-
Nytt avtal Moderna museet Malmö
Den 23 maj 2016 undertecknades ett avtal för verksamheten på Moderna Museet i Malmö. Avtalspartner är museet, Malmö Stad och Region Skåne. Avtalsperioden är 2017-2024.
Genom avtalet säkrar parterna att verksamheten fortsätter att vara en erkänd och central aktör i Malmö, Skåne, Öresundsregionen och södra Sveriges konst- och kulturliv.
”- I det nya avtalet är Region Skåne, myndigheten Moderna Museet och Malmö Stad överens om att skjuta till ytterligare resurser till Moderna Museet i Malmö. Det visar på ett gemensamt intresse att stärka konst- och kulturlivet i Skåne och i Malmö. Vi har en hög ambition att museet ska bli ett vitaliserande och samlande forum för konstnärer, kulturutövare, etablerade institutioner och det fria kulturlivet”, säger Maria Ward (S), ordförande Region Skånes kulturnämnd.
Det var i december 2009 som museet slog upp portarna vid Ola Billgrens plats i Malmö. Överenskommelsen mellan Malmö Stad, Region Skåne och den statliga myndigheten bakom museet gjorde detta möjligt. Den första överenskommelsen löpte under tiden 2009-2016.Ambitionen har varit hög redan från början – museet i Malmö är ett museum med hög internationell klass och en del i Moderna Museet. Huvudinriktningen för verksamheten är att tillgängliggöra museets stora samlingar för publik i södra Sverige och Öresundsregionen och även att presentera utställningar med samtidens mest intressanta konstnärskap samt moderna klassiker.
Genom det nya avtalet visar parterna tydligt en samsyn kring verksamhetens syfte, inriktning, ambitionsnivå och ekonomi. Parterna slår fast att Moderna Museet idag är ett museum i två städer, Stockholm och Malmö. Moderna Museet Malmö är och ska fortsätta att vara en central aktör i Skånes, Öresundsregionens och södra Sveriges konstliv. Museets närvaro i såväl Malmö som Skåne och i södra Sverige stärker uppdraget att demokratisera och tillgängliggöra gemensamt kulturarv och samtida konst för samhällsmedborgarna.
Ekonomiskt innebär avtalet att parterna tillskjuter vardera 1 miljon kronor från 1 januari 2017.
Källa: Moderna Museet- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Allt fler resenärer söker, jämför och bokar digitalt. Med Visit Swedens nya guide lär du dig steg för steg hur du stärker din digitala närvaro – och får fler bokningar på köpet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
HRF – husbilssemestrar ger bra klirr i kommunkassan
Hur stor roll spelar egentligen husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.
-
Nyköping satsar på friluftslivet – upp 18 platser i Årets friluftskommun
Kommunen har satsat på ett långsiktigt och strategiskt arbete, med målet att göra friluftslivet mer tillgängligt för alla.
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö S...
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandef...
-
-
Gästbloggare
-