-
Rekordår för svenska festivaler enligt undersökning
Enligt ett pressmeddelande från undersökningsföretaget Mantap Global har det varit ett rekordår för Svenska festivaler. För tredje året i rad har svenska festivalbesökare fått säga sitt om årets festivaler och resultatet är mycket positivt. Totalt har 20 200 personer intervjuats under året och resultaten presenteras i undersökningen Svenskt Festivalindex, ett initiativ startat av undersökningsföretaget Mantap Global.
Säkerheten har blivit bättre
I årets undersökning fick festivalerna högre betyg än någonsin. Framförallt inom kategorierna lineup, service och bemötande samt säkerhet. Det är mycket glädjande att siffrorna visar en markant förbättring då just säkerhet har varit ett stort problem för festivalbranschen. Sweden Rock är en av de festivaler som fick högst betyg gällande säkerheten i årets undersökning.
“Säkerhetsarbetet har högsta prioritet för oss på Sweden Rock Festival och det är enormt viktigt att alla våra besökare oavsett vem man är känner sig trygg och säker på festivalen. Förutom vårt eget arbete gör även polis och övriga samhällsfunktioner ett fantastisk insatts för våra besökare. Men den faktor som har allra störst betydelse för säkerheten på festivalen är att vi har världens bästa publik.” Säger Mats Natvig, VD för Sweden Rock.
Enorm lojalitet från besökare
Ytterligare två observationer sticker ut i rapporten, den första har att göra med lojalitet. Enligt Mantap Globals undersökning anger hela 69,7% av de som besökt en festival att de planerar på att besöka samma festival under 2019. Det är en lojalitet som de flesta varumärken bara kan drömma om!
Den andra observationen handlar om korrelationen mellan bemötande från personal och säkerhet på festivalen. Det visar ett tydligt samband mellan tryggheten hos besökare och bemötandet de får av personalen.
”Vi ser att det finns ett tydligt samband mellan de festivaler som fått ett högt betyg på säkerheten – i de fallen så är också besökarna mer nöjda med bemötande från personalen. Ett steg för att få besökarna att känna sig säkrare kan med andra ord vara att göra personalen mer uppmärksam på besökarnas behov och förfrågningar.” Säger Jonn Ohlin, Market Research Manager på Mantap Global.
Hela 22 festivaler ingår i Svenskt Festivalindex. Totalt så har 40 488 intervjuer genomförts under de 3 år som initiativet funnits.
Vill ni läsa rapporten i sin helhet? Den finns här.
- Text: Isa Mörk
- Foto: Mantap Global
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025, del 2
Den utlovade andra delen av rapporten från Västerbottens besöksnäringsdagar i början av oktober
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Kalmar får höga betyg genom hela undersökningen Resa i Sverige och många kan också tänka sig att rekommendera Kalmar till andra
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...
-
-
Gästbloggare
-