lördag 20 december 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Andrea’s finalblogg: Det långsamma värdet i svensk besöksnäring
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 50 2025
    • Krönika – Att utgå ifrån platsen – Kråksjö eller en godisbutik i centrala Stockholm
    • Nu har BUBS öppnat sin konceptbutik – En ny reseanledning till Stockholm
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • tillgänglighet
    2020-09-14 19:20

    Projekt i Värmland tillgängliggör tillgänglighet i besöksnäringen

    Projektet Tillgänglig Besöksnäring i Värmland (TBV) ska möjliggöra en förbättring av tillgänglighet inom besöksnäringen i Värmland genom att kartlägga och inventera nuläget på 30 olika besöksmål.

    Inventeringen sker med den metod som Västra Götalandsregionen tagit fram och ansvarar för. Resultatet publiceras i en tillgänglighetsdatabas (t-d.se) För att öka synligheten av tillgängligheten hos besöksmålen länkas det även från de deltagande företagen på Värmlands besöksnäringshemsida.

    ”Målgruppen som har behov av anpassningar av olika slag växer och det är viktigt att de kan hitta relevant information för att veta att det fungerar för den enskilda individen på de olika besöksmålen. Genom projektet synliggör vi för de deltagande företagen både det som är bra och om det finns brister i tillgänglighet på platsen. Det är också ett sätt att sprida kunskap och öka medvetenheten för funktionsvariationer hos aktörerna inom Värmlands besöksnäring.” Säger Gunn Axelsson, projektledare på Visit Värmland.

    Förbättring av tillgängligheten

    De deltagande företagen i projektet har alla en önskan om att kunna förbättra villkoren för personer med funktionsvariation så att de bättre kan ta del av besöksnäringen i Värmland.

    Fokusen av inventeringen ligger på de nödvändigaste funktionerna i förhållande till de vanligaste behoven – syn, hörsel och rörelsehinder. Men projektet inventerar för alla sorters olika funktionsbehov. Resultatet från inventeringen gås noggrant igenom med de inventerade företagen. Där man får ta del av tips och exempel på möjligheter att göra tillgänglighet bättre.

    ”För att kunna ta emot besökarna och vara konkurrenskraftiga behöver vi utöver att vara tillgängliga även bli bättre på att informera om att vi är tillgängliga, så att den potentiella besökaren kan hitta den information man letar efter. Men det är svårt när man själv kanske inte har rätt kunskap och vet vad som efterfrågas. Vi vill också lyfta frågan och belysa att det inte alltid behöver vara varken svårt, komplicerat eller dyrt. Vissa åtgärder är ganska enkla, medan andra så klart är kostsamma och ibland till och med omöjliga att åtgärda. Men ofta så har man ändå hittat en lösning så att det funkar för de flesta besökarna i alla fall. Då är det viktigt att man berättar det, så att gästen inte avstår i onödan.” Säger Gunn.

    Wermland Opera deltar

    Ett av de deltagande företagen är Wermland Opera där både lokalerna vid Teatern och Spinneriet inventerats:

    ”Vi har fått tips på möjliga åtgärder med utgångsläge från de högsta kriterierna, dvs. de som uppfyller lagkrav vid nybyggnation. Även om vi huserar i gamla byggnader vill vi göra så mycket som är möjligt och tänka till ordentligt så att vår verksamhet ska fungera och vara tillgänglig för så många som möjligt. I några fall kommer vi inte att kunna uppfylla samma krav som ställs vid en nybyggnation. Men vår ambition är att vara så nära vi bara förmår.” Säger Hans Wallstav, fastighetsansvarig på Wermland Opera.

    ”Att titta på tillgänglighet är väldigt viktigt för en sådan verksamhet som vi har. Vi finns till för all publik och vi har sedan tidigare en tillgänglighetsplan där målsättningen är att alla ska klara av att besöka oss på egen hand och klara sig själv i möjligaste mån. Självklart hjälper vi till där det behövs. Men vår önskan är att det ska fungera för besökaren på egen hand”. Säger Ulrika Nilsson, personaladministratör på Wermland Opera och ansvarig för deltagandet i TBV-projektet.

    Verksamheten kan gå ett steg längre

    Sedan flera år tillbaka görs redan tillgänglighetsronder i Wermland Operas lokaler där man utgår från kulturrådets, Prevents listor och Handisam. Med projektets kartläggning kan verksamheten gå ett steg längre och få kunskap om hur man upplever platsen.

    ”Vi har fått en del tips som vi kommer att titta på och åtgärda. Enklare saker som att se över så att sittplatsen där man slår sig ner i väntan på färdtjänst är bred, i rätt höjd, står stabilt och har stadiga handtag. Det kan verka obetydligt men är lätt att åtgärda men kan göra skillnad i upplevelsen för den som besöker oss. Det ska inte finnas hinder att besöka oss och vi vill göra det så tillgängligt för så många vi kan utifrån de förutsättningar som går med våra lokaler.” Berättar Ulrika Nilsson.

    ”Det gäller att samla på sig kunskaper, göra konsekvensanalyser och hitta en fungerande balans i de åtgärder man gör. Genom att ta bort och anpassa för ett behov kan det ju uppstå ett nytt hinder för någon annan. Det viktigaste är att man tänker till och medvetandegör att det finns behov och att satsa på att genomföra de anpassningar som är bäst för flest.” Säger Gunn Axelsson.

    • Text: Visit Värmland
    • Foto: Linda Werme
    Tweet
  • n plats är inte endast ett resmål eller en destination. Den är något vi lever i, förvaltar och lämnar vidare
    2025-12-18 11:08

    Andrea’s finalblogg: Det långsamma värdet i svensk besöksnäring

    Svensk besöksnäring behöver en uppvärdering av sin betydelse för landets attraktionskraft och motståndskraft

  • Cykelleder och Vandringsleder i Skåne - besöksnäring
    2025-12-15 07:26

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 50 2025

    Mest under Destination, Tåg, Museer/utställningar samt Stöd/insatser/utmärkelser/initiativ

  • Krönika om platsen - Kråksjö eller BUBS
    2025-12-15 06:21

    Krönika – Att utgå ifrån platsen – Kråksjö eller en godisbutik i centrala Stockholm

    Gräv där ni står och fokusera på det ni har, det kan vara stadskärnan, en företeelse eller ett evenemang

  • BUBS Sthlm Godisvarumärket BUBS konceptbutik i Stockholm
    2025-12-14 22:18

    Nu har BUBS öppnat sin konceptbutik – En ny reseanledning till Stockholm

    Godisvarumärket BUBS har öppnat sin allra första konceptbutik, ”BUBS Sthlm”

  • Lotte Larsenstein på Kalmar Slott
    2025-12-14 12:00

    Jag, konstnärinnan Lotte Laserstein – En personlig utställning på Kalmar Slott

    Konstnärinnan Lotte Laserstein har under senare år fått en renässans. I vinter visas en utställning om hennes konstnärskap på Kalmar Slott

  • Stipendiater Spritmuseum 2025
    2025-12-13 23:46

    Spritmuseum ger 250 000:- till ny forskning om svensk alkoholkultur

    Spritmuseum delar årligen (sedan 1998) ut stipendium för att främja forskning om svensk dryckes- och alkoholkultur

  • Göteborgs Kulturkalas blir Göteborgskalaset igen
    2025-12-13 23:14

    Göteborg kan inte låta bli, nu återuppstår namnet Göteborgskalaset

    Göteborgs Kulturkalas byter namn och återtar det tidigare namnet Göteborgskalaset

  • Camp Ripan, Huvudbyggnad - First Camp tar över
    2025-12-13 22:31

    First Camp fortsätter vintersatsa – förvärvar Camp Ripan i Kiruna

    Fortsätter sin satsning på vinterturism

  • Röd bil som kör genom en vit vinterskog - Skistar
    2025-12-13 00:36

    SkiStar samarbetar med OKQ8 för att minska gästernas klimatavtryck

    SkiStar och OKQ8 vill göra det billigare att tanka förnybar diesel på vägen till fjällen

  • Nattåg till Norrbotten
    2025-12-12 23:53

    Bakslag för nattågstrafiken till Norrbotten

    Trafikverket har aviserat att Norrbotten framöver ska trafikeras av ett nattåg, i stället för två som i dagsläget

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet

    • Så mycket att fira! Uppdaterad högtidskalender för 2026

    • Inspelat webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism

    • Anmäl dig till Swedish Workshop Kiruna 2026

  • Visit Sweden delar kunskaper

    • Visit Sweden hjälper dig förstå framtidens besökare

    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    • Visa fler inlägg från Visit Sweden

  • Händelser i branschen

    • Almedagen 2026
      2026-01-27
      • Stockholm
      • www3.gotland.se/sr/Almedagen2026
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Regional kunskapsdag för turism- och besöksnäring i Örebro län
      2026-01-28
      • Grythyttan
      • orta.regionorebrolan.se/sv/tillsammans-skapar-vi-fler-besoksanledningar/regional-kunskapsdag-for-turism--och-besoksnaringen-i-orebro-lan/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Digital föreläsning; Upptäck den globala resenären på den tyska marknaden (Visit Sweden)
      2026-01-29
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/digitalforelasningdentyskamalgruppen29januari
    • Digital föreläsning; Nya affärer – så kan researrangörer hjälpa dig (Visit Sweden)
      2026-02-03
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/digitalforelasningnyaaffarersakanresearrangorerhjalpadig3feb
    • Digital föreläsning; Nya affärer – så kan researrangörer hjälpa dig (Visit Sweden)
      2026-02-17
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/digitalforelasningnyaaffarersakanresearrangorerhjalpadig17feb
    • Möten & Event-mässan 18-19 februari 2025
      2026-02-18
      • Stockholm (Kista)
      • motenevent.se/
    • Destination Jönköping – Destinationsdagen 2026 – Save the date
      2026-03-05
      • Jönköping
    • Ö – och Skärgårdsriksdagen – Save the date
      2026-03-18
      • ??
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
      • corporate.visitsweden.com/erbjudanden/events-och-roadshows/swedish-workshop-2026/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-12-13 00:36

      SkiStar samarbetar med OKQ8 för att minska gästernas klimatavtryck

      Transporterna till och från fjällen står för den största delen av fjällturismens klimatavtryck. ...

    • 2025-12-12 23:53

      Bakslag för nattågstrafiken till Norrbotten

      Trafikverket har aviserat att Norrbotten framöver ska trafikeras av ett nattåg, i stället för två som i d...

    • 2025-12-15 06:21

      Krönika – Att utgå ifrån platsen – Kråksjö eller en godisbutik i centrala Stockholm

      I veckan lyssnade jag på Linda Staafs och Linda Vismers webbinar där de ”nystar i” Turism året runt om att vi kan...

    • 2025-12-15 07:26

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 50 2025

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Tåg, ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser för regioner och destinationer kommer samma fråga ofta upp: Hur skapar vi levande vandringsleder – och vilken r...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, AI-verktyg, trender och hållbara måltidskoncept

      Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario baserat på min profession inom ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet