-
Skansen Vintage har öppnat Pop-up butik i historiska Bredablick
Skansen Vintage, Skansenbutikens kollektion av rekvisitaföremål från det legendariska friluftsmuseet, har utökats. I juni släpptes ett stort antal kläder och föremål till salu i nya Pop-up butiken i historiska Bredablick.
Kollektionen till salu har utökats
Förra året tog Skansen det första steget för att ta till vara på rekvisitaskatten I Skansens Klädkammare och se den komma till liv och användning. Skansen Vintage lanserades i Skansenbutiken.
Det första släppet av Skansen Vintage innehöll underkjolar, handbroderade dukar, bonader och kuddfodral. Nu har kollektionen utökats med bland annat frackar, murarjackor, kjolar, ullbyxor, parasoll och korgar liksom en stor uppsättning herr- och damskor.
“Det är utifrån fokuset, att förlänga livscykeln på rekvisitaföremålen och låta dem komma till ny användning som Skansen Vintage sprungit till liv. Det känns jättekul att uppleva det varma mottagandet och se så många otroliga rekvisitaföremål leva vidare med ett förnyat syfte.” Säger Åsa Magnusson, chef för den kulturhistoriska verksamheten på Skansen. ”Skansen Vintage Pop-up blir en helt unik shoppingupplevelse i en annars vanligtvis stängd miljö.”
Djupt rotat i hela Skansens verksamhet
På första våningen i Stockholms landmärke Bredablick finns textilierna och föremålen från olika tidsepoker till salu. Varje vara är unik och finns i ett exemplar där skick och kvalitet varierar.
”En cirkulär ekonomi är egentligen inget nytt, genom historien är det så vi har konsumerat. Därmed är det också djupt rotat i hela Skansens verksamhet, historiskt liksom i framtiden. För oss på Skansenbutiken känns det helt givet att det ska vara en faktor i allt vi gör. Det är verkligen en förmån att få arbeta med dessa fantastiska rekvisitaföremål.” Säger Anna Bodén, enhetschef för försäljning och marknader på Skansen.
Kollektionen säljs endast i den tillfälliga butiken i Bredablick på Skansen. Då pandemin fortfarande härjar så släpper butiken in ett begränsat antal gäster samtidigt.
- Text: Skansen & Isa Mörk
- Foto: Beate Berntsen
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Regionstyrelsen beslutade i förra veckan att gå vidare med arbetet för att etablera Business Region Gotland – en...
-
-
Gästbloggare
-