-
MTRX är Sveriges tredje mest innovativa företag enligt SII
MTRX är rankat som Sveriges tredje mest innovativa företag i 2019 års SII (Svenskt Innovationsindex) där forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, och Handelshögskolan vid Karlstads universitet, studerat hur kunder upplever företags innovationsförmåga och hur attraktiva dessa innovationer upplevs.
Resultatet är en positiv indikation
Den 24 september publicerade CTF resultatet av 2019 års Svenska Innovationsindex där kunder rankat innovationsgraden hos svenska företag och organisationer. MTRX placerade sig på en tredje plats efter IKEA och Spotify. Dessutom blev tågbolaget också för andra året i rad rankat etta i sin kategori ”Transport”.
Då MTRX bedriver ett arbete för att öka konkurrensen på järnvägen så är resultatet i Svenskt Innovationsindex en positiv indikation. Kunderna bedömer att man är på rätt väg.
”Vi är otroligt stolta över att för andra året i rad placera oss högt i Svenskt Innovationsindex där vi får umgås med starka varumärken så som IKEA, Spotify och Netflix i toppen. Vi vill förenkla det hållbara resandet och på vår väg mot att bli det mest omtyckta resebolaget är innovation och kundupplevelse i fokus för oss varje dag.” Säger Mats Johannesson, VD på MTRX.
Ett ständigt innovationsarbete
MTRX innovationsarbete pågår ständigt där man under det senaste året bland annat:
♦ Infört en automatisk förseningsersättning.
♦ Infört en klimatsmart förmån med extra lediga dagar för anställda som väljer tåg framför flyg på semestern.
♦ Startat en direktlinje mellan Arenastaden och Göteborg.
♦ Lånat ut sin kommersiella chef Peder Osterkamp till klimatuppdrag på FN-nivå.
♦ Lanserat en ny varumärkesidentitet, som även blivit nominerat till Svenska Designpriset.Svenskt innovationsindex 2019 innefattar svar från ca 14 000 kunder som rankat innovationsgraden hos 75 företag och organisationer inom 10 branscher baserat på hur de upplever företagets innovationsförmåga och hur attraktiva dessa innovationer upplevs.
Utöver dessa faktorer värderas företagets erbjudande, leverans, bemötande och interaktionsyta. Genom att mäta dessa variabler erhålls en bild av företags prestationer vad gäller innovation.
- Text: MTRX
- Foto: MTRX
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
HRF – husbilssemestrar ger bra klirr i kommunkassan
Hur stor roll spelar egentligen husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.
-
Nyköping satsar på friluftslivet – upp 18 platser i Årets friluftskommun
Kommunen har satsat på ett långsiktigt och strategiskt arbete, med målet att göra friluftslivet mer tillgängligt för alla.
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Regionstyrelsen beslutade i förra veckan att gå vidare med arbetet för att etablera Business Region Gotland – en...
-
-
Gästbloggare
-