-
Martin bytte karriär – blev researrangör och spökpoddare
Matilda Runeson som är utbildningsledare på Yrkesakademin på Gotland har intervjuat en av studenterna som redan startat en nytt område inom besöksnäringen – Spökturism.
Vem är du Martin?
Jag har jobbat Inköpare inom ehandel/mode i fem år men valde att göra en karriärväxling, sedan hösten 2019 studerar jag YH-utbildningen Affärsutvecklare besöksnäring på Gotland via YrkesAkademins Yrkeshögskola, är inne på min andra termin av fyra.
Varför ville du göra en karriärväxling?
Jag tröttnade på den köphets som retailbranschen står för och hur man utnyttjar jordens resurser på ett felaktigt sätt. Sade upp mig från min inköpstjänst och gjorde sista dagen 4 mars 2019. Började då fundera på vad jag skulle jobba med. Hittade utbildningen, ansökte och kom in. När jag blev antagen påbörjade jag mina förberedelser. Scoutade branschen, kollade in olika turism- och resebolag i Sverige, började följa massvis med Instagramkonton som har koppling med svensk besöksnäring. I samband med detta fick jag en ny målbild; Att erbjuda resor inom spöksverige.
Hur kommer det sig?
Jag har alltid haft ett intresse för andra sidan, men det har varit olika stort i olika skeden i livet.
Just då hade jag och min dåvarande sambo en intensiv period där vi kollade mycket på spökklipp och läste mycket spökhistorier på internet. När jag kollade runt inom svensk besöksnäring så insåg jag att ingen har tagit ett riktigt seriöst omtag kring spökturism i Sverige – och jag kände på mig att ett intresse inom spöken och andra sidan håller på att växa sig större i Sverige mot vad det har varit tidigare.
Jag hittade alltså en lucka, på något som kändes intressant för mig personligen och som jag kunde implementera in i kommande utbildning. Ta ett omtag kring svensk spökturism, och under utbildningens gång försöka skapa så mycket kontakter inom svensk besöksnäring som möjligt för att underlätta att uppfylla kommande mål.
Många har försökt att inkludera spöktema på olika event tidigare såsom konferenser etc såg du en utmaning med det eller hur hittade du motivation för att nå ditt mål?
Jag är en rastlös själ och vill gärna att mina mål och planer ska vara i rullning dagen innan jag har kommit på dom. Så nu blev jag sporrad att på ett snabbt sätt kunna påbörja röra mig mot mitt mål, jag hade inga ekonomiska resurser att satsa för att röra mig framåt, däremot ägde jag podcast-inspelningsutrustning.
Var det då idén till podcasten kom till?
Ja men precis, jag hade hittat en tom plats ingen hade tagit. Nu gällde att vara snabb! Den söndagen ringer jag min kompis Oscar och berättar om idén. Utan att tveka svarade han ja och redan samma kväll ringde han tillbaka och hade fått tag i vår första gäst! Dagen efter började vi inspelningen.
Oj det gick snabbt, är det vanligt att det går så snabbt? Hade ni hunnit med att göra en plan, namn på podden osv?
Nja det är nog inte så vanligt, i första avsnittet nämner vi att podden inte ens har ett riktigt namn, men att arbetsnamnet är Spökpodden och att den förmodligen kommer heta så. Vi hade tur att vår första gäst Diana Wahlborg bodde bara fem minuter ifrån mig, hon jobbar som medium här i Göteborg.
10 dagar senare den 14 augusti släpptes första avsnittet och på söndagen den veckan hade vi haft 100 lyssningar vilket vi tyckte ändå var helt ok, i alla fall om man tänker på att vi var två helt okända personer som hade skapat den.
När jag kom till första träffen på utbildningen i september hade vår podd hamnat på listan ”nytt och intressant” och några veckor senare var Spökpodden en av Sveriges mest spelade podcast.
Du nämnde tidigare att du var en rastlös själ och att ditt mål med utbildningen var att erbjuda spökresor i Sverige. Som jag förstår är du inne på din andra termin men målet är väldigt nära?
Exakt, vi hade alltså hunnit bygga upp en målgrupp till spökresor på mindre än 6 månader, vi hade från början ett mål att det skulle gå på 24 månader men varför vänta? När Garpenbergs Slott kontaktade oss med en förfrågan om inspelning av podcasten på slottet såg vi en möjlighet.
Och nu är bollen i rullning?
Ja, den 4 april har vi vårt första event tillsammans. Det kommer bli en spännande dag med seans, andlig utvecklingskurs, middag och dagen avslutas med en spännande spökjakt med några av Sveriges främsta Spökjägare. Man kan som deltagaren välja att boka bara seansen eller ett helt paket som inkluderar dag, kväll och övernattning.
Här hittar ni både Spökpodden och information om spökpaketet
Här kan ni läsa mer som Turismnytt skrivit om Yrkesakademin
- Text: Matilda Runeson
- Foto: Oscar Panizza
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-