-
Ny möjlighet för företag att söka affärsutvecklingscheckar
Driver du ett mindre företag och vill utveckla ert digitaliseringsarbete och arbeta med internationalisering? Nu kan du söka affärsutvecklingscheckar för det arbetet.
Tillväxtverket släpper nu affärsutvecklingscheckar i 17 av landets län och regioner. Det finns två inriktningar; digitalisering och internationalisering. Checkarna ska användas till att ta in extern kompetens för att utveckla företag.
Krav för att ansöka om affärsutvecklingscheckar
Checkarna är på 50.000 – 250.000 kronor och kan finansiera maximalt halva kostnaden för köp av tjänst eller projektanställning. Företaget ska ha 2–49 anställda och omsätta minst tre miljoner kronor.
Affärsutvecklingscheckar kan till exempel användas till att ta fram en digital strategi eller digitalisera företagets verksamhet.
Så fördelas satsningen på affärsutvecklingscheckar per län
Län/region Digitalisering Internationalisering Totalt Stockholm 6 000 000 6 000 000 12 000 000 Västerbotten 1 500 000 1 500 000 3 000 000 Värmland 2 000 000 1 500 000 3 500 000 Västmanland 2 000 000 3 000 000 5 000 000 Dalarna 2 000 000 1 250 000 3 250 000 Uppsala 2 300 000 1 000 000 3 300 000 Södermanland 1 500 000 2 000 000 3 500 000 Blekinge 1 000 000 750 000 1 750 000 Östergötland 5 000 000 5 000 000 10 000 000 Jönköping 2 500 000 2 500 000 5 000 000 Kronoberg 3 000 000 3 000 000 6 000 000 Kalmar 2 000 000 2 000 000 4 000 000 Skåne 8 000 000 12 000 000 20 000 000 Halland 3 500 000 1 500 000 5 000 000 Västra Götaland 8 000 000 5 000 000 13 000 000 Örebro 1 500 000 2 500 000 4 000 000 Gävle 1 250 000 2 000 000 3 250 000 Totalt 53 050 000 52 500 000 105 550 000 Vill du veta mer? Kontakta nedan kontaktpersoner
Jönköping: Emma Ågren [email protected] 072-233 89 24
Kalmar: Bruno Karlström [email protected] 0725-15 49 75
Dalarna: Sten-Rune Lundin [email protected] 010-225 03 71
Örebro: Niklas Halldén [email protected] 019-602 63 88
Västra Götaland: Sophia Litsne [email protected] 070-630 91 36
Sörmland: Magnus Nilsson [email protected] 070-649 74 87
Västerbotten:Thomas Jonsson [email protected] 010-225 44 84
Kronoberg: Anders Unger [email protected] 0470-58 30 73
Stockholm: Cecilia Bäckelin [email protected] 010-223 12 58
Uppsala: Erik Asplund [email protected] 018-61 74 029
Västmanland: Catrin Berglöw [email protected] 021- 481 82 77
Halland: Ann-Mari Bartholdsson [email protected] 035-17 98 87
Skåne: Jennika Gill-Noltorp [email protected] 0768-89 09 85
Gävleborg: Cecilia Hedlöf [email protected] 026-53 14 08
Värmland: Marco Lasic [email protected] 010-2247335
Blekinge: Bengt Lindberg [email protected] 010-224 01 66
Östergötland: Mattias Flodstrom [email protected] 0739-64 10 40
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Tillväxtverket
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-