-
MTRX är Sveriges tredje mest innovativa företag enligt SII
MTRX är rankat som Sveriges tredje mest innovativa företag i 2019 års SII (Svenskt Innovationsindex) där forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, och Handelshögskolan vid Karlstads universitet, studerat hur kunder upplever företags innovationsförmåga och hur attraktiva dessa innovationer upplevs.
Resultatet är en positiv indikation
Den 24 september publicerade CTF resultatet av 2019 års Svenska Innovationsindex där kunder rankat innovationsgraden hos svenska företag och organisationer. MTRX placerade sig på en tredje plats efter IKEA och Spotify. Dessutom blev tågbolaget också för andra året i rad rankat etta i sin kategori ”Transport”.
Då MTRX bedriver ett arbete för att öka konkurrensen på järnvägen så är resultatet i Svenskt Innovationsindex en positiv indikation. Kunderna bedömer att man är på rätt väg.
”Vi är otroligt stolta över att för andra året i rad placera oss högt i Svenskt Innovationsindex där vi får umgås med starka varumärken så som IKEA, Spotify och Netflix i toppen. Vi vill förenkla det hållbara resandet och på vår väg mot att bli det mest omtyckta resebolaget är innovation och kundupplevelse i fokus för oss varje dag.” Säger Mats Johannesson, VD på MTRX.
Ett ständigt innovationsarbete
MTRX innovationsarbete pågår ständigt där man under det senaste året bland annat:
♦ Infört en automatisk förseningsersättning.
♦ Infört en klimatsmart förmån med extra lediga dagar för anställda som väljer tåg framför flyg på semestern.
♦ Startat en direktlinje mellan Arenastaden och Göteborg.
♦ Lånat ut sin kommersiella chef Peder Osterkamp till klimatuppdrag på FN-nivå.
♦ Lanserat en ny varumärkesidentitet, som även blivit nominerat till Svenska Designpriset.Svenskt innovationsindex 2019 innefattar svar från ca 14 000 kunder som rankat innovationsgraden hos 75 företag och organisationer inom 10 branscher baserat på hur de upplever företagets innovationsförmåga och hur attraktiva dessa innovationer upplevs.
Utöver dessa faktorer värderas företagets erbjudande, leverans, bemötande och interaktionsyta. Genom att mäta dessa variabler erhålls en bild av företags prestationer vad gäller innovation.
- Text: MTRX
- Foto: MTRX
-
Spritmuseum – svenskt vin och cider i en smakrik utställning
Spritmuseum samlar 15 svenska dryckesproducenter i en utställning. Besökare får chansen att smaka på deras hantverksprodukter.
-
Kraftig satsning på regionala flygplatser stärker Sverige
Regeringen föreslår att anslaget till icke-statliga regionala flygplatser höjs kraftigt i budgeten 2026. Ett välkommet besked.
-
På gång hos Naturturismföretagen
Med utbildningar, projekt och nätverk fortsätter Naturturismföretagen arbeta för att lyfta branschens roll som motor för hållbar utveckling.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Nu lanserar Visit Sweden ett nationellt API som samlar Sveriges turistiska utbud. Det framtidssäkrar besöksnäringens synlighet digitalt.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Fotografen som lyfter fram besöksnäringen genom bild och film
Christina Uhlin har sina rötter i Sundsvall där hon växte upp. Efter några år i Stockholm, där hon studerade foto...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Ma...
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg ett skrämmande jubileum. Det är nämligen tio år sedan nöjesparken för första gången öppnade g...
-
-
Gästbloggare
-