-
Världsarvet Grimeton besökscentrum byggs om
Stiftelsen Världsarvet Grimeton har beslutat att bygga om och till besökscentrum vid den snart 100-årsjubilerande radiostationen i Varberg. Byggstarten sker omgående för att kunna öppna upp ett mer flexibelt och tillgängligt Världsarvscentrum sommaren 2025.
Under byggtiden, som till stor del infaller under jubileumsåret, håller inte världsarvet stängt utan kan besökas genom självincheckning. Samtidigt planeras för ett gediget program av jubileumsaktiviteter som snart presenteras. När byggprojektet är färdigt är förhoppningen att platsen kan erbjuda både regionens invånare och tillresta ett större utbud av aktiviteter samt utökad service.
Satsningen är efterlängtad och noggrant genomtänkt
Om- och tillbyggnaden är del av en långsiktig satsning att utveckla platsen och göra den mer tillgänglig. Det befintliga besökscentrat började byggas 2004 efter att Grimeton Radiostation av UNESCO utsetts till världsarv och behovet av service och faciliteter ökade. Sett till dagens besökscentrum kommer byggnaden nu att bli dubbelt så stor till ytan.
Världsarvscentrum kommer officiellt att invigas i samband med jubileumsårets stora högtidsdag som infaller den 2 juli 2025. Exakt 100 år efter att Kung Gustav V invigde denna för Sverige högteknologiska satsning som kom att underlätta affärsverksamhet med USA samt kontakter människor emellan.
Satsningen är efterlängtad, men också noggrant genomtänkt och avvägd. Dels då projektets budget på ca 20 mkr är i minsta laget. Men framför allt för att verksamheten vill göra så litet klimatavtryck som möjligt vid byggnationen.
Nästa steg i visionen ”ett världsarv med global räckvidd”
För projektering har arkitektkontoret Krook & Tjäder anlitats. De har, utöver att få ihop de nya delarna med de gamla delarna av huset på ett bra sätt, haft i uppdrag att fundera kring återbruk av material samt hur smarta ytor kan skapas för större flexibilitet gällande användandet.
För byggnationen har Börjesson Bygg i Tvååker anlitats, som i sin tur gärna anlitar underentreprenörer från bygden.
”Det känns väldigt bra att vi har följt vår utvecklingsplan sedan 2018 då den antogs. Vid en ceremoni 2019 knöt de mest väsentliga aktörerna ett symboliskt band för att gemensamt utveckla platsen. Nu tar vi nästa steg mot vår vision att bli ”ett världsarv med global räckvidd”. Att vi dessutom får göra detta ihop med en lokal entreprenör som verkligen brinner för projektet gör det extra roligt.” Säger Camilla Lugnet, VD för Världsarvet Grimeton.
Målet är ett multifunktionellt besökscentrum för alla
Med utbyggnaden blir världsarvets utställning också fullständig. Mitt under rådande pandemi 2020 öppnades första delen i Garaget med fokus på kommunikation under 100 år och framåt. Året därefter kompletterades den med en del i den unika sändarsalen som lyfter fram tekniken. Nu tas alltså tredje steget och utställningen blir fullständig, genom att man i Världsarvscentrum kommer lyfta världsarv.
Med utbyggnaden vill stiftelsen och dess partners skapa världens plats, vars vision lyder:
”En plats på landsbygden, i världen, där människor i alla åldrar, intressen, årstider, funktionsnedsättningar, ursprung och annat som kan skilja oss åt får möjlighet till gränslösa, oväntade och givande möten i en unik miljö.”
Målet är att skapa en inspirerande, tillgänglig och levande plats som används året runt av olika målgrupper. Ett multifunktionellt besökscentrum med förutsättningar att, utöver att vara ett besöksmål för tillresta besökare, vara en mötesplats för lokalbefolkningen genom varaktig samverkan.

Världsarvet kan besökas även under byggtiden
Världsarvet håller öppet i stort sett som vanligt under vintersäsongen. Man kan boka guidade visningar och man kan också de flesta vardagar besöka världsarvet med en självincheckningsbiljett. Däremot kommer inte kaféet och butiken som ryms i besökscentrum att vara öppna. Vissa dagar är Byssjan öppet och serverar enklare fika samt biljettförsäljning. Övrig tid säljs de online på världsarvets hemsida här.
Alla aktiviteter och öppettider under byggtiden kommer också att kunna läsas om på hemsidan. Inte minst programmet för det stundande jubileet som släpps 1 december. Exakt 100 år efter att radiostationen togs i drift!
”Den utvecklingsresa platsen gjort och den planerade ombyggnationen görs till stor del möjlig för att stiftelsen satsat mycket egna resurser de senaste åren för att komma framåt. Men, detta hade aldrig varit möjligt utan att både offentliga och privata partners och finansiärer trott på oss och våra idéer. Inte minst har stiftelsens förvaltare och vår vänförening Alexander GVV gett ett stort stöd till arbetet. Samt har olika bidragsgivare exempelvis Riksantikvarieämbetet och LLUH varit med och finansierat särskilda aktiviteter. Men viktigast på den här resan måste jag nog säga att helt otroliga Varberg Sparbank varit. Som genom Sparbanksstiftelsen var först ut med att visa sitt stöd och utlova ett bidrag om 15 mkr till realisering av den antagna utvecklingsplanen.” Avslutar Camilla Lugnet.
Läs mer om Världsarvet Grimeton på Turismnytt här.
- Text: Världsarvet Grimeton Radiostation
- Foto: Världsarvet Grimeton Radiostation
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-