-
Johan Ekman
Johan Ekman, Vd EkmanBuss Flexibussitet / EkmanResor 1st Business Class
Att driva ett bussbolag är inte alltid så lätt. Turismnytt har träffat Johan Ekman som har lång erfarenhet av bussbranschen.
Johan, du äger EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Business Class. Hur kom det sig att du började i bussbranschen?
Jag växte upp vid Karlaplan i Stockholm där jag varje dag åkte och såg många bussar. Det var nog då jag började fundera hur man gör en bussresa i en destination i sig. När jag var 19 år hade jag köpt min första buss och startade då min verksamhet.Efter många år, närmare bestämt under 2007 sålde du bussbolaget till Strömma. Varför då?
Jag slutade inte att vara en del av företaget utan blev en ledare istället för en entreprenör. Mitt ansvar var att leda utvecklingen i andra länder där bolaget ville etablera sig och så hade jag en rad styrelseuppdrag i andra bolag. Under tiden lärde jag mig oerhört mycket om både bransch och människor.År 2012 bestämde du dig för att köpa tillbaka verksamheten. Varför då?
Ju mer tiden gick så kom jag längre och längre från själva verksamheten. Jag gillar att till exempel hålla koll på när bussarna går och var de är någonstans, vilken personal som arbetar på dem och så vidare. Det var mitt livs sämsta ekonomiska affär att köpa tillbaka bolaget men ett av mitt livs bästa beslut känslomässigt. Jag ångrar inte att jag sålde bolaget, jag har lärt mig mycket under resans gång. Det jag kunde ha gjort annorlunda var att starta bolagen på ett bättre sätt.Vad är det svåraste med att starta och driva ett bussbolag?
Det svåraste är att kunna utvecklas med små medel. Det finns få stöd att söka och vi har aldrig fått något ekonomiskt stöd. Det verkar inte som att våra politiker vill ha bussar på våra gator. På EkmanBuss har vi två bussar som går med el, som vi har finansierat utan några skattesubventioner, men tillgången på laddstationer är nästintill obefintlig. Däremot byggs många laddstationer för personbilar.Ett annat problem inom bussbranschen är att det finns för få bussparkeringsplatser inne i städerna.
Vad är den viktigaste egenskapen hos en entreprenör?
Att man ständigt vill utveckla saker. I mitt fall drivs jag efter att hitta fler saker som kan göra en bussresa ännu bekvämare. Jag ser till alla detaljer vilket både är en styrka och en svaghetVad kan våra politiker göra för att bussbranschen skall utvecklas?
Se till att beslut tas att bygga fler laddstationer! Det är inte meningen att privata företag skall finansiera och bygga infrastruktur.En annan sak som bör ses över är att det inte i nuläget inte finns något serveringstillstånd för alkohol att ansöka om för bussar, bara tåg och flyg. Vi skulle gärna erbjuda våra resenärer ett glas vin till maten under resan.
Vad vill ni förmedla till era blivande kunder?
Att alla är välkomna att åka med oss oavsett om man har ett fysiskt handikapp eller inte. Våra senaste bussar har rullstolshiss upp i bussen och en stor toalett som rymmer en liten rullstol. När man åker med oss så skall man inte bara vara på väg någonstans – man skall till exempel kunna äta gott.Att resan sedan sker på ett hållbart sätt är inget vi kommunicerar utan det skall våra kunder kunna ta för givet.
Gott utrymme på toaletten
ombord
Hur förmedlar ni era tjänster till resenärerna?
Vi satsar i dagsläget mycket på radioreklam men också på sociala medier som till exempel Facebook.Vilka är dina bästa tips till ungdomar som söker sig till bussbranschen?
Ta busskörkort! Det finns många som har busskörkort i Sverige idag men majoriteten är äldre och snart kanske vi får se en brist på busschaufförer.Ett annat tips är att försöka arbeta med äldre, då kan man undvika att testa idéer som redan är prövade och misslyckade. Som ung kan du få de äldre att se förändringar som något positivt. För att passa i bussbranschen så måste du tycka om att arbeta med allt från städning, busskörning och service.
Vill du läsa fler intervjuer med profiler inom svensk besöksnäring? Läs de här.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Maria Lindqvist
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-