-
Näringslivet vill ta över turismen på Gotland
Näringslivet vill ta över turismfrågorna på Gotland.Det är Tillväxt Gotland och Gotlands Förenade Besöksnäring, GFB, som nu diskuterar ett övertagande av ett av regionens bolag – Inspiration Gotland.”- Vi har inom styrelsen på Tillväxt Gotland under 2016 konstaterat att det finns en otydlighet i hur man bedriver utvecklingen av Gotland som varumärke. Det blir lätt att man hamnar i att Gotland bara är en destination. Men för oss är det mycket mer än så, om Gotland ska bli mer än bara en destination måste vi förändra hur vi kommunicerar ön”, säger Lars Andersson, styrelseordförande för Tillväxt Gotland.Så skall finansieringen se ut
Intäktskällorna kommer att bli medlemsavgifter och tjänster t.ex. turistbyråverksamheten.Alla positiva?!
På Inspiration Gotland är man positiv att Tillväxt Gotland och GFB tar ett större ansvar och anser att de redan idag gör ett mycket bra arbete.”- För det första tycker jag att Tillväxt Gotland och GFB gör ett väldigt bra jobb. Om de vill bidra ytterligare och kan bistå regionen är det intressant. Det är klart att vi ska träffas och vi ser positivt på att de vill göra mer”, säger Björn Jansson.
Framtiden oviss – just nu
Under våren 2017 kommer Inspiration Gotlands styrelse ta beslut i frågan.Källa: helagotland.se- Text: Maria Lindqvist
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025, del 2
Den utlovade andra delen av rapporten från Västerbottens besöksnäringsdagar i början av oktober
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Kalmar får höga betyg genom hela undersökningen Resa i Sverige och många kan också tänka sig att rekommendera Kalmar till andra
-
Icehotel – följ med bakom kulisserna I SVT:s Iskonstnärerna
Iskonstnärerna är en dokumentärserie i fyra delar som skildrar skapandet av det 35:e ishotellet i Jukkasjärvi.
-
Sista sommaren med Tomas Ledins Bygdespel – en oförglömlig final i Höga Kusten
Den 2 juli 2026 öppnar portarna till Höga Kusten Friluftsteater i Lövvik där Tomas Ledins Bygdespel för en tredje och avslutande sommarsäsong
-
Turismräkenskaperna – Turister konsumerade mer i Sverige 2024
Turismens effekter på Sveriges ekonomi ökade 2024 i jämförelse med året innan
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...
-
Turismräkenskaperna – Turister konsumerade mer i Sverige 2024
Turismens effekter på Sveriges ekonomi ökade 2024 i jämförelse med året innan. Det visar Tillväxtverkets ...
-
-
Gästbloggare
-