sinne och kamera. Att uppleva andra kulturer, smaker och miljöer är...
-
Kalmar Water Expo tillbaka 2026 – med Allsvenskan i segling
Den 8–10 maj 2026 kommer Kalmar Water Expo tillbaka – och får den här gången sällskap av Allsvenskan i segling.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Fotografen som lyfter fram besöksnäringen genom bild och film
Christina Uhlin har sina rötter i Sundsvall där hon växte upp. Efter några år i Stockholm, där hon studerade foto...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Ma...
-
Idéer för skiddestinationer som vill tänka nytt i sin marknadsföring
Som en del av ett nyligen genomfört uppdrag för en fjälldestination ville jag (Marcus Ståhl) utmana mig själv lit...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-