-
Ny kampanj ska hjälpa besöksnäringen att hitta rätt kompetens
När verksamheter återstartar efter pandemin och besökarna återvänder kämpar många företag med att lyckas rekrytera rätt personal. Swedish Lapland Visitors Board vill nu hjälpa regionens besöksnäringsföretag att nå nya målgrupper genom den gemensamma kampanjen ”Work in Swedish Lapland”.
Det är viktigt att kunna erbjuda den här tjänsten
Kompetensförsörjning kan vara en stor utmaning. Speciellt när många verksamheter ska dra i gång efter att ha gått på sparlåga under pandemin. Genom att samla behovet, sprida det genom smart annonsering och nyttja Swedish Laplands starka destinationsvarumärke hoppas Swedish Lapland Visitors Board kunna hjälpa regionens företag att hitta rätt kompetens.
“Vi tycker det är viktigt att kunna erbjuda den här tjänsten till regionens företag, de har haft det tufft och behöver bästa möjliga förutsättningar för att komma i gång igen. Det handlar inte om att starta en arbetsförmedling eller konkurrera med befintliga plattformar. Utan en komplettering där vi förhoppningsvis kan hjälpa företagen att nå en större målgrupp.” Säger Anna-Karin Landin, kommunikatör på Swedish Lapland Visitors Board och projektledare för Work in Swedish Lapland.
Skapa drömmar om att jobba i regionen
“Redan i en nulägesanalys från 2019 pekade företagen ut kompetensförsörjning som en av de stora utmaningarna för besöksnäringen. I våra kontakter och dialoger med företagen får vi signaler om att utmaningen är extra stor just nu.” Säger Annika Fredriksson, VD för Swedish Lapland Visitors Board.
Göran Widén på Brändön Lodge är en av de företagare som kämpar med att hitta rätt kompetens och har efterfrågat stöd.
“Besöksnäringen har tappat mycket kompetent personal när de varit tvungna att söka sig till andra branscher under pandemin. Det är stor konkurrens om alla duktiga värdskapsmänniskor. På samma sätt som vi skapar drömmar att resa kan vi också skapa drömmen om att åka hit och jobba. Vi är många som skriker efter folk och kan vi få hjälp med smarta kampanjer så är det precis vad vi behöver.” Säger Göran Widén
Samla rekryteringar för att sprida nationellt och internationellt
Kampanjen innebär att samla företagens rekryteringar på en plats under namnet Work in Swedish Lapland. Genom annonsering med stöd av artificiell intelligens ska rätt målgrupp nås både nationellt och internationellt och från swedishlapland.com slussas vidare direkt till företagen som själva sköter rekryteringsprocessen.
Det kommer även att gå att hitta sidan från webbplatsens Swedish Laplands förstasida, för att nå den stora mängd människor som besöker sidan och redan är intresserade av regionen.
“Jag vet att det är en fantastisk upplevelse att vara en del av regionens besöksnäring och hoppas att fler utifrån ska få chansen att jobba och leva här en period, eller till och med hitta ett nytt hem.” Avslutar Anna-Karin Landin.
Är du företagare som söker personal och vill vara med i Work in Swedish Lapland? Läs mer om det här.
Insatsen finansieras av Region Norrbotten genom projektet Reboost.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Lördagen den 11 juli 2026 arrangeras Rock The Night Festival i Norrköping. Det är Sveriges största tribute-festival.
-
Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket
Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka sitt godkännande av ett stort projekt.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25
Mest under Destination, Evenemang, Flyg samt Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotellets historia
-
Arctic Bath tilldelas en MICHELIN Key för en enastående destination
Arctic Bath har tilldelats en MICHELIN Key. En prestigefylld utmärkelse som uppmärksammar hotell med enastående helhetsupplevelser.
-
Visit Skåne – ljudmätare avgör om du får stanna i skogsstugan
Visit Skåne lanserar konceptet Stay Quiet för internationella besökare. En vistelse i en skogsstuga under ett villkor: att de håller tyst.
-
Textilier i Jämtland Härjedalen – tema för brittisk gruppresa
Nästa år kommer britter att resa till Jämtland Härjedalen för att uppleva textila hantverk. Företaget Mid Scandinavia Tours har skapat resan.
-
Finalisterna till Värmlands Turismpris och Årets Uppstickare
Nu är det klart vilka som är finalisterna till Värmlands Turismpris 2026 och Årets Uppstickare. Tre aktörer i var kategori har utmärkt sig.
-
Skidaktörer inleder samarbete för att stärka svenska anläggningars synlighet
Freeride och r360 Resort Systems samarbetar för att göra det enklare att boka resor till svenska skidanläggningar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende samt S...
-
Skidaktörer inleder samarbete för att stärka svenska anläggningars synlighet
Att en medieplattform och ett affärs- och bokningssystem inleder ett samarbete är ovanligt. Men det är något som ...
-
Visita: Ökad hotellbeläggning i september – positiv start på hösten
I september 2025 ökade antalet belagda hotellrum med 4 procent jämfört med motsvarande månad 2024....
-
Norrköping förvandlas åter till Spökköping under hösten
Upplev mörkrets magi och berättelser i Norrköping. Under höstlovet den 28 oktober till 2 november förvandlas Norr...
-
-
Gästbloggare
-