fredag 4 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
    • Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Turistrådsdagen Västsverige
    2019-04-14 19:27

    Turistrådsdagen – Läs om hur Turistrådet Västsverige inspirerade

    I torsdags samlade Turistrådet Västsverige 320 besöksnäringsföreträdare till en effektiv och givande inspirationsdag på temat ”Att våga”.

    Fredrik Lindén, VD för Turistrådet Västsverige inledde med att berätta att det går bra för besöksnäringen i regionen. 2018 snuddade man vid noteringen 10 miljoner gästnätter (det fattades 40.000). Utöver det är det 10 miljoner som inte fångas upp i mätningarna (fritidshus, de som hälsar på släkt och vänner, AirBnB etc.).

    Tareq Taylors resa

    Först ut bland dagens talare var Tareq Taylor som berättade om sin resa till det han är idag. I hans fall handlade modet om att våga ta sig ut i arbetslivet. Vänta inte på att saker ska hända, var hans råd. ”Gör det nu!”

    En annan aspekt på mod som Tareq hade noterat under sin nordiska matresa till olika producenter var hur olika de nordiska länderna är. Här är det danskarna som ligger i framkant. De vågar säga att de är bäst i världen och det borde vi svenskar också våga göra. Inte låta oss styras av ”jante” för det bromsar oss.

    Tareq hyllade också Västsverige som alltid är välkomnande och har en fantastisk natur. Den mest spektakulära i världen till och med och då har han ändå varit runt i många olika länder. Även råvarorna är i en klass för sig. Det kalla vattnet gör till exempel att fisken får en helt annan kvalitet än varmare länder. Här berättade Tareq hur han vid ett besök på en trestjärnig Michelinkrog i San Sebastian fick höra stjärnkocken berätta att han hämtade all fisk från Sverige trots att han bokstavligen hade kunnat fiska upp fisken från restaurangen på kajkanten.

    Tareq tryckte också på vikten av samverkan. Ensam är INTE stark. Ett annat råd var att berätta en historia, och den måste inte alltid vara sann. Bara sannolik.

    Lokala entreprenörer lyftes fram

    Sedan var det dags att lyssna på några entreprenörer och projekt som inte hade varit där de är idag utan ett stort mått av mod, och kanske en del galenskap.

    Thomas Berglund från Almnäs bruk berättade om hur han redan i 25-årsåldern tog över ledningen av gården som då var ett traditionellt storjordbruk på drygt 3 500 hektar med anor från medeltiden. Under de tre-fyra decennier som gått sedan dess har man omvandlat det till ett helt ekologiskt jordbruk och nu med stort fokus även på ystning av ost. Ost är inte helt lätt att göra fick vi veta. Bland annat besök på en matmässa i Italien fick dem dock att satsa på en mycket hög kvalitetsnivå, i klass med det allra bästa. Resultatet kan ni själva smaka om ni köper exempelvis Wrångebäcksosten.

    Kenneth Gustafsson berättade sin historia om hur han växte upp i Bergsjön, blev bra på fotboll, flyttade till Malmö, spelade med Zlatan en period och så småningom kom i kontakt med vin (efter att ha växt upp med en starkölsdrickande mor och grogg-dito far utan att ens komma i kontakt med vin före arton års ålder). Modet kom in när han efter några ytterligare års fotbollsspelande i det ena landet kallare än det andra, som Island och Finland, åkte till Argentina och bestämde sig för att bli vinimportör tillsammans med en kompanjon. Problemet var bara att det uruguayanska vinet som de importerat över 1 000 flaskor av visade sig vara i princip odrickbart. Via import av vin från Oregon och ytterligare lite mod kom han att starta Nordens första cityvineri. I Gamlestaden i Göteborg gör man nu vin på druvor från Syd- och Mellaneuropa som fraktas i kylbilar till vineriet direkt efter plockningen. Drygt ett dygn senare är de inne i vinproduktionen och blir 35 000 flaskor vin årligen. Med vinbar och restaurang är de nu en del av besöksnäringen i Göteborg.

    I Smögen resulterade en kvinnas mod i att man där nu i september för andra året genomför Island of light, en ljuskonstfestival. Det är Dulce Ahlberg som tyckte att Smögens läge och natur med klippor och hav skulle passa perfekt för ett sådant evenemang och redan första året samlade det 30 000 besökare. Under Island of light genomförs också workshops om ljuskonst, marin miljö och hållbarhet i kustlandskap.

    Turistrådsdagen - Läs om hur Turistrådet Västsverige inspirerade

    Hur att nå de största djupen och de högsta topparna

    När det var dags för Anneli Pompe att berätta om alla sina äventyr och prestationer var det svårt att inte fascineras. Hon berättade om hur hon inspirerades av sin pappa som höll på med dykning och så fort hon hade åldern inne tog hon dykcertifikat. Hon berättade också hur viktigt det var att hennes föräldrar lät henne göra det hon ville. Att de inte bromsade.
    När hon började prata om hur hon kom in på fridykning, som ju handlar om att hålla andan extremt länge, nämnde hon att hon hade pratat i sex minuter. – Så länge kan jag hålla andan, hur länge kan ni? Då gick det ett sus genom publiken. Hon la till att om man vill försöka, ska man göra det på morgonen. Nyckeln till att lyckas med sådana extrema prestationer är att inte begränsa sig. Att öppna upp sinnet och tänka nya tankar. Självklart handlar det också om att utmana sig själv och våga saker. Det är så hon har lyckats med prestationer som att fridyka till mer än hundra meters djup, slå världsrekord i fridykning och nå toppen av Mount Everest.

    Få aldrig panik

    När man fridyker är livsviktig grundregel att man aldrig får få panik. Lite lättare för att applicera på vår vardag är det Annelie sa att man inte får tveka för då blir man mer rädd. Man behöver bara vara modig den sekunden det tar att ta nästa steg, och sedan nästa och nästa. Då får man momentum och ett driv framåt. Själv lyckades hon, bland annat med hjälp av den mentaliteten, nå toppen av Mount Everest. Till publikens glädje avslutade hon med att säga att hon varit på alla världens kontinenter, bestigit de högsta bergen på dem alla och sett många spektakulära platser, men bästa stället i världen är Västkusten.

    Strax utanför Göteborg

    Nästa punkt på programmet var en presentation av den senaste av de konceptplattformar för samverkan som Turistrådet Västsverige jobbar med. Den har tagits fram tillsammans med Västtrafik och Göteborg&Co och heter ”Strax utanför Göteborg”. Syftet med denna är att visa både besökare och invånare på hur mycket och vad som finns att göra i Göteborgs närhet och att det är lätt att ta sig dit med kollektivtrafiken. Man har inlett projektet med att visa på sex ”närdestinationer”: Marstrand, Hönö, Styrsö&Vrångö, Gunnebo Slott, Floda&Nääs samt Alingsås. Tanken är att det ska få besökare från när och fjärran att stanna längre, kanske till och med en extra natt eller två. Samtidigt vill man att alla som bor i staden, inte minst nyinflyttade och nyanlända, skall bli uppmärksamma på allt som finns att göra i omgivningarna.

    Hur behåller man sin restaurangpersonal?

    Inför nästa punkt på programmet kom Thomas Sjögren, trots sin 27 år redan en erfaren kock med titlar som Årets kock och vinnare av Kockarnas kamp, upp på scenen. Han driver idag bland annat Skärets krog på Smögen och fick frågan vad han har för knep för att få behålla sin personal. Kompetensbristen, både när det gäller kockar och serveringspersonal men även annan personal, är ju idag en av de största utmaningarna i besöksnäringen. Thomas sa att det gäller att frigöra sig från ”löneracet” som trissar upp lönerna till orimliga nivåer och också driver på rörligheten. Istället jobbar han på att skapa en attraktiv miljö som får personalen att trivas. Hans tips till dem som vill in i branschen och vill lyckas är att acceptera att det kan bli några hundår i början, men jobbar man hårt och har ambitionen kan man snabbt komma långt, vilket han själv är ett bra exempel på. Han fick frågan hur Västsverige ska kunna få en krog som i sig själv är en besöksanledning, likt Fäviken eller Daniel Berlin krog. Han menade att för det krävs både pengar i ryggen och ett starkt varumärke. Kanske kan också det som han själv tycker är det bästa med att driva krog i Västsverige, nämligen råvarorna och miljön, bli faktorer som bidrar.

    Turistrådsdagen - Läs om hur Turistrådet Västsverige inspirerade

    Kockduell

    Efter detta vidtog en kockduell mellan Tareq Taylor och Thomas Sjögren där de både skulle vispa ägg på tid och öppna tolv ostron enligt alla konstens regler. Mycket underhållande var det och vinnare blev Tareq Taylor.

    Fokusområden i Västsverige

    Efter en delikat och lite nyskapande lunch signerad förloraren i kockduellen, presenterade Ann-Charlotte Carlsson från Turistrådet Västsverige vad man fokuserar på just nu. Kompetensförsörjning finns alltid på agendan och i dagarna presenterade man en ny varumärkesplattform. Varumärkesplattformen är dels ämnad att skapa stolthet och få invånarna att utforska regionen mer, inspirera nya resenärer att besöka regionen och få dem att stanna längre samt få tidigare besökare att komma tillbaka. Högt upp bland reseanledningarna finns vandring och allt fler leder har kvalitetssäkrats. I april får dessa också en egen portalsida. Att båtluffa i Bohuslän är en annan reseanledning man vill lyfta fram, bland annat genom att man har tagit fram en linjekarta som påminner om dem man är van vid från kollektivtrafiken. För att hjälpa aktörer i regionen har man tagit fram en digital verktygslåda som vem som helst kan använda genom att registrera sin e-postadress. https://varumarket.vastsverige.com/wp-login.php

    Marie Linde, vice VD för Turistrådet Västsverige, berättade sedan om West Sweden Action Weeks som är sju olika motionslopp som genomförs i augusti i Västsverige. Alla är öppna för allmänheten och har hållbarheten i fokus.

    Turistrådsdagen - Läs om hur Turistrådet Västsverige inspirerade

    Naturturismkonferensen i höst

    Därefter fick vi en rapport om arbetet inför den stora naturturismkonferensen, Adventure Travel World Summit (ATWS), som hålls i Göteborg 16-19 september i år. Chris Doyle som är projektledare berättade att han tyckte att det var helt rätt att konferensen hålls i Sverige då vi ligger långt framme när det gäller hållbarhet och naturturism –You actually do tourism right and have deep engagement in nature, som han sammanfattade det. Totalt kommer 750 hållbarhetsexperter, influencers, köpare, arrangörer med mera till konferensen, av vilka många kommer att tas med ut på olika turer för att få se vad Sverige, och Västsverige i synnerhet, har att erbjuda. Och som Chris sa – De kommer att bli ”wow-ed”. Han avslutade med ett tips till turistföretagare att de ska satsa på de bästa turisterna/gästerna för de ger mer tillbaka.

    Systembolagets förändringsresa – Från ifrågasatt förmyndare till folkkärt serviceproffs

    Eftermiddagen fortsatte med Mikael Wallteg, tidigare vice VD för Systembolaget, som berättade om den imponerande resa Systembolaget gjort. Från ifrågasatt förmyndare till folkkärt serviceproffs. Under Anitra Steens ledning gjorde man om hela bolaget och visionen var att man skulle vara till för hela Sverige (alltså även barnen). Man skall hjälpa kunden till bra val, men ingen ska må dåligt. Man gjorde om organisationen och genomförde 6 800 butiksbesök för att ta reda på vad de 5 500 anställda ”gick igång på”. Bland annat genom att ge personalen attraktiva målbilder, lyckades man skapa en framgångsrik, kundorienterad och passionerad företagskultur. Man ville skapa ett kundmöte som imponerar genom att både chefer och medarbetare ser kundmötet som sitt mest prioriterade uppdrag. Trots att man inte är helt klara har man de senaste åren legat i topp i kundnöjdhetsundersökningar och jobbar nu efter en strategisk plan för 2017-2020 där målet är att vi skall vara stolta över att vi har Systembolaget i Sverige.

    Så kan ni frigöra kraften i er organisation

    Mikael Walltegs recept för att frigöra kraften i er organisation är att:

    • Förenkla och bli tydliga i allt ni gör
    • Hitta företagets själ, skapa attraktiva målbilder och skapa ett tydligt kundlöfte
    • Förmedla berättelsen så att alla medarbetare förstår och upplever attraktionen och blir ambassadörer
    • Samla kraften i en gemensam riktning och se till att alla medarbetare tar ansvar för kundupplevelsen
    • Säkerställ att alla ledare kan visionera, engagera och leverera
    • Håll tempo och gör saker tillräckligt bra och justera under resans gång

    Ytterligare två entreprenörer

    Innan det avslutande föredraget fick vi höra ytterligare två entreprenörer berätta om sina projekt. Det var Kerstin Söderlund som berättade om Upperud 9:9 som är ett 100-årigt spannmålsmagasin vid Dalslands kanal som hon har förvandlat till hotell och restaurang, med mera. I grunden var det för att hon tyckte att det fanns alldeles för få ställen för vandrare längs vandringslederna att stanna vid.
    Jhermy Olausson från Marine Events har utvecklat sitt företag på Hönö kraftigt de senaste åren och erbjuder en stor mängd aktiviteter såsom dykning, fisketurer, sälsafari och turer till Vinga.

    ”We instead of me” gör att alla vinner.

    Avslutningsvis fick vi höra Lisa Lemke berätta om hur hon och hennes verksamheter har bidragit till att göra Falkenberg till den matdestination det är idag. Hon började med att berätta atthon  älskar sitt jobb och att hon kommit dit för att hon har vågat följa sin dröm och litat på magkänslan. Att vara snäll och problemlösare har också visat sig fungera bra. Restaurangen hon och hennes man öppnade ”hemma hos sig”, Prostens, har blivit en enorm framgång och nu ska man öppna en dygnet-runt-öppen obemannad butik. Falkenberg har kommit dit man är genom att man har samarbetat och sett varandra som konkullegor och för att man gått från ”Det gaur inte”-mentalitet till ”Jo, allt gaur!” Man måste våga vara ärlig, våga öppna upp sig, sänka garden och vara transparent. ”We instead of me” gör att alla vinner.

    Och med det var en intensiv men inspirerande dag till ända!

    • Text: Jakob Norrby
    • Foto: Jakob Norrby
    Tweet
  • Storsjöyran är ett av de evenemang man har testat att mäta
    2025-07-02 23:45

    Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara

    De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören

  • 2025-07-01 23:54

    Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre

    Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu

  • Motala Besöksnäring
    2025-06-30 06:11

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

    Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter

  • Almedalsveckan 2025
    2025-06-30 04:51

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna

  • Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
    2025-06-29 21:59

    SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

    Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.

  • När vi spanar ut över fjället förstår vi värdet av att kunna vistas i naturen. Vandringsled i Jämtland Härjedalen.
    2025-06-28 23:48

    Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen

    Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.

  • Svenska Möten fortsätter sitt långsiktiga arbete inom hållbarhet och inkludering genom att tillgänglighetsanpassa sin hemsida.
    2025-06-28 23:42

    Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats

    Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.

  • Visby Airport landningsbana. En av Swedavia flygplatser.
    2025-06-28 23:37

    Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen

    Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.

  • Läjet Camping & Resort i Halland på Västkusten.
    2025-06-28 23:28

    Västkusten fortsatt i topp som campingdestination

    Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.

  • Oavsett om du driver en global portfölj eller en regional kedja är behovet av att arbeta smartare och mer hållbart lika stort. BirchStreet Systems kan hjälpa till med det.
    2025-06-27 00:09

    Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna

    I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-26 23:59

      SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang

      I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...

    • 2025-06-27 00:09

      Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna

      I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...

    • 2025-06-30 04:51

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

      Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...

    • 2025-06-28 23:28

      Västkusten fortsatt i topp som campingdestination

      Ny statistik från Tillväxtverket/SCB visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan när det gälle...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet