-
I sommar är det premiär för Världsarvsbussen i Höga Kusten
Med Världsarvsbussen reser besökare i sommar smidigt och klimatsmart till några av Höga Kustens pärlor. Bussen är dessutom anpassad efter båttrafik samt övrig busstrafik till området från Höga Kusten-kommunerna, Sundsvall och Umeå.
”Det här är bra för alla Turismföretagare i hela området.” Säger Mikael Englund, verksamhetsledare på Höga Kusten Turism. ”Det gör det enklare att paketera våra upplevelser i världsarvet tillsammans med övriga aktörer i Höga Kusten.”
Reser klimatsmart i Höga Kusten
Under perioden 24 juni till 18 augusti i sommar kan besökare resa klimatsmart med Världsarvsbussen i området. Den extra busstrafiken gör det möjligt att på ett enkelt sätt nå olika spännande besöksmål.
”Vi har ett arv att vårda – ett naturvärldsarv utsett av Unesco. Det känns då som klimatsmart och hållbart resande till och inom området ska vara en självklarhet.” Säger Mia Karlsson, VD på Höga Kusten Destinationsutveckling.
Världsarvsbussen är resultatet av ett samarbete mellan kollektivtrafikmyndigheten, Region Västernorrland och Höga Kusten Destinationsutveckling/Höga Kusten Turism.
- Text: Höga Kusten
- Foto: Höga Kusten
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-