-
Naturaktiviteter skall locka besökare till Småland
Småland har blivit erbjudet och tackat ja till att medverka i ”Outdoor Academy of Sweden” under sommaren 2017.
Outdoor Academy of Sweden är ett koncept som Visit Sweden arbetar med för att locka fler utländska besökare till Sverige. Man bjuder in utländska researrangörer och journalister på en resa där man visar upp vad Sverige kan erbjuda turister.
I Småland kommer man under 2017 visa upp sjön Åsnen med den nya nationalparken, den nationella cykelleden Sydostleden och Europas längsta Zipline. Man vill locka familjer till att delta i olika slags naturaktiviteter. Småland kan också erbjuda friluftsliv, fiskeskolor och naturguidningar.
”- Att få förtroendet att arrangera Outdoor Academy of Sweden här i södra Småland är en fantastisk möjlighet”, säger Lena Stävmo, VD på Destination Småland. Hon fortsätter: ”- Det kommer att betyda mycket för företagen inom outdoorsektorn där vi arbetar aktivt för att skapa fler exportmogna produkter. Här får de möjlighet att visa upp sig på riktigt och det hoppas vi leder till konkreta affärer”.
”- Det finns en stor potential för fler utländska turister i Sverige och många gillar att vara aktiva i naturen. Sverige behöver bli ännu mer känt, och vi ska fortsätta att fylla de nya planerings- och bokningstjänsterna på nätet med innehåll”, säger Thomas Brühl, VD på VisitSweden.
Kronobergs län är ett utpräglat ”exportlän”. Hela 40 % av alla kommersiella gästnätter över hela året är utländska och 27 % är tyska. Kurvan går brant uppåt och det var stora ökningar 2015 på de prioriterade utlandsmarknaderna Tyskland, Danmark och Nederländerna. Många av dessa besökare bor på camping eller i stugor och ägnar sig åt naturaktiviteter.
Källa: Destination Småland
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Zipline
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025, del 2
Den utlovade andra delen av rapporten från Västerbottens besöksnäringsdagar i början av oktober
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Kalmar får höga betyg genom hela undersökningen Resa i Sverige och många kan också tänka sig att rekommendera Kalmar till andra
-
Icehotel – följ med bakom kulisserna I SVT:s Iskonstnärerna
Iskonstnärerna är en dokumentärserie i fyra delar som skildrar skapandet av det 35:e ishotellet i Jukkasjärvi.
-
Sista sommaren med Tomas Ledins Bygdespel – en oförglömlig final i Höga Kusten
Den 2 juli 2026 öppnar portarna till Höga Kusten Friluftsteater i Lövvik där Tomas Ledins Bygdespel för en tredje och avslutande sommarsäsong
-
Turismräkenskaperna – Turister konsumerade mer i Sverige 2024
Turismens effekter på Sveriges ekonomi ökade 2024 i jämförelse med året innan
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...
-
Turismräkenskaperna – Turister konsumerade mer i Sverige 2024
Turismens effekter på Sveriges ekonomi ökade 2024 i jämförelse med året innan. Det visar Tillväxtverkets ...
-
-
Gästbloggare
-