-
Johan Ekman
Johan Ekman, Vd EkmanBuss Flexibussitet / EkmanResor 1st Business Class
Att driva ett bussbolag är inte alltid så lätt. Turismnytt har träffat Johan Ekman som har lång erfarenhet av bussbranschen.
Johan, du äger EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Business Class. Hur kom det sig att du började i bussbranschen?
Jag växte upp vid Karlaplan i Stockholm där jag varje dag åkte och såg många bussar. Det var nog då jag började fundera hur man gör en bussresa i en destination i sig. När jag var 19 år hade jag köpt min första buss och startade då min verksamhet.Efter många år, närmare bestämt under 2007 sålde du bussbolaget till Strömma. Varför då?
Jag slutade inte att vara en del av företaget utan blev en ledare istället för en entreprenör. Mitt ansvar var att leda utvecklingen i andra länder där bolaget ville etablera sig och så hade jag en rad styrelseuppdrag i andra bolag. Under tiden lärde jag mig oerhört mycket om både bransch och människor.År 2012 bestämde du dig för att köpa tillbaka verksamheten. Varför då?
Ju mer tiden gick så kom jag längre och längre från själva verksamheten. Jag gillar att till exempel hålla koll på när bussarna går och var de är någonstans, vilken personal som arbetar på dem och så vidare. Det var mitt livs sämsta ekonomiska affär att köpa tillbaka bolaget men ett av mitt livs bästa beslut känslomässigt. Jag ångrar inte att jag sålde bolaget, jag har lärt mig mycket under resans gång. Det jag kunde ha gjort annorlunda var att starta bolagen på ett bättre sätt.Vad är det svåraste med att starta och driva ett bussbolag?
Det svåraste är att kunna utvecklas med små medel. Det finns få stöd att söka och vi har aldrig fått något ekonomiskt stöd. Det verkar inte som att våra politiker vill ha bussar på våra gator. På EkmanBuss har vi två bussar som går med el, som vi har finansierat utan några skattesubventioner, men tillgången på laddstationer är nästintill obefintlig. Däremot byggs många laddstationer för personbilar.Ett annat problem inom bussbranschen är att det finns för få bussparkeringsplatser inne i städerna.
Vad är den viktigaste egenskapen hos en entreprenör?
Att man ständigt vill utveckla saker. I mitt fall drivs jag efter att hitta fler saker som kan göra en bussresa ännu bekvämare. Jag ser till alla detaljer vilket både är en styrka och en svaghetVad kan våra politiker göra för att bussbranschen skall utvecklas?
Se till att beslut tas att bygga fler laddstationer! Det är inte meningen att privata företag skall finansiera och bygga infrastruktur.En annan sak som bör ses över är att det inte i nuläget inte finns något serveringstillstånd för alkohol att ansöka om för bussar, bara tåg och flyg. Vi skulle gärna erbjuda våra resenärer ett glas vin till maten under resan.
Vad vill ni förmedla till era blivande kunder?
Att alla är välkomna att åka med oss oavsett om man har ett fysiskt handikapp eller inte. Våra senaste bussar har rullstolshiss upp i bussen och en stor toalett som rymmer en liten rullstol. När man åker med oss så skall man inte bara vara på väg någonstans – man skall till exempel kunna äta gott.Att resan sedan sker på ett hållbart sätt är inget vi kommunicerar utan det skall våra kunder kunna ta för givet.
Gott utrymme på toaletten
ombord
Hur förmedlar ni era tjänster till resenärerna?
Vi satsar i dagsläget mycket på radioreklam men också på sociala medier som till exempel Facebook.Vilka är dina bästa tips till ungdomar som söker sig till bussbranschen?
Ta busskörkort! Det finns många som har busskörkort i Sverige idag men majoriteten är äldre och snart kanske vi får se en brist på busschaufförer.Ett annat tips är att försöka arbeta med äldre, då kan man undvika att testa idéer som redan är prövade och misslyckade. Som ung kan du få de äldre att se förändringar som något positivt. För att passa i bussbranschen så måste du tycka om att arbeta med allt från städning, busskörning och service.
Vill du läsa fler intervjuer med profiler inom svensk besöksnäring? Läs de här.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Maria Lindqvist
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Sala 400 år – nominerat till två prestigefyllda priser i Gyllene Hjulet
Sala 400 år är nominerat i två kategorier på Gyllene Hjulet-galan: Årets hållbara eventdestination och Årets lokala evenemang
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Det brittiska lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien via ett nytt femårigt samarbetsavtal med SkiStar.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visita – nytt kollektivavtal för anställda inom svensk besöksnäring
Visita och Hotell- och restaurangfacket har tecknat ett nytt kollektivavtal för anställda inom s...
-
-
Gästbloggare
-