fredag 28 november 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
    • Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025
    • Restaurangfamilj lanserar Food Family – Service Inifrån och Ut
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • kompetens
    2021-11-08 14:44

    Ny kampanj ska hjälpa besöksnäringen att hitta rätt kompetens

    När verksamheter återstartar efter pandemin och besökarna återvänder kämpar många företag med att lyckas rekrytera rätt personal. Swedish Lapland Visitors Board vill nu hjälpa regionens besöksnäringsföretag att nå nya målgrupper genom den gemensamma kampanjen ”Work in Swedish Lapland”.

    Det är viktigt att kunna erbjuda den här tjänsten

    Kompetensförsörjning kan vara en stor utmaning. Speciellt när många verksamheter ska dra i gång efter att ha gått på sparlåga under pandemin. Genom att samla behovet, sprida det genom smart annonsering och nyttja Swedish Laplands starka destinationsvarumärke hoppas Swedish Lapland Visitors Board kunna hjälpa regionens företag att hitta rätt kompetens.

    “Vi tycker det är viktigt att kunna erbjuda den här tjänsten till regionens företag, de har haft det tufft och behöver bästa möjliga förutsättningar för att komma i gång igen. Det handlar inte om att starta en arbetsförmedling eller konkurrera med befintliga plattformar. Utan en komplettering där vi förhoppningsvis kan hjälpa företagen att nå en större målgrupp.” Säger Anna-Karin Landin, kommunikatör på Swedish Lapland Visitors Board och projektledare för Work in Swedish Lapland.

    Skapa drömmar om att jobba i regionen

    “Redan i en nulägesanalys från 2019 pekade företagen ut kompetensförsörjning som en av de stora utmaningarna för besöksnäringen. I våra kontakter och dialoger med företagen får vi signaler om att utmaningen är extra stor just nu.” Säger Annika Fredriksson, VD för Swedish Lapland Visitors Board.

    Göran Widén på Brändön Lodge är en av de företagare som kämpar med att hitta rätt kompetens och har efterfrågat stöd.

    “Besöksnäringen har tappat mycket kompetent personal när de varit tvungna att söka sig till andra branscher under pandemin. Det är stor konkurrens om alla duktiga värdskapsmänniskor. På samma sätt som vi skapar drömmar att resa kan vi också skapa drömmen om att åka hit och jobba. Vi är många som skriker efter folk och kan vi få hjälp med smarta kampanjer så är det precis vad vi behöver.” Säger Göran Widén

    Samla rekryteringar för att sprida nationellt och internationellt

    Kampanjen innebär att samla företagens rekryteringar på en plats under namnet Work in Swedish Lapland. Genom annonsering med stöd av artificiell intelligens ska rätt målgrupp nås både nationellt och internationellt och från swedishlapland.com slussas vidare direkt till företagen som själva sköter rekryteringsprocessen.

    Det kommer även att gå att hitta sidan från webbplatsens Swedish Laplands förstasida, för att nå den stora mängd människor som besöker sidan och redan är intresserade av regionen.

    “Jag vet att det är en fantastisk upplevelse att vara en del av regionens besöksnäring och hoppas att fler utifrån ska få chansen att jobba och leva här en period, eller till och med hitta ett nytt hem.” Avslutar Anna-Karin Landin.

    Är du företagare som söker personal och vill vara med i Work in Swedish Lapland? Läs mer om det här.

    Insatsen finansieras av Region Norrbotten genom projektet Reboost.

    • Text: Swedish Lapland Visitors Board
    • Foto: Swedish Lapland Visitors Board
    Tweet
  • Sänkt moms på livsmedel - Hur påverkar det hotell och restauranger
    2025-11-28 00:03

    Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det

    Tydlig redovisning av nya regler kring moms på livsmedel och tips på hur ni ska hantera det

  • Måltidsturism - Rosendals Trädgård, Herbarium Restaurang och Trädgårdsbar 2025
    2025-11-24 22:20

    Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår

    I detta uttömmande blogginlägg siar Bianca Brandon-Cox om framtiden…

  • Stad i ljus i Skövde 2026 - besöksnäring
    2025-11-24 05:34

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025

    Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden

  • Food Family, ett nytt samlingsnamn med uppskattade restauranger, mötesplatser och hotell. På scenen Maria Stridh VD och delägare (höger) samt moderator Maria Torén (vänster)
    2025-11-23 23:21

    Restaurangfamilj lanserar Food Family – Service Inifrån och Ut

    Food Family är ett nytt samlingsnamn med några av Sveriges mest uppskattade restauranger, mötesplatser och hotell.

  • Vasamuseets chef Jenny Lind och Lidl Sveriges VD Jakob Josefsson med de fyra produkterna som tagits fram till förmån för Stötta Vasa.
    2025-11-22 00:43

    Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa

    Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.

  • Antalet flygförbindelser i Stockholmsregionen minskade med fyra procent mellan 2023 och 2025. Rapporten visar att Arlanda nu står för 99 procent av regionens flygtrafik, men tillgänglighet behöver bli bättre.
    2025-11-22 00:18

    Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas

    Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.

  • Moder och Bókun i partnerskap illustrerat med Brändön Lodge
    2025-11-21 13:19

    Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet

    Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde

  • Johanna Hemming Ny VD för Visit Dalarna
    2025-11-21 11:15

    Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna

    Tillträder den 1 mars 2026

  • Hur gick det för Göteborgs besöksnäring under oktober? Liseberg bjöd på Halloween.
    2025-11-20 23:55

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.

  • Besök på smedjan Nohab Trollhättan i samband med avslutningen av projektet Upplevelsenäring
    2025-11-20 17:48

    Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring

    Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Inspelat webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism

    • Anmäl dig till Swedish Workshop Kiruna 2026

  • Visit Sweden delar kunskaper

    • Visit Sweden hjälper dig förstå framtidens besökare

    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    • Visa fler inlägg från Visit Sweden

  • Händelser i branschen

    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Regional kunskapsdag för turism- och besöksnäring i Örebro län
      2026-01-28
      • Grythyttan
      • orta.regionorebrolan.se/sv/tillsammans-skapar-vi-fler-besoksanledningar/regional-kunskapsdag-for-turism--och-besoksnaringen-i-orebro-lan/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Ö – och Skärgårdsriksdagen – Save the date
      2026-03-18
      • ??
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-24 22:20

      Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår

      Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario base...

    • 2025-11-19 21:42

      Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

      Gästerna säger att de älskar din plats, men när du googlar ditt eget företag syns du inte. Samtidigt pratar alla ...

    • 2025-11-21 11:15

      Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna

      Nu är det klart att Johanna Hemming från och med den 1 mars 2026 blir ny vd för destinationsbolaget Visi...

    • 2025-11-20 09:04

      Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad

      SkiStar går in i vintersäsongen med ett rekordstort intresse för jul- och nyårsresor till fjällen. Den gynnsamma...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, AI-verktyg, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet