-
Hjälper besöksnäringen med affärsutveckling i Clients Best Affärsutveckling
Ann-Christin Björnlander har höga ambitioner i sitt arbete som affärs- och verksamhetsutvecklare med fokus på besöksnäringen i det egna företaget Clients Best Affärsutveckling.
Många besöksnäringsföretagare har inte tid, utbildning eller kompetens för att jobba med affärsutveckling och verksamhetsutveckling i den utsträckning som de vill, borde och verkligen behöver, i synnerhet i tider som dessa med de stora påfrestningar som pandemin medfört.
Här kan Ann-Christin vara till stor hjälp genom att titta på verksamheten, gå igenom vad som kan bli lönsamt och värt att gå vidare med i ditt företag och framför allt lägga upp strategier och planer för hur ditt företag och verksamheten kan utvecklas. Genom att fokusera på affärsprocesserna och hitta fler intäkter kan hon nå högre lönsamhet och skapa tillväxt . Det i sin tur stärker både dig som företagare/verksamhetsledare och ditt företag i dess roll på marknaden.
Områden som hon brukar gå igenom är hållbarhet, lönsam tillväxt, kundlösningar, hur man kan stärka varumärket, marknadsföring, hur man kan utveckla organisation och verksamhet och långsiktigt skapa nytta.
Förbättringsarbete inom försäljning/ hur man säljer till sina kunder är en annan viktig faktor och förutsättning för att klara sig igenom pandemins effekter inom besöksnäringen. Det är viktigt att vara bland dem som står redo när pandemin släpper, både för den enskilda företagaren och besöksnäringen i sin helhet.
Som utbildad affärsutvecklare med spetskompetens inom besöksnäringen hon både breda och djupa kunskaper inom olika områden relaterade till affärsutveckling inom besöksnäringen.
Vi ställde några frågor till Ann-Christin:
Vad har du jobbat med tidigare och kan du berätta om något intressant uppdrag du har haft?
Ett bland de senaste arbetena har varit att lyfta en kommuns framgångsfaktorer. Jag har närmast en bakgrund i jordbrukssektorn och har jobbat med kvalitetskontroller men sadlade om för några år sedan och utbildade mig vid Högskolecentrum Bohuslän i Uddevalla, en utbildning som genomförs i nära samarbete med aktörer från besöksnäringen från runt om i landet.
Vad väckte ditt intresse för besöksnäringen?
Jag är tidigare utbildad inom marknadsföring och verksamhetsutveckling. Inom besöksnäringen är det två viktiga inslag och områden som behöver arbetas med.
Vilka ser du som din främsta målgrupp?
Mindre och medelstora företag inom besöksnäringen, men också kommuner/destinationer och andra offentliga aktörer.
Vilka olika tjänster kan du erbjuda?
Med samlade kunskaper under ett och samma tak så kan mitt företag erbjuda en mer sammanhållen företagsutveckling.
Exempel på tjänster jag kan erbjuda är: Strategisk affärsplanering, affärsmodeller, affärsutveckling, lönsamhet & tillväxt, rådgivning, sociala medier, content marketing, webbdesign och webbutveckling, annons och kampanjarbeten, grafisk design /produkt & loggor, varumärkesbyggande, projektarbeten samt reklam och annonsplats för samarbetspartners och aktörer som behöver synas lite extra.
Inom vilket geografiskt område jobbar du i första hand, eller kan en aktör var som helst i landet anlita dig?
Jag hjälper företagare både lokalt och oavsett var i landet de befinner sig, en del arbeten går bra att sköta online medan vissa andra arbeten kan behöva ett par fysiska träffar. Mitt företag ligger i Herrljunga, i hjärtat av Västra Götaland så lokalt för mig är Västra Götaland. Men nu finns hjärtat med för hela Sveriges besöksnäring.
Finns det något som gör det extra smart att samarbeta med just dig?
Absolut. Att erbjuda samlad kompetens under ett och samma tak gör att det är bra för både oss och kunden på flera sätt. Det blir enklare att samarbeta, att nå bra resultat och det är samtidigt ekonomiskt fördelaktigt för mina kunder.
En annan lika viktig sak att lyfta är, att nu om någonsin är det viktigt att göra rätt från början och gå i rätt riktning. Mitt företag anpassar företagsutvecklingen efter varje kund och utför det som inom företaget har potential att bli lönsamt och som lägger grunden för tillväxt. Utifrån det kan företagaren växla upp sin verksamhet när tillfälle ges.
Är du nyfiken på hur Ann-Christin kan hjälpa ditt företag eller din verksamhet? Besök då hemsidan
Ann-Christin har också tagit fram ett erbjudande exklusivt för Turismnytts läsare.
Under hela mars månad erbjuder Clients Best Affärsutveckling detta:
- Hjälp med en marknadsföringskampanj för 6 700 + moms
- Hjälp med förbättringsarbete inom försäljning eller liknande område för 8 700 + moms.
Givetvis lösningar anpassade efter kundens företag/verksamhet.
Undersök också om ni har möjlighet att utnyttja de utvecklingscheckar till företag inom natur- och ekoturism som man nu kan få via Tillväxtverket
Kontakta Ann-Christin om detta via e-post – [email protected]
- Text: Redaktionen/Ann-Christin Björnlander
- Foto: Privat
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-