-
Skansen Vintage har öppnat Pop-up butik i historiska Bredablick
Skansen Vintage, Skansenbutikens kollektion av rekvisitaföremål från det legendariska friluftsmuseet, har utökats. I juni släpptes ett stort antal kläder och föremål till salu i nya Pop-up butiken i historiska Bredablick.
Kollektionen till salu har utökats
Förra året tog Skansen det första steget för att ta till vara på rekvisitaskatten I Skansens Klädkammare och se den komma till liv och användning. Skansen Vintage lanserades i Skansenbutiken.
Det första släppet av Skansen Vintage innehöll underkjolar, handbroderade dukar, bonader och kuddfodral. Nu har kollektionen utökats med bland annat frackar, murarjackor, kjolar, ullbyxor, parasoll och korgar liksom en stor uppsättning herr- och damskor.
“Det är utifrån fokuset, att förlänga livscykeln på rekvisitaföremålen och låta dem komma till ny användning som Skansen Vintage sprungit till liv. Det känns jättekul att uppleva det varma mottagandet och se så många otroliga rekvisitaföremål leva vidare med ett förnyat syfte.” Säger Åsa Magnusson, chef för den kulturhistoriska verksamheten på Skansen. ”Skansen Vintage Pop-up blir en helt unik shoppingupplevelse i en annars vanligtvis stängd miljö.”
Djupt rotat i hela Skansens verksamhet
På första våningen i Stockholms landmärke Bredablick finns textilierna och föremålen från olika tidsepoker till salu. Varje vara är unik och finns i ett exemplar där skick och kvalitet varierar.
”En cirkulär ekonomi är egentligen inget nytt, genom historien är det så vi har konsumerat. Därmed är det också djupt rotat i hela Skansens verksamhet, historiskt liksom i framtiden. För oss på Skansenbutiken känns det helt givet att det ska vara en faktor i allt vi gör. Det är verkligen en förmån att få arbeta med dessa fantastiska rekvisitaföremål.” Säger Anna Bodén, enhetschef för försäljning och marknader på Skansen.
Kollektionen säljs endast i den tillfälliga butiken i Bredablick på Skansen. Då pandemin fortfarande härjar så släpper butiken in ett begränsat antal gäster samtidigt.
- Text: Skansen & Isa Mörk
- Foto: Beate Berntsen
-
Charlotta Olsson blir ny Sverigechef för Strömma Turism & Sjöfart
Charlotta vill vidareutveckla Strömmas varumärke och skapa fler attraktiva upplevelser för alla
-
Mötesintensiv höst i Kalmar – viktigt bidrag till staden och näringen
Under några veckor i oktober och november välkomnar Kalmar fem olika möten
-
Efter examen – vad gör turismalumnerna från Mittuniversitetet nu?
JHT har kartlagt de alumner som arbetar inom besöksnäringen och som befinner sig i länet.
-
Fler reste med Finnlines i somras – I höst blir det temakryssningar
Under sommaren reste 14 procent fler privatpassagerare med Finnlines jämfört med 2024
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare
-
Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026
-
Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.
-
Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé
Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Gotländska näringslivsprofiler startar ny flyglinje till Bromma
Efter att flyglinjen Visby–Bromma lades ner i december i fjol går nu sju framstående gotländska entreprenörer sam...
-
James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026
Utställningen James Cameron – Challenging the Deep handlar om den berömde havsforskaren, filmskaparen och tekniki...
-
Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer
Halland ska bli “Bästa livsplatsen” till 2030. Förutom satsningar på bland annat företagsklimat och infrastruktur...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-