-
Turistrådsdagen – Läs om hur Turistrådet Västsverige inspirerade
I torsdags samlade Turistrådet Västsverige 320 besöksnäringsföreträdare till en effektiv och givande inspirationsdag på temat ”Att våga”.
Fredrik Lindén, VD för Turistrådet Västsverige inledde med att berätta att det går bra för besöksnäringen i regionen. 2018 snuddade man vid noteringen 10 miljoner gästnätter (det fattades 40.000). Utöver det är det 10 miljoner som inte fångas upp i mätningarna (fritidshus, de som hälsar på släkt och vänner, AirBnB etc.).
Tareq Taylors resa
Först ut bland dagens talare var Tareq Taylor som berättade om sin resa till det han är idag. I hans fall handlade modet om att våga ta sig ut i arbetslivet. Vänta inte på att saker ska hända, var hans råd. ”Gör det nu!”
En annan aspekt på mod som Tareq hade noterat under sin nordiska matresa till olika producenter var hur olika de nordiska länderna är. Här är det danskarna som ligger i framkant. De vågar säga att de är bäst i världen och det borde vi svenskar också våga göra. Inte låta oss styras av ”jante” för det bromsar oss.
Tareq hyllade också Västsverige som alltid är välkomnande och har en fantastisk natur. Den mest spektakulära i världen till och med och då har han ändå varit runt i många olika länder. Även råvarorna är i en klass för sig. Det kalla vattnet gör till exempel att fisken får en helt annan kvalitet än varmare länder. Här berättade Tareq hur han vid ett besök på en trestjärnig Michelinkrog i San Sebastian fick höra stjärnkocken berätta att han hämtade all fisk från Sverige trots att han bokstavligen hade kunnat fiska upp fisken från restaurangen på kajkanten.
Tareq tryckte också på vikten av samverkan. Ensam är INTE stark. Ett annat råd var att berätta en historia, och den måste inte alltid vara sann. Bara sannolik.
Lokala entreprenörer lyftes fram
Sedan var det dags att lyssna på några entreprenörer och projekt som inte hade varit där de är idag utan ett stort mått av mod, och kanske en del galenskap.
Thomas Berglund från Almnäs bruk berättade om hur han redan i 25-årsåldern tog över ledningen av gården som då var ett traditionellt storjordbruk på drygt 3 500 hektar med anor från medeltiden. Under de tre-fyra decennier som gått sedan dess har man omvandlat det till ett helt ekologiskt jordbruk och nu med stort fokus även på ystning av ost. Ost är inte helt lätt att göra fick vi veta. Bland annat besök på en matmässa i Italien fick dem dock att satsa på en mycket hög kvalitetsnivå, i klass med det allra bästa. Resultatet kan ni själva smaka om ni köper exempelvis Wrångebäcksosten.
Kenneth Gustafsson berättade sin historia om hur han växte upp i Bergsjön, blev bra på fotboll, flyttade till Malmö, spelade med Zlatan en period och så småningom kom i kontakt med vin (efter att ha växt upp med en starkölsdrickande mor och grogg-dito far utan att ens komma i kontakt med vin före arton års ålder). Modet kom in när han efter några ytterligare års fotbollsspelande i det ena landet kallare än det andra, som Island och Finland, åkte till Argentina och bestämde sig för att bli vinimportör tillsammans med en kompanjon. Problemet var bara att det uruguayanska vinet som de importerat över 1 000 flaskor av visade sig vara i princip odrickbart. Via import av vin från Oregon och ytterligare lite mod kom han att starta Nordens första cityvineri. I Gamlestaden i Göteborg gör man nu vin på druvor från Syd- och Mellaneuropa som fraktas i kylbilar till vineriet direkt efter plockningen. Drygt ett dygn senare är de inne i vinproduktionen och blir 35 000 flaskor vin årligen. Med vinbar och restaurang är de nu en del av besöksnäringen i Göteborg.
I Smögen resulterade en kvinnas mod i att man där nu i september för andra året genomför Island of light, en ljuskonstfestival. Det är Dulce Ahlberg som tyckte att Smögens läge och natur med klippor och hav skulle passa perfekt för ett sådant evenemang och redan första året samlade det 30 000 besökare. Under Island of light genomförs också workshops om ljuskonst, marin miljö och hållbarhet i kustlandskap.
Hur att nå de största djupen och de högsta topparna
När det var dags för Anneli Pompe att berätta om alla sina äventyr och prestationer var det svårt att inte fascineras. Hon berättade om hur hon inspirerades av sin pappa som höll på med dykning och så fort hon hade åldern inne tog hon dykcertifikat. Hon berättade också hur viktigt det var att hennes föräldrar lät henne göra det hon ville. Att de inte bromsade.
När hon började prata om hur hon kom in på fridykning, som ju handlar om att hålla andan extremt länge, nämnde hon att hon hade pratat i sex minuter. – Så länge kan jag hålla andan, hur länge kan ni? Då gick det ett sus genom publiken. Hon la till att om man vill försöka, ska man göra det på morgonen. Nyckeln till att lyckas med sådana extrema prestationer är att inte begränsa sig. Att öppna upp sinnet och tänka nya tankar. Självklart handlar det också om att utmana sig själv och våga saker. Det är så hon har lyckats med prestationer som att fridyka till mer än hundra meters djup, slå världsrekord i fridykning och nå toppen av Mount Everest.Få aldrig panik
När man fridyker är livsviktig grundregel att man aldrig får få panik. Lite lättare för att applicera på vår vardag är det Annelie sa att man inte får tveka för då blir man mer rädd. Man behöver bara vara modig den sekunden det tar att ta nästa steg, och sedan nästa och nästa. Då får man momentum och ett driv framåt. Själv lyckades hon, bland annat med hjälp av den mentaliteten, nå toppen av Mount Everest. Till publikens glädje avslutade hon med att säga att hon varit på alla världens kontinenter, bestigit de högsta bergen på dem alla och sett många spektakulära platser, men bästa stället i världen är Västkusten.
Strax utanför Göteborg
Nästa punkt på programmet var en presentation av den senaste av de konceptplattformar för samverkan som Turistrådet Västsverige jobbar med. Den har tagits fram tillsammans med Västtrafik och Göteborg&Co och heter ”Strax utanför Göteborg”. Syftet med denna är att visa både besökare och invånare på hur mycket och vad som finns att göra i Göteborgs närhet och att det är lätt att ta sig dit med kollektivtrafiken. Man har inlett projektet med att visa på sex ”närdestinationer”: Marstrand, Hönö, Styrsö&Vrångö, Gunnebo Slott, Floda&Nääs samt Alingsås. Tanken är att det ska få besökare från när och fjärran att stanna längre, kanske till och med en extra natt eller två. Samtidigt vill man att alla som bor i staden, inte minst nyinflyttade och nyanlända, skall bli uppmärksamma på allt som finns att göra i omgivningarna.
Hur behåller man sin restaurangpersonal?
Inför nästa punkt på programmet kom Thomas Sjögren, trots sin 27 år redan en erfaren kock med titlar som Årets kock och vinnare av Kockarnas kamp, upp på scenen. Han driver idag bland annat Skärets krog på Smögen och fick frågan vad han har för knep för att få behålla sin personal. Kompetensbristen, både när det gäller kockar och serveringspersonal men även annan personal, är ju idag en av de största utmaningarna i besöksnäringen. Thomas sa att det gäller att frigöra sig från ”löneracet” som trissar upp lönerna till orimliga nivåer och också driver på rörligheten. Istället jobbar han på att skapa en attraktiv miljö som får personalen att trivas. Hans tips till dem som vill in i branschen och vill lyckas är att acceptera att det kan bli några hundår i början, men jobbar man hårt och har ambitionen kan man snabbt komma långt, vilket han själv är ett bra exempel på. Han fick frågan hur Västsverige ska kunna få en krog som i sig själv är en besöksanledning, likt Fäviken eller Daniel Berlin krog. Han menade att för det krävs både pengar i ryggen och ett starkt varumärke. Kanske kan också det som han själv tycker är det bästa med att driva krog i Västsverige, nämligen råvarorna och miljön, bli faktorer som bidrar.
Kockduell
Efter detta vidtog en kockduell mellan Tareq Taylor och Thomas Sjögren där de både skulle vispa ägg på tid och öppna tolv ostron enligt alla konstens regler. Mycket underhållande var det och vinnare blev Tareq Taylor.
Fokusområden i Västsverige
Efter en delikat och lite nyskapande lunch signerad förloraren i kockduellen, presenterade Ann-Charlotte Carlsson från Turistrådet Västsverige vad man fokuserar på just nu. Kompetensförsörjning finns alltid på agendan och i dagarna presenterade man en ny varumärkesplattform. Varumärkesplattformen är dels ämnad att skapa stolthet och få invånarna att utforska regionen mer, inspirera nya resenärer att besöka regionen och få dem att stanna längre samt få tidigare besökare att komma tillbaka. Högt upp bland reseanledningarna finns vandring och allt fler leder har kvalitetssäkrats. I april får dessa också en egen portalsida. Att båtluffa i Bohuslän är en annan reseanledning man vill lyfta fram, bland annat genom att man har tagit fram en linjekarta som påminner om dem man är van vid från kollektivtrafiken. För att hjälpa aktörer i regionen har man tagit fram en digital verktygslåda som vem som helst kan använda genom att registrera sin e-postadress. https://varumarket.vastsverige.com/wp-login.php
Marie Linde, vice VD för Turistrådet Västsverige, berättade sedan om West Sweden Action Weeks som är sju olika motionslopp som genomförs i augusti i Västsverige. Alla är öppna för allmänheten och har hållbarheten i fokus.
Naturturismkonferensen i höst
Därefter fick vi en rapport om arbetet inför den stora naturturismkonferensen, Adventure Travel World Summit (ATWS), som hålls i Göteborg 16-19 september i år. Chris Doyle som är projektledare berättade att han tyckte att det var helt rätt att konferensen hålls i Sverige då vi ligger långt framme när det gäller hållbarhet och naturturism –You actually do tourism right and have deep engagement in nature, som han sammanfattade det. Totalt kommer 750 hållbarhetsexperter, influencers, köpare, arrangörer med mera till konferensen, av vilka många kommer att tas med ut på olika turer för att få se vad Sverige, och Västsverige i synnerhet, har att erbjuda. Och som Chris sa – De kommer att bli ”wow-ed”. Han avslutade med ett tips till turistföretagare att de ska satsa på de bästa turisterna/gästerna för de ger mer tillbaka.
Systembolagets förändringsresa – Från ifrågasatt förmyndare till folkkärt serviceproffs
Eftermiddagen fortsatte med Mikael Wallteg, tidigare vice VD för Systembolaget, som berättade om den imponerande resa Systembolaget gjort. Från ifrågasatt förmyndare till folkkärt serviceproffs. Under Anitra Steens ledning gjorde man om hela bolaget och visionen var att man skulle vara till för hela Sverige (alltså även barnen). Man skall hjälpa kunden till bra val, men ingen ska må dåligt. Man gjorde om organisationen och genomförde 6 800 butiksbesök för att ta reda på vad de 5 500 anställda ”gick igång på”. Bland annat genom att ge personalen attraktiva målbilder, lyckades man skapa en framgångsrik, kundorienterad och passionerad företagskultur. Man ville skapa ett kundmöte som imponerar genom att både chefer och medarbetare ser kundmötet som sitt mest prioriterade uppdrag. Trots att man inte är helt klara har man de senaste åren legat i topp i kundnöjdhetsundersökningar och jobbar nu efter en strategisk plan för 2017-2020 där målet är att vi skall vara stolta över att vi har Systembolaget i Sverige.
Så kan ni frigöra kraften i er organisation
Mikael Walltegs recept för att frigöra kraften i er organisation är att:
- Förenkla och bli tydliga i allt ni gör
- Hitta företagets själ, skapa attraktiva målbilder och skapa ett tydligt kundlöfte
- Förmedla berättelsen så att alla medarbetare förstår och upplever attraktionen och blir ambassadörer
- Samla kraften i en gemensam riktning och se till att alla medarbetare tar ansvar för kundupplevelsen
- Säkerställ att alla ledare kan visionera, engagera och leverera
- Håll tempo och gör saker tillräckligt bra och justera under resans gång
Ytterligare två entreprenörer
Innan det avslutande föredraget fick vi höra ytterligare två entreprenörer berätta om sina projekt. Det var Kerstin Söderlund som berättade om Upperud 9:9 som är ett 100-årigt spannmålsmagasin vid Dalslands kanal som hon har förvandlat till hotell och restaurang, med mera. I grunden var det för att hon tyckte att det fanns alldeles för få ställen för vandrare längs vandringslederna att stanna vid.
Jhermy Olausson från Marine Events har utvecklat sitt företag på Hönö kraftigt de senaste åren och erbjuder en stor mängd aktiviteter såsom dykning, fisketurer, sälsafari och turer till Vinga.”We instead of me” gör att alla vinner.
Avslutningsvis fick vi höra Lisa Lemke berätta om hur hon och hennes verksamheter har bidragit till att göra Falkenberg till den matdestination det är idag. Hon började med att berätta atthon älskar sitt jobb och att hon kommit dit för att hon har vågat följa sin dröm och litat på magkänslan. Att vara snäll och problemlösare har också visat sig fungera bra. Restaurangen hon och hennes man öppnade ”hemma hos sig”, Prostens, har blivit en enorm framgång och nu ska man öppna en dygnet-runt-öppen obemannad butik. Falkenberg har kommit dit man är genom att man har samarbetat och sett varandra som konkullegor och för att man gått från ”Det gaur inte”-mentalitet till ”Jo, allt gaur!” Man måste våga vara ärlig, våga öppna upp sig, sänka garden och vara transparent. ”We instead of me” gör att alla vinner.
Och med det var en intensiv men inspirerande dag till ända!
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, den drivna företagaren och ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste chokl...
-
-
Gästbloggare
-