-
Jula Hotell köper anrika Hotell Gyllene Uttern vid Vättern
Jula Holdingkoncernens hotellverksamhet, Jula Hotell, köper nu anrika Gyllene Uttern, beläget strax söder om Gränna vid Vättern. Hotellet har en rik historia som startade 1933 som Sveriges första motell och vägkrog.
“Det är en fantastisk anrik anläggning med en unik historia, miljö atmosfär. Hotellet har verkligen ett bra läge utmed E4:an, i ett område som gjort för fritid och rekreation, i den underbara Grännabygden med fin natur och med en härlig utsikt över Vättern och Visingsö.” Säger Karl-Johan Blank, Jula Holdingkoncernens ägare och koncernchef.
Vill öppna redan till sommaren
Planen är att öppna upp verksamheten redan till sommaren, givetvis med respekt för hur corona-restriktionerna utvecklas.
“Det finns verkligen stor potential i den här unika anläggningen med tillhörande stora markområde med utsikt över Vättern och närhet till fantastiska naturmiljöer med möjlighet till fritidsaktiviteter som golf, jakt, cykel och vandring. Anläggningen är även en upplevelse i sig själv med riddarsal och slottskapell. Det här är ett ställe som jag själv besökt ibland och verkligen gillar. När det nu blev läge passade denna pärla väl in i vår växande hotellverksamhet. Det är ett stort ansvar att värna och utveckla den historiska fastigheten.” Säger Karl-Johan Blank.
Unika miljöer
Slottskapellet på Gyllene Uttern har inspiration från slottskapellet på Läcköslott.
Hotell Gyllene Uttern har 51 rum och nästan samtliga har sjöutsikt över Vättern. Restaurangen har plats för 250 personer. Konferensanläggningen är väl utvecklad i olika inspirerande miljöer. Hotellet har den välkända kaffestugan med uteservering och härlig utsikt, och på området finns även en stugby.
“Det ska bli jätteroligt att driva och utveckla Gyllene Uttern. Vi ser stora möjligheter i denna fina anrika anläggning med ett helt fantastiskt läge med närheten till Gränna och Jönköping. Vi gör nu en omstart av hotellverksamheten med siktet inställt på att kunna öppna upp redan till sommarsäsongen.” Säger Mikaela Grundström, VD för Jula Hotell.
Hotellkedjan växer fram
2019 gick Jula Hotell upp i Jula Holdingkoncernen och 2020 förvärvades Skara Stadshotell. Med köpet av Gyllene Uttern börjar hotellkedjan nu att växa fram.
“Det är en spännande resa som vi är inne på. När jag började som hotell-VD fanns det tydliga ambitioner att utveckla och expandera verksamheten. Nu ser vi att kedjan verkligen börjar ta form med tre fina hotell.” Säger Mikaela Grundström.
Siktet är nu inställt på att fortsätta expansionen på den svenska marknaden.
- Text: Jula Hotell
- Foto: Jula Hotell
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
HRF – husbilssemestrar ger bra klirr i kommunkassan
Hur stor roll spelar egentligen husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.
-
Nyköping satsar på friluftslivet – upp 18 platser i Årets friluftskommun
Kommunen har satsat på ett långsiktigt och strategiskt arbete, med målet att göra friluftslivet mer tillgängligt för alla.
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...
-
-
Gästbloggare
-