-
Torskens lockrop blir en musikupplevelse på Tekniska museet
Den 2 september bjuder musiker och marinbiologer på en unik ljudupplevelse på Tekniska museet i Stockholm. Med hjälp av hjärnvågor kan torskars parningsljud skapa en musikupplevelse som förflyttar sig i rummet. Precis som när fiskarna rör sig i samband med sin lek.
Slår sina ”trummuskler” mot simblåsan för att producera rytmer
När torsken samlas för att para sig om våren, så väljer de noggrant ut sin partner – en parningsritual som involverar både ljud och rörelse. Ljuden skapas när hanarna slår sina ”trummuskler” mot sin simblåsa för att producera rytmer, vanligtvis medan de dansar runt honan.
På “Centre for Coastal Research, University of Agder” på Norges sydkust studerar man hur dessa trumbeteenden varierar mellan individuella torskar. Men även vad som gör vissa individer mer attraktiva än andra.
Arbetar tillsammans för att göra musik av torskens lockrop
Marinbiologer och musiker arbetar nu tillsammans för att använda dessa ljud för att göra musik. Tekniska museet bjuder in besökare att ta del av deras arbete – och kanske till och med prova att påverka ljuden. Med hjälp av elektroencefalogram (EEG) som mäter hjärnvågor kan torskljuden kontrolleras med tankekraft.
Med teknikens hjälp skapar forskare och musiker en rumslig atmosfär där publiken får en känsla av att röra sig mitt i fiskstimmet. Den här unika ljudupplevelsen äger rum den 2 september.
Projektet anordnas i samarbete med Vision Forum och stöds av Statens kulturråd, Längmanska kulturråden och Helge Ax:son Johnsons stiftelse.
Evenemanget är en del av Östersjöfestivalen
Evenemanget är en del av Östersjöfestivalen, en årlig händelse som kombinerar klassisk musik med miljömedvetenhet och initiativ för en mer hållbar Östersjöregion. I samarbete med Tekniska museet ger festivalen besökarna möjlighet att uppleva både vetenskap och konst med fokus på en av vår tids viktigaste miljöfrågor.
Mer information om Östersjöfestivalen hittar du på Berwaldhallens hemsida här.
Läs mer om Tekniska museet på Turismnytt här.
- Text: Tekniska museet
- Foto: Tekniska museet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare
-
Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026
-
Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.
-
Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé
Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Den 8 oktober var Turismnytt på pressvisningen av Halloween på Gröna Lund. Evenemanget på 18 dagar är mer eftertraktat än någonsin.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Destinationen ser en stark efterfrågan nu under hösten.
-
Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer
Region Halland lanserar nu konceptet Art Halland. Målet är att inspirera fler att uppleva regionens rika utbud av konst.
-
James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026
Utställningen James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 20 februari 2026. Besökare får ta del av hans bedrifter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Gröna Lund uppmanar lättskrämda att ”Ghosta Grönan” i ny reklamfilm för Halloween
Mellan den 10 oktober-9 november arrangeras Halloween på Gröna Lund för åttonde gången. I år har...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang och...
-
Gotländska näringslivsprofiler startar ny flyglinje till Bromma
Efter att flyglinjen Visby–Bromma lades ner i december i fjol går nu sju framstående gotländska entreprenörer sam...
-
Stockholmsmässan satsar framåt – ny VD och strategisk inriktning
Stockholmsmässan tar sikte på framtiden med en en ny inriktning för verksamheten. Syftet är att ...
-
-
Gästbloggare
-