-
Visit Roslagen i konkurs – ett hårt slag mot Roslagens besöksnäring
Trots intensiva försök att rädda Visit Roslagen kan styrelsen inte längre ta ansvar för destinationsbolagets fortsatta drift då bolaget hamnat på obestånd. Styrelsen har därför nu lämnat in en ansökan om konkurs till Uppsala Tingsrätt.
Viljan att samarbeta saknas hos Roslagskommunerna
Det hastigt avbrutna avtalet mellan bolaget och Roslagskommunerna Norrtälje, Österåker och Östhammar har kraftigt skadat bolaget. Bara ett par veckor innan avtalet sades upp bekräftade kommunerna att de ville förlänga avtalet till 2026.
Beslutet har lett till en betydande intäktsförlust och en minskad tilltro till bolagets framtid där kommunerna är de största ägarna med över en tredjedel av aktierna.
Visit Roslagens VD, Jörgen Eriksson, är frustrerad över situationen;
”Kommunerna gör ingenting för att underlätta övergången från att arbeta med ett kommunalt uppdrag till att bli helt kommersiella. Bolagets kommersiella intäkter har legat mellan 40 – 50% och resterande via uppdrag. Förutom uppdraget att driva Öregrunds turistbyrå i sommar saknas helt viljan att samarbeta.”
Personal och styrelse har gjort sitt bästa för att hitta lösningar
Kommunerna har istället valt att driva besöksnäringsfrågor individuellt, i egen regi och med ny intern organisation. Därmed överger de den från 2021 framtagna Destinationsstrategin för Roslagen beställd av kommunerna själva. Ett väldigt olyckligt beslut om man vill hävda sig i konkurrensen med destinationer som Österlen, Gotland, Öland, Åre, Bohuslän m.fl.
”Flera destinationsbolag får stora delar av sin finansiering från näringslivet, vilket också har varit vårt mål och att därmed bli en röst för besöksnäringen på näringslivets egna villkor. Vi trodde att vi skulle ha två år på oss att nå dit, det vill säga den tid som var kvar inom ramen för de kommunala avtalen, men verkligheten blev en annan. Det har visat sig att målet inte varit möjligt att uppnå på den avsevärt mycket kortare tiden vi har haft på oss.” Fortsätter Jörgen Eriksson. ”Vi – personalen och styrelsen – har verkligen gjort vårt yttersta för att hitta lösningar genom att vädja till ägarna, söka potentiella finansiärer och investerare och utforma nya affärsupplägg, men tyvärr har det inte lyckats.”
Destinationsbolag behövs för att kunna hävda sig i konkurrensen
Visit Roslagen med dess medarbetare och partners upplever verkligen dynamiken och potentialen i destinationsbolaget. De beklagar den kapitalförstöring det skulle innebära om bolaget går i graven. Regionen behöver ett aktivt och etablerat destinationsbolag för att kunna hävda sig i konkurrensen med andra platser. Den potentialen har Visit Roslagen!
Uppsala Tingsrätt har utsett advokat Jakob Callamander till konkursförvaltare.
Här kan ni läsa mer om Visit Roslagen på Turismnytt.
- Text: Visit Roslagen
- Foto: Visit Roslagen
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-