-
Mikael Damberg
Mikael Damberg, Närings- och innovationsminister Sverige
Näringsdepartementet är ute på en besöksnäringsturné i Sverige under hösten 2016. Vilket syfte har du med turnén?
Jag inledde en besöksnäringsturné i augusti där jag besöker olika destinationer och företagare runt om i Sverige.
Målsättningen är att lära mig mer om företagens möjligheter och utmaningar, och få större insikt i även de mindre
företagarnas verksamhet. Jag kommer att fortsätta min turné med några fler stopp framöver.Hur ser regeringen på besöksnäringen? Är den en av basnäringarna som branschen själv utsett sig till?
Besöksnäringen växer så det knakar, och genererar både jobb och tillväxt. Regeringen har genomfört flera
olika insatser för att ta tillvara den potential som finns i besöksnäringen. Vi har exempelvis genomfört
satsningar på ökade resurser till marknadsföring av Sverige som turistland genom VisitSweden.Vi har gett Tillväxtverket i uppdrag att finansiera projekt som ska utveckla nya produkter inom
natur- och kulturturism. Nyligen tillsatte vi även en utredning för en sammanhållen politik för
hållbar turism och växande besöksnäring. Syftet med utredningen är att ge regeringen underlag
för att stärka besöksnäringen som export- och jobbmotor i hela landet. Utredaren ska bl.a.
analysera utvecklingen och bedöma framtida utmaningar och möjligheter för besöksnäringen.Utredaren ska lämna förslag till en politik som skapar förutsättningar för tillväxt, företagande och sysselsättning och som bidrar till att aktörerna gemensamt kan kraftsamla inom besöksnäringen.
Den särskilda utredaren Britt Bolin kommer att lämna underlag till Regeringen senast 1 december 2017.Kan du berätta mer om den grupp med representanter från besöksnäringen som ni träffar ibland?
Vad är syftet med gruppen?
Besöksnäringen har efterfrågat en tydligare, samlad ingång till politiken då näringen rör många olika politikområden
och departement. Jag bjöd därför in företrädare från besöksnäringen till ett första dialogforum i maj 2016.På forumet hade jag även bjudit in ett tjugotal företrädare från myndigheter, fack, arbetsgivar- och
branschorganisationer, företag, SKL, ideella organisationer och regionala destinationsbolag.
Tanken med dialogforumet är att kunna diskutera de utmaningar som branschen möter
och lyfta strategiska frågor genom att ha fokus på olika teman.Genom forumet vill jag skapa en bättre förståelse för hur vi kan ta tillvara besöksnäringens
potential framöver, vilka utvecklingsmöjligheter som finns, och hur det privata och
offentliga kan samspela. För att få till en kontinuerlig dialog kommer två möten per
år att äga rum. På det första mötet i maj i år kom flera olika inspel kring frågor som
besöksnäringen vill lyfta i forumet, bl.a. infrastruktur och behovet av en samlad politik
för utvecklingen av besöksnäringen.På dialogforumets andra möte som vi höll nu i oktober var temat infrastruktur. På mötet deltog
även infrastrukturminister Anna Johansson som berättade om regeringens arbete med
infrastrukturpropositionen.En annan fråga som besöksnäringen lyft är kompetensförsörjning. Nästa möte under våren kommer
därför att ha temat kompetensförsörjning. Här ser jag stora möjligheter för besöksnäringen att
kliva fram och ta del av de omfattande satsningar på fler utbildningsplatser som regeringen gjort.Inom besöksnäringen är det många småföretagare som kämpar med att försörja sig och växa.
Kommer regeringen att göra något för att de skall lyckas?
Vad är ditt bästa tips till företagarna?
Regeringen arbetar generellt för goda ramvillkor för alla företagare, vilket omfattar bl.a. insatser
för kapitalförsörjning och att förenkla för företagarna. Det är ett ständigt pågående arbete.
När det gäller besöksnäringen specifikt har regeringen satsat både på ökad produktutveckling
inom naturturism och kulturturism, och att förenkla för restaurangbranschen vilket kan komma
många småföretagare till del.Det finns många kritiska röster bland besöksnäringsföretagare att regeringen
”bara” lyssnar på de stora drakarna. Hur kommenterar ni det?
Till dialogforum har vi bjudit in flera olika aktörer, bl.a. destinationsföreträdare
just för att de arbetar aktivt med både små och stora företagare på destinationerna.
När jag är ute på min besöksnäringsturné är det just för att lyssna på både de små
och stora företagen som jag träffar.Är det några förslag/åtgärder på gång för att ytterligare lyfta besöksnäringen?
Syftet med utredningen regeringen nyligen fattat beslut om är just
att ge regeringen underlag för att kunna stärka besöksnäringen
som både jobb- och exportmotor. Vi förväntar oss konkreta förslag
på insatser som vi kommer att kunna ta ställning till.Kritik hörs från många håll att Tillväxtverket står för långt från marknaden.
Hur ser ni på det?
Denna fråga lyfts väldigt ofta i samband med att företag sökt bidrag och fått avslag.
Så även i det senaste fallet (frågan dök upp under tidig höst), när ett företag/kluster sökt (regionala) medel i
Västernorrland, fått avslag och sedan gått till medierna för att säga
att Tillväxtverket står långt ifrån marknaden (”eftersom vår toppenidé inte fick finansiering”).Vill du läsa fler intervjuer av profiler inom besöksnäringen? Besök sidan Intervjuer.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Regeringskansliet / Christian Pohl
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-