-
Allmänheten får vara med och tycka till om Gröna Lunds utbyggnad
Ägaren Parks & Resorts har sedan länge stora planer för en utbyggnad av Gröna Lund men hur tas de emot av externa aktörer?
Nu skall allmänheten få lämna in sina synpunkter. Detta sker genom att förslaget skickas ut på samråd.
Idag ligger det en stor parkeringsplats utanför Gröna Lund och den vill man bygga om till ett nytt tivoliområde. Den aktuella platsen heter ”Kvarteret Skeppsholmsviken”.
Här har det tidigare funnits ett nöjesfält

Så här såg Gröna Lund (överst på bilden) och konkurrerande nöjesfält (nederst på bilden) ut år 1939.På platsen har det tidigare funnits ett nöjesfält som då konkurrerade med dåvarande Gröna Lund. Det nöjesfältet ägdes av familjen Lindgren som drev verksamheten mellan åren 1924 och 1957. Men konkurrensen la sig då sonen John Lindgren gifte sig med dottern till dåvarande Gröna Lunds ägare Ninni Nilsson. De bildade tillsammans det som idag är Gröna Lund.
Nöjesparken har ett stort behov av utbyggnad
”- På bara drygt 10 år har Gröna Lund ökat sina besökssiffror med 50% och har därför ett stort behov av att växa. Samtidigt är vi mycket måna om att inte vara historielösa när vi planerat våra utbyggnadsplaner och vi har tagit inspiration till den nya arkitekturen från historiska byggnader i närområdet. I över två år har vi tillsammans med Stockholms Stad arbetat med den här detaljplanen och det är jättespännande att nu äntligen få visa upp våra visioner”, säger Christer Fogelmarck, vd för Parks and Resorts som äger Gröna Lund.
Nu väntar alla på vad det kommer in för synpunkter från allmänheten.
Detaljplanen skickas ut den 14 november och ligger ute till den 31 januari 2018.
Källa: Parks and Resorts
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Parks and Resorts
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Allt fler resenärer söker, jämför och bokar digitalt. Med Visit Swedens nya guide lär du dig steg för steg hur du stärker din digitala närvaro – och får fler bokningar på köpet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
HRF – husbilssemestrar ger bra klirr i kommunkassan
Hur stor roll spelar egentligen husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.
-
Nyköping satsar på friluftslivet – upp 18 platser i Årets friluftskommun
Kommunen har satsat på ett långsiktigt och strategiskt arbete, med målet att göra friluftslivet mer tillgängligt för alla.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö S...
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandef...
-
-
Gästbloggare
-