-
Göteborg satsar på nya produkter med stad och natur i fokus
Som destination attraherar Göteborg allt från familjer till hårdrocksälskare och vetenskapliga kongressdeltagare. Nu vill staden locka en ny målgrupp: äventyrsturister som vill kombinera natur och storstad.
Storstäder attraherar allt fler besökare
De svenska storstäderna attraherar allt fler besökare. I Göteborg ökade förra året gästnätterna på hotellen med sex procent, och andelen internationella gäster växer och är nu över 30 procent.Många investeringar på gång i staden
Några av de stora motorerna i besöksnäringen är förstås Liseberg och Svenska Mässan som båda har investerat stort de senaste åren och har omfattande planer för framtiden. Ullevi ett stenkast bort hade förra året den högsta publiksiffran på många år och de årliga evenemangen lockar många.Stora möjligheter inom naturturism
Men nu vill Göteborg satsa på naturturism, det som också brukar kallas ”outdoor” eller ”action”.”- Det finns fantastiska möjligheter bara några minuter från centrum. Det är fullt möjligt att cykla mountainbike i svår terräng eller paddla havskajak på dagen och gå på finrestaurang på kvällen. Vi vill gärna se mer av naturturism”, säger Stefan Gadd som är presschef på Göteborg & Co.
Göteborgs skärgård marknadsförs
Tillsammans med Turistrådet Västsverige har Göteborg gjort en film med amerikanske äventyrsresenären Chris Doyle som visar upp vad regionen kan erbjuda. Göteborgs skärgård har aktivt marknadsförts som turistmål sedan några år tillbaka och antalet besökare har ökat stadigt.”- Skärgården är fantastisk under alla årstider. Men det finns lika fin natur om man åker åt andra hållet. Få städer kan erbjuda den kombinationen av unika naturupplevelser och storstadsutbud”, säger Stefan Gadd.
Här kan du se filmen äventyrsresenärens besök i Göteborgs skärgård.
Källa: Göteborg & Co.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Daniel Breece
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-