-
Vemdalen vill mildra fjällabstinens – Bjuder in till virtuellt fjällmys
Vi är just nu inne i en oerhört prövande tid för både samhälle, privatpersoner och näringsliv. Då myndigheterna nu avråder från resor och ber allmänheten att ta deras rekommendationer på största allvar har vi alla ett ansvar att ta.
Måndagen den 31 mars beslutade Skistar att stänga skidanläggningen i Vemdalen redan den 6 april innan påsk. Detta kommer medföra sorg och fjällabstinens hos alla som sett fram emot sin vistelse i fjällen i påsk. Destination Vemdalen bjuder därför in allmänheten till virtuellt fjällmys varje dag mellan 6-11 april.
Njut av lugn och ro i naturen
Sändningarna börjar klockan 10.00 och kommer pågå ungefär 30 minuter varje dag förutom på påskafton då sändningen startar 15.00. Sändningarna kommer att ske live på Facebook. Det blir en typ av slow TV där tittarna får följa med och njuta av naturen. Det blir inga intervjuer eller dylikt.
”Vi vet att många är ledsna över att deras fjällsemester ställts in och vi vill därför bjuda in till en stunds vardagsdrömmande. När dessutom halva Sverige jobbar hemifrån hoppas vi kunna bidra med lite sällskap och inspiration i vardagen.” Säger Marcus Ståhl, VD för Destination Vemdalen.
De fjällupplevelser du kan titta på:
Måndag 10.00: Fika på fjället. Vi bänkar oss för klassisk 10-fika. Vi bjuder in till fjällvyer, kaffetermos och go’fika.
Tisdag 10.00: Sveriges vackraste by i vårvinterskrud. Dagens film visar fina vyer från Klövsjö samt den vackra utsikten över sjö och fjäll.
Onsdag 10.00: Vi kan inte få nog av fjällfika! Idag blir det våffla med hjortronsylt.
Torsdag 10.00: Kokkaffe över öppen eld är ändå en favorit!
Fredag 10.00: Vackra fjällvyer utlovas 🙂
Lördag (OBS 15.00-16.00): Live After ski (utan folksamling) med Håkan Fahlström och om vädret tillåter är vi givetvis utomhus!
- Text: Destination Vemdalen
- Foto: Destination Vemdalen
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-