-
MTRX är Sveriges tredje mest innovativa företag enligt SII
MTRX är rankat som Sveriges tredje mest innovativa företag i 2019 års SII (Svenskt Innovationsindex) där forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, och Handelshögskolan vid Karlstads universitet, studerat hur kunder upplever företags innovationsförmåga och hur attraktiva dessa innovationer upplevs.
Resultatet är en positiv indikation
Den 24 september publicerade CTF resultatet av 2019 års Svenska Innovationsindex där kunder rankat innovationsgraden hos svenska företag och organisationer. MTRX placerade sig på en tredje plats efter IKEA och Spotify. Dessutom blev tågbolaget också för andra året i rad rankat etta i sin kategori ”Transport”.
Då MTRX bedriver ett arbete för att öka konkurrensen på järnvägen så är resultatet i Svenskt Innovationsindex en positiv indikation. Kunderna bedömer att man är på rätt väg.
”Vi är otroligt stolta över att för andra året i rad placera oss högt i Svenskt Innovationsindex där vi får umgås med starka varumärken så som IKEA, Spotify och Netflix i toppen. Vi vill förenkla det hållbara resandet och på vår väg mot att bli det mest omtyckta resebolaget är innovation och kundupplevelse i fokus för oss varje dag.” Säger Mats Johannesson, VD på MTRX.
Ett ständigt innovationsarbete
MTRX innovationsarbete pågår ständigt där man under det senaste året bland annat:
♦ Infört en automatisk förseningsersättning.
♦ Infört en klimatsmart förmån med extra lediga dagar för anställda som väljer tåg framför flyg på semestern.
♦ Startat en direktlinje mellan Arenastaden och Göteborg.
♦ Lånat ut sin kommersiella chef Peder Osterkamp till klimatuppdrag på FN-nivå.
♦ Lanserat en ny varumärkesidentitet, som även blivit nominerat till Svenska Designpriset.Svenskt innovationsindex 2019 innefattar svar från ca 14 000 kunder som rankat innovationsgraden hos 75 företag och organisationer inom 10 branscher baserat på hur de upplever företagets innovationsförmåga och hur attraktiva dessa innovationer upplevs.
Utöver dessa faktorer värderas företagets erbjudande, leverans, bemötande och interaktionsyta. Genom att mäta dessa variabler erhålls en bild av företags prestationer vad gäller innovation.
- Text: MTRX
- Foto: MTRX
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025
Mest under Destination, Boende, Tåg samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration
Hällsnäs utanför Göteborg fortsätter att utvecklas. 32 nya hotellrum har byggts med naturen som inspirationskälla.
-
Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas
Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Invite Guest Technology AS inleder partnerskap med Visit Group Partnerskapet förenar Invites avancerade gästplatt...
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november 2025 samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på L...
-
-
Gästbloggare
-