Aktuellt från Tillväxtverket
Tillväxtverkets arbete med turism och besöksnäring
På Tillväxtverket arbetar vi för en hållbar besöksnäring med internationellt konkurrenskraftiga företag. Det gör vi genom att fokusera på:
- Hållbar destinationsutveckling och hållbara produkter och tjänster som är internationellt konkurrenskraftiga och attraktiva för besökaren
- Samordning och samverkan för ökad styrning, kunskapsöverföring och koordinering
- Ökat företagsfokus med satsningar för att företagen ska kunna utveckla sin affärsmässighet
- Kunskap med grund i statistik och analys så att beslutsfattare och företag kan investera på bästa sätt.
Kunskapsbank för Turism och besöksnäring
Se statistiken vi tar fram inom området
Nyheter
Nio projekt beviljas stöd för att utveckla leder
Stärkt digital affärskompetens i besöksnäringen
Tillsammans för en stark och hållbar turism och besöksnäring
Förbättrad kompetensförsörjning och affärsutveckling i besöksnäringen
Tretton nya projekt ska främja hållbar platsutveckling
Ekonomiska läget i besöksnäringen 2021 – kvartal 4
Så kan natur- och ekoturismföretag stärkas ytterligare
75 miljoner för omställning av turism och besöksnäring
Vasaloppet vinner Stora Turismpriset 2021
Ny satsning på evenemangsstatistik
Välkommen strategi för en hållbar turism och växande besöksnäring
Senaste nytt
-
Sveriges Landskapsmåltider gästspelar under Nationaldagen på Skansen
Sju kockar från olika landskap kommer till Skansen för att tillaga och servera smakprov av Sveriges Landskapsmåltider
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 2023
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 med mest under rubrikerna Destination, Boende, Evenemang och Hållbarhet
-
Ny efterfrågad utbildning för gastronomiledare startas på YrkesAkademin
Efter analys av vad branschen behöver startas "Gastronomiledare – framtidens mat & protein" på YrkesAkademin Yrkeshögskola.
-
Pandemieffekten i skärgården utraderad men uthålliga satsningar lönar sig
Siffrorna för 2022 visar en nedgång i antalet besökare i skärgården. Dock ser man en ökning för de som satsat på aktiviteter året runt.
-
Tillväxtverket – arbetsmarknadskunskap ska locka fler till besöksnäringen
Besöksnäringen behöver bli bättre på att attrahera personal. Arbetsmarknadskunskap i skolan ska hjälpa kompetensförsörjningen.
-
Lyckad insats för projektet Hållbar besöksnäring i Örebro län
Region Örebro län har arbetat med besöksnäringen för att belysa olika behov. Nu har resultatet av projektet presenterats.
-
Trollhättan nominerades som ”City of Film” i Cannes
Trollhättan är en av fyra städer i världen som blev nominerade att ta hem utmärkelsen ”City of Film” under filmfestivalen i Cannes.
-
Stockholm flörtar med Finland – ny kampanj ska locka fler finländare
Nu lanseras "Fall in Love With Stockholm (Again)". Kampanjen ska inspirera finländare att upptäcka den svenska huvudstaden.
-
Nature’s Best Sweden – nu del av globalt erkänd kvalitetsmärkning
Nature's Best Sweden har erkänts enligt GSTC standard för natur- och kulturupplevelser enligt internationella kriterier för hållbar turism.
-
Nordic Choice Hotels blir Strawberry och intar reselivsbranschen
Nu har Strawberry lanserats. Nordic Choice Hotels byter namn och positionerar sig som en utmanare och rebell inom reselivsbranschen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
-
Senaste nyhetsbrevet, 16 maj 2023
-
Lyssna på det inspelade webbinariet: Hållbar tillväxt genom samverkan och partnerskap (56 minuter)
-
Följ med och träffa kvalitetssäkrade internationella researrangörer i Storbritannien!
-
Följ med och träffa kvalitetssäkrade internationella researrangörer i Kina och Indien!
-
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring med mest om Destination, Boende och Evenemang. Destination N...
-
Nordic Choice Hotels blir Strawberry och intar reselivsbranschen
Nu har Strawberry lanserats. Nordens främsta hotellkoncern, Nordic Choice Hotels, byter namn och...
-
Så kan du nyttja Telia Crowd Insights för att skapa databaserade insikter
Som ni vet vid det här laget så är jag ett stort fan av mätbara resultat och databaserade insikter:) Jag har unde...
-
Friends of Fridays – ny akademi med fokus på micro learning
Vill du utvecklas och växa både som person och företagare? Behöver du stöttning i olika frågor? Är du i behov av ...
-
-
Gästbloggare
-