fredag 28 november 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
    • Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025
    • Restaurangfamilj lanserar Food Family – Service Inifrån och Ut
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • 2016-08-26 21:12

    Veckans profil

    Lena Stävmo, Utvecklingsstrateg Länsstyrelsen i Blekinge län

    Hej Lena, vem är du?
    Jag är en nyfiken och positiv tjej på 50+ som ursprungligen kommer från Blekinge men som bott större delen av mitt liv i Göteborg och de senaste sex åren i Småland. Jag är gift med Rolf (en bohuslänning) och har två döttrar på 24 och 28 år som numera är utflugna hemifrån. Har en bakgrund inom resebranschen där jag jobbat som resebyråchef både inom privatsidan och med affärssegmentet. Jag har arbetat många år inom Ticket, American Express och Resia koncernen. I den sistnämnda arbetade jag med affärsutveckling för hela koncernen och ansvarade för ett stort projekt där vi var kravställare, upphandlare och genomförde byte av affärssystem på då 49 enheter i landet samtidigt som vi byggde upp en ny supportfunktion centralt.

    Efter det blev jag ansvarig för flyglinjeutbudet på Göteborg Landvetter Airport under ett antal år och där var min främsta uppgift att arbeta för att få fler flyglinjer inom både charter, reguljärtrafiken och fraktsidan. De var också där jag via mina nätverk kom i kontakt med besöksnäringen via Göteborg & Co där vi tillsammans tog fram strategier för hur vi skulle få inkommande besökare från olika länder via GOT. Därför blev det intressant att söka jobbet som VD för Destination Småland när det dök upp, vilket varit fantastiskt roligt och utvecklande. Flytten till Blekinge hade personliga orsaker och jag är glad att det dök upp ett så intressant jobb som utvecklingsstrateg på Länsstyrelsen i Blekinge vilket gjorde förändringen lättare.

    På fritiden ägnar jag mig åt att förbereda bygget av vårt nya hus på Sturkö i Blekinge skärgård, ägnar timmar i trädgården, paddlar kajak, cykelsemester på Sydostleden, löptränar och går på bio (är inbiten cineast och filmvetare).

    Vad är Länsstyrelsens uppgift i samhället?
    Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och arbetar brett med många olika frågor inom skilda områden som miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske, landsbygdsutveckling och regional tillväxt.

    Som en del i arbetet med att skapa hållbar tillväxt i länet har Länsstyrelsen möjlighet att finansiera både direkta insatser i enskilda företag och mer generella insatser i form av projektstöd.
    Många av de projekt vi stödjer handlar om utveckling av besöksmål eller kan vara stöd till företag inom den branschen. Ibland kan det handla investeringar och i många fall även om marknadsaktiviteter kopplade till besöksnäringen.

    Vi arbetar tätt tillsammans med region Blekinge och följer den regionala strategin som finns framtagen i länet där attraktivitet och besöksnäring har en stor roll.

    Hur blir man utvecklingsstrateg?
    Haha, ja det var en bra fråga! Jag tror det är en sammantagen bild av att vilja arbeta med strategiska frågor, ha förmågan att se helheten och konstant vara nyfiken på att hitta lösningar för att komma framåt. Sedan bör man ha med sig erfarenhet inom många olika områden och kompetens/utbildning som är relevant för det man gör.

    Jag har förutom min IHM-utbildning inom ekonomi och verksamhetsstyrning kontinuerligt fortsatt att utbilda mig och har vid sidan av jobbet läst olika distanskurser och program på universitetet. Det har handlat om allt ifrån turismutveckling, platsen som produkt, upplevelseproduktion till strategisk kommunikation i sociala medier och nu läser jag statsvetenskap vilket är jätteintressant! Det ligger i min natur att vilja veta mer om det jag håller på med…

    Du kommer närmast från en VD-post på ett destinationsbolag. Vad skiljer sig i ditt nuvarande och gamla arbete?
    Som VD på Destination Småland hade jag som uppdrag att både utveckla och marknadsföra besöksnäringen i regionen och arbetade för detta tillsammans med mina kollegor både i bolaget och i de andra länen i Småland. Mycket av det arbetet handlar om just strategisk utveckling, att inte bara springa på de bollar som ramlar ner i knäet just för stunden utan våga prioritera och bygga upp från grunden, det vill säga att acceptera att bygga en destination tar tid och att man är tvungen att få företagen med sig och sakta men säkert bygga upp både vår och deras kompetens för att kunna vara med i den internationella konkurrensen om besökarna. Jag tycker att vi lyckades komma långt under de åren jag var där och Småland fick en bredare betydelse i vår marknadsföring där vi lyckades förändra bilden en del från ett mörkt skogslandskap till att få folk att förstå att det även finns kust och öar i Småland samt många intressanta och spännande besöksmål !

    I mitt nuvarande jobb som Utvecklingsstrateg inom regional tillväxt är faktiskt mycket ganska likt jämfört med mitt förra arbete. Jag arbetar mot samma typer av kontaktnätsom inom besöksnäringen, dvs. regionen, kommunerna, ALMI och Leader-områdena. Vi stöttar olika projekt men med lite bredare perspektiv där det inte bara är besöksnäring som gäller utan även andra företag inom andra branscher. Men i grunden handlar det om näringslivsutveckling och landsbygdsutveckling, bredband, infrastruktur etc. det vill säga rätt likt de frågor vi hanterade inom besöksnäringen. Att se till att projekten stödjer de områden som finns utpekade in den regionala strategin och skapar utveckling och arbete. Mitt arbete är att följa olika politiska områden och dess utveckling, medverka i arbetet med internationella frågor och vara delaktig i olika utvecklingsprojekt inom regionen som rör regional tillväxt. I höst ska jag bland annat ansvara för att skriva vår regionala mat- och livsmedelsstrategi vilket ska bli spännande då jag ser en möjlighet att få in inte bara det som handlar om lokal livsmedelsproduktion utan även maten som en besöksanledning. Andra projekt handlar om integrationsfrågor vilket är oerhört viktigt för oss ute landet som en möjlighet för att kunna växa som region.

    Hur är det att arbeta på Länsstyrelsen jämfört med på destinationsbolag?
    Som VD på ett destinationsbolag hade jag mer frihet att själv vara med och bestämma vad som skulle stå på vår agenda (så länge som styrelsen gav sitt samtycke). Nu handlar det mer om att ta sig an uppdrag som kommer från regeringen och inom mitt område från näringsdepartementet – men det är väldigt spännande att få bli insatt i vad som sker och vilka planer som finns i Sverige för framtiden och hur vi kan omvandla det till positiv utveckling lokalt.

    Hur ser dina dagar ut på Länsstyrelsen?
    Många olika slags möten, styrgrupper samt projektmöten. Emellanåt är det en del utredningar och underlag som ska gås igenom och kanske skrivas remissvar på och så har vi möten där vi tar upp olika ansökningar om bidrag till utvecklingsprojekt. Vi arrangerar också en hel del informationsdagar inom olika områden som kan handla om allt ifrån kulturmiljöer till allemansrätten eller integration och sociala frågor. Ingen dag är den andra lik så väldigt varierande och kul! Jag arbetar också nära landshövdingen och är med henne på företagsbesök eller när vi tar emot utländska delegationer mm.

    Vad tycker du att besöksnäringen respektive våra politiker kan göra för att besöksnäringen skall växa och utvecklas än mer?
    På nationell politisk nivå så är det bra att man numera anser att besöksnäringen är en av våra basnäringar. Nu behöver de bara agera utifrån det också vilket verkar vara lättare sagt än gjort…Känns fortfarande som att ”industrin” i Sverige får mest fokus och resurser. Det räcker inte heller att bara ge Visit Sweden mer pengar för att marknadsföra Sverige, det behövs mer pengar för utveckling ute i regionerna också. Vi måste ta det i rätt ordning och jag tycker fortfarande att det är synd att man inte kunde enas om mer nationella utvecklingspengar till Swedish Welcome som vi i regionerna var med och byggde upp under många år, ett system som verkligen gjorde skillnad och var det bästa utvecklingsverktyg vi haft på många år. Den kartläggningen gav oss värdefull kunskap och företagen triggades att utvecklas sig och bli bättre.

    Inom besöksnäringen behöver vi konsolidera oss ytterligare nationellt, fortfarande är det för många organisationer som är förespråkare för branschen vilket ger en otydlighet och osäkerhet om vem man ska vända sig till och vem som har mandat att föra talan för hela Sverige. Annars är det bara samarbete som gäller – på alla nivåer! Gärna i större områden och utan att se administrativa gränser som ett hinder.

    Något jag försöker arbeta med även inom Länsstyrelsen för att vi ska kunna fatta beslut genom att se en helhet och inte bara sitt eget begränsade område – men Rom byggdes inte heller på en dag! Så vi får väl alla fortsätta att kämpa på med utvecklingen efter bästa förmåga…

    • Text: Maria Lindqvist
    • Foto: Länsstyrelsen i Blekinge län
    Tweet
  • Sänkt moms på livsmedel - Hur påverkar det hotell och restauranger
    2025-11-28 00:03

    Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det

    Tydlig redovisning av nya regler kring moms på livsmedel och tips på hur ni ska hantera det

  • Måltidsturism - Rosendals Trädgård, Herbarium Restaurang och Trädgårdsbar 2025
    2025-11-24 22:20

    Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår

    I detta uttömmande blogginlägg siar Bianca Brandon-Cox om framtiden…

  • Stad i ljus i Skövde 2026 - besöksnäring
    2025-11-24 05:34

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025

    Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden

  • Food Family, ett nytt samlingsnamn med uppskattade restauranger, mötesplatser och hotell. På scenen Maria Stridh VD och delägare (höger) samt moderator Maria Torén (vänster)
    2025-11-23 23:21

    Restaurangfamilj lanserar Food Family – Service Inifrån och Ut

    Food Family är ett nytt samlingsnamn med några av Sveriges mest uppskattade restauranger, mötesplatser och hotell.

  • Vasamuseets chef Jenny Lind och Lidl Sveriges VD Jakob Josefsson med de fyra produkterna som tagits fram till förmån för Stötta Vasa.
    2025-11-22 00:43

    Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa

    Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.

  • Antalet flygförbindelser i Stockholmsregionen minskade med fyra procent mellan 2023 och 2025. Rapporten visar att Arlanda nu står för 99 procent av regionens flygtrafik, men tillgänglighet behöver bli bättre.
    2025-11-22 00:18

    Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas

    Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.

  • Moder och Bókun i partnerskap illustrerat med Brändön Lodge
    2025-11-21 13:19

    Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet

    Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde

  • Johanna Hemming Ny VD för Visit Dalarna
    2025-11-21 11:15

    Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna

    Tillträder den 1 mars 2026

  • Hur gick det för Göteborgs besöksnäring under oktober? Liseberg bjöd på Halloween.
    2025-11-20 23:55

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.

  • Besök på smedjan Nohab Trollhättan i samband med avslutningen av projektet Upplevelsenäring
    2025-11-20 17:48

    Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring

    Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Inspelat webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism

    • Anmäl dig till Swedish Workshop Kiruna 2026

  • Visit Sweden delar kunskaper

    • Visit Sweden hjälper dig förstå framtidens besökare

    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    • Visa fler inlägg från Visit Sweden

  • Händelser i branschen

    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Regional kunskapsdag för turism- och besöksnäring i Örebro län
      2026-01-28
      • Grythyttan
      • orta.regionorebrolan.se/sv/tillsammans-skapar-vi-fler-besoksanledningar/regional-kunskapsdag-for-turism--och-besoksnaringen-i-orebro-lan/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Ö – och Skärgårdsriksdagen – Save the date
      2026-03-18
      • ??
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-24 22:20

      Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår

      Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario base...

    • 2025-11-19 21:42

      Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

      Gästerna säger att de älskar din plats, men när du googlar ditt eget företag syns du inte. Samtidigt pratar alla ...

    • 2025-11-21 11:15

      Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna

      Nu är det klart att Johanna Hemming från och med den 1 mars 2026 blir ny vd för destinationsbolaget Visi...

    • 2025-11-20 09:04

      Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad

      SkiStar går in i vintersäsongen med ett rekordstort intresse för jul- och nyårsresor till fjällen. Den gynnsamma...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, AI-verktyg, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet