-
SJ – Naturen är populär men storstad ökar som semestermål
För andra året i rad har SJ frågat över 3 000 resenärer hur pandemin påverkat deras semesterplaner och deras resvanor. Jämfört med för ett år sedan kan fler tänka sig resa utanför sitt närområde. Naturen är populär, liksom är intresset för att besöka släkt och vänner. Men intresset för storstadsemester ökar mest vad undersökningen visar.
50 procent kommer ta en semester i Sverige
Det som sticker ut jämfört med för ett år sedan är framförallt att hälften, 50 procent uppger att de helt säkert kommer att göra en semesterresa i Sverige i år. Förra året vid samma tid vara det bara 19 procent som kunde säga det.
I år är det också färre som uppger att semesterplanerna beror på myndigheternas rekommendationer, 33 procent jämför med 58 procent för ett år sedan.
De som vet att de ska göra en semesterresa har också bestämt sig tidigare än i fjol. 24 procent hade planerat sin semester före maj, jämfört med 11 procent förra året.
Andelen som ännu inte vet om de ska planera en semester eller ej, har sjunkit från 28 procent förra året till 15 procent i år.
Naturupplevelser, släkt, vänner och storstäder
Det är inte längre lika intressant att semestra runt husknuten. I fjol kunde mer än varannan, 53 procent, tänka sig att semestra i sitt närområde. I år har den andelen sjunkit till 36 procent.
Naturupplevelser och att besöka släkt och vänner är fortfarande den populäraste semesteraktivitet hos lite mer än hälften av de som svarat.
Intresset för att besöka en storstad har börjat komma tillbaka och är den semesterupplevelse som ökar mest, från 13 procent i fjol till 24 procent i år. Det är främst de över 39 år som är intresserade av storstadssemester i sommar.
“Att våra resenärer i högre grad planerar en sommarsemester och har gjort sin planering tidigare än i fjol är säkert ett tecken på att vaccinering har effekt och att många vill återgå till ett mer normalt liv. På SJ märker vi det på att fler tåg blir slutsålda. Den som inte bokat sin sommarresa än bör fundera på det.” Säger, Mats Almgren, Chef för SJ:s kommersiella trafik.
Om undersökningen:
SJ har ställt frågor om sommarens resor till SJ Prio-kunder. I undersökningen 2021 svarade 3 544 respondenter. Frågorna skickades ut i maj 2020 och i maj/juni 2021.
- Text: SJ AB
- Foto: SJ AB
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-