-
Ann Nyström
Ann Nyström, Destinationschef Malmö
Hej Ann, vad arbetar du med?
Jag arbetar sedan i våras som Destinationschef för Malmö, det vill säga ansvarig för Malmö Turism.Hur kommer det sig att du sökte tjänsten som destinationschef för Malmö?
Jag såg annonsen och blev nyfiken. Kände stor lust och tyckte uppgiften verkade mycket spännande. Malmö har alltid legat mig varmt om hjärtat och jag brinner för att arbeta med service, utveckling, samordning och ledarskap. Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med mina kompetenta och engagerade medarbetare, och besöksnäringen bidra till utvecklingen av destinationen Malmö.Vad är unikt med Malmö?
Malmö har fantastiska förutsättningar med många bra hotell med stor kapacitet, flera unika arenor och mötesanläggningar och många omskrivna topprestauranger. Vi har väl utbyggd infrastruktur med smidig och snabb tillgång till både Kastrup och Sturup med en restid på ca 25 minuter vardera.Dessutom finns det i branschen en unik sammanhållning och ett stort fokus på en stark utveckling av Malmö – den moderna, kreativa, mångfaldsstarka motorn i södra Sverige.
Vad har du gjort tidigare i ditt arbetsliv?
Jag har ägt och drivit Ystads Saltsjöbad i 14 år, varit styrelseledamot och ordförande för Sparbanken Syd. Jag har också varit projektledare för Stockholm Water Festival, marknadschef på TanumStrand och flera år inom Fritidsresor/Sportresor på olika destinationer i Europa.Vad är utmaningarna i ditt arbete?
Malmö behöver en unik reseanledning, det är vi många som arbetar för att möjliggöra. Förstärka, tydliggöra och utveckla Malmö som den Hållbara Destinationen.Var kommer ditt fokus att ligga i ditt arbete?
Värvning av kongresser, möten och evenemang. Samverkan mellan besöksnäringen och staden samt utveckling av våra marknadsförings- och kommunikationskanaler via sociala medier.- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Malmö Tourism
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-