-
Stefan Gadd bloggar – Turister börjar komma tillbaka till Göteborg
Turisterna har börjat komma tillbaka till Göteborg. Sista veckan i juli hade hotellen en beläggning på över 50 procent för första gången sedan corona-pandemin startade. Men priserna är pressade och osäkerheten är stor inför hösten.
Veckans goda nyhet är att regeringen ser över den generella begränsningen på 50 personer vid sammankomster. Det var en nödåtgärd som slagit väldigt hårt mot kultur- och idrottsevenemang, möten, mässor och nöjesparker såsom Liseberg.
Det kommer knappast att bli fritt fram för fullsatt, men detta är arenor och anläggningar som kan hantera en publik på ett säkert sätt. Att anpassa reglerna till lokaliteterna är egentligen inte konstigare än att det är olika hastighetsbegränsningar på en stadsgata och en motorväg.
Ser ljusare ut för Göteborg och Malmö
I tisdags morse bjöd P1 morgon in storstäderna för att berätta om läget för sommarturismen. Det ser ljusare ut för Göteborg och Malmö som har betydligt fler besökare. Vecka 31 var den bästa sedan pandemin startade med beläggning på hotellen på över 50 procent, mer än dubbelt så högt som i juni men betydligt lägre än 2019.
Stockholm och de andra huvudstäderna har det tuffare eftersom de normalt har större andel internationella besökare.
Snittpriset på ett hotellrum i Göteborg minskade med 29,5 procent under juli. Vilket gör lönsamheten per tillgängligt rum låg. Förra veckan var den hälften mot normalt i Göteborg och över 70 procent sämre i Stockholm och Köpenhamn. Den aktuella statistiken finns här på Besöksnäringskollen.
Trafiken smått igång på Landvetter
Göteborgs turistbyrå på Kungsportsplatsen har märkt en tydlig ökning av utländska besökare de senaste veckorna. Tyskar, danskar och holländare börjar hitta hit. Hotellen säger samma sak. De norska gästerna är fortfarande få och andelen svenskar är stor.
På Landvetter har trafiken så smått kommit i gång. Idag (4 augusti) är det 15 ankomster varav 12 internationella. I våras fanns det bara en daglig flight. Stena-färjorna från Tyskland och Danmark betyder också att det är möjligt att ta sig hit.
Vackra Vrångö är ett tydligt exempel på hur pandemin drabbat den lokala besöksnäringen. Lyssna gärna på reportaget i P4 från i söndags.
Om det är något som krisen har visat så är det hur viktig besöksnäringen är för livet i en stad. Det handlar om tiotusentals sommarjobb för ungdomar. Men också om en levande stadsbild med kultur, nöjen, butiker och möten mellan människor.
Hur kommer det nya normala att se ut?
Det finns mängder av webbinarier och artiklar med kloka personer där ute att läsa och lyssna till. Det gemensamma för dem är att ingen vet. På Göteborg & Co följer vi utvecklingen genom att samla olika tillgängliga data. Det ger en bild av nuläget och tidiga indikationer på förändringar.
Viktigt just nu är att 50-gränsen anpassas så att det går att öppna arenor, teatrar, mötesanläggningar och nöjesparker igen. Om än med strikta begränsningar i antal personer, hygienregler med mera. Det skulle betyda mycket.
Hur storföretagen hanterar affärsresande och hemarbete är också betydelsefullt. Samt förstås att du och jag handlar i butiker, går på restaurang och besöker de attraktioner som är i gång. Besöksnäringen brukar kunna återhämta sig, även om det ser ut som att vi får leva med att viruset är kvar under lång tid.
Läs detta och andra inlägg av Stefan Gadd på bloggen Snack om Turism.
- Text: Stefan Gadd
- Foto: Per Pixel Petersson/Göteborg & Co
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-