-
Stockholmsmässan slår rekord
Stockholmsmässan slog rekord under 2016.
Omsättningen var på 658 miljoner kronor och resultatet efter avskrivningar 47 miljoner kronor. Mässan bidrog med över tre miljarder kronor till Stockholm regionens besöksnäring.
”- Vi är en kraftfull motor för många andra aktörer. Över en miljon människor kommer till våra event varje år, och de behöver någonstans att bo, någonting att äta och något att göra på kvällen när de är klara med sitt besök hos oss. Allt det här skapar inkomster och arbetstillfällen i stor skala”, säger Patric Sjöberg, Vd för Stockholmsmässan.
Bakom det goda resultatet ligger det faktum är att man har lyckats locka både utställare och besökare till stormässorna. Några av de mässor är Stockholm Furniture & Light Fair, Stockholm Design Week, Formex och Nordbygg.
”- Även våra andra B2B-mässor levererade fint under året, till exempel säkerhetsmässan Skydd som växte i storlek. Många av B2B-mässorna får ett allt större kunskapsinnehåll med seminarier och workshops parallellt med produktutställningen, och det är tydligt att gränsen mellan ”mässor” och ”konferenser” blir alltmer ointressant. Vi skapar möten för olika branscher, helt enkelt, och sedan kan formatet för dessa möten variera”, säger Patric Sjöberg.
De publika mässorna fortsätter att utvecklas till alltmer av upplevelserika och festliga event. De ger besökaren en tydlig ”jag-var-där”-känsla. Ett exempel på detta är Fitnessfestivalen. Fitnessfestivalen är i grunden en mässa med utställande företag, men också ett träningsevent och en tävlingsplattform för besökarna.
Företagsevent växer på Stockholmsmässan
Vid sidan av mässorna är konserter, nöjesaktiviteter och företagsevent ett växande segment för Stockholmsmässa. Under 2016 kunde mässan välkomna bland andra Youtube-eventet Tubecon, teveprogrammet Talang, spelföretaget Kings företagsmöte Kingfo market samt en konsert med den iranska storstjärnan Googoosh. Man stod också värd för ett antal internationella medicinska kongresser, där den största var tandläkarkongressen EOS, European Orthodontic Society.
”- Alla dessa olika typer av evenemang ställer stora krav på anläggningen, och vi investerar löpande för att kunna erbjuda alla slags besökare en toppklassig upplevelse. Vårt trådlösa nät är i dag ett av de bästa i Europa, och under året lyfte vi även nivån på de fasta och rörliga ljud- och ljusanläggningarna vilket uppskattas stort av våra kunder. En investering i nytt skyltprogram gjordes under året, där digitala skyltar både inomhus och utomhus lyfter besökarupplevelsen och gör det betydligt lättare att hitta i de 114 000 kvadratmeter stora lokalerna”, berättar Patric Sjöberg.
Källa: Stockholmsmässan
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Andrea Björsell
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare
-
Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026
-
Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.
-
Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé
Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Den 8 oktober var Turismnytt på pressvisningen av Halloween på Gröna Lund. Evenemanget på 18 dagar är mer eftertraktat än någonsin.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Destinationen ser en stark efterfrågan nu under hösten.
-
Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer
Region Halland lanserar nu konceptet Art Halland. Målet är att inspirera fler att uppleva regionens rika utbud av konst.
-
James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026
Utställningen James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 20 februari 2026. Besökare får ta del av hans bedrifter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Gröna Lund uppmanar lättskrämda att ”Ghosta Grönan” i ny reklamfilm för Halloween
Mellan den 10 oktober-9 november arrangeras Halloween på Gröna Lund för åttonde gången. I år har...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang och...
-
Gotländska näringslivsprofiler startar ny flyglinje till Bromma
Efter att flyglinjen Visby–Bromma lades ner i december i fjol går nu sju framstående gotländska entreprenörer sam...
-
Stockholmsmässan satsar framåt – ny VD och strategisk inriktning
Stockholmsmässan tar sikte på framtiden med en en ny inriktning för verksamheten. Syftet är att ...
-
-
Gästbloggare
-