-
Båtägarna planerar redan för sommar på Göta kanal
Hälften av båtresenärerna på Göta kanal bokar sin resa högst två månader i förväg. Men de senaste månaderna har det skett en förändring då fler redan har bokat sin sommarresa längs kanalen.
”De senaste tre åren har statistiken kring biljettbokningen sett likartad ut. Men i år ser vi ett trendbrott där biljettbokningen från oktober till december har ökat med mer än 400%.” Säger Roger Altsäter, VD på AB Göta kanalbolag. ”Att siffran är så pass hög beror till viss del på att det normalt är relativt få som bokar sin resa före årskiftet och att tillkommande bokningar då får stor effekt på statistiken. Men det ger ändå en signal om att båtägarna redan nu bestämt sig för att semestra på hemmaplan kommande säsong.”
Positiva rekommendationer lockar nya besökare
Enligt statistik och kundundersökningar besöker fler än 3 miljoner människor Göta kanal varje år. Med åren har även positiva rekommendationer från bekanta gjort att fler nya har besökt kanalen och upplevt det som finns längs med den.
En anledning till att Göta kanal ses som ett mer attraktivt semestermål är att trenden att ta sin semester på hemmaplan har ökat med åren. Det har även gjorts flera stora satsningar på att förbättra och framtidssäkra kanalen. Detta har vi exempelvis skrivit om i en tidigare artikel här.
- Text: Göta kanal
- Foto: Göta kanal
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-